مولوي عليرضا رسولي در سخنان مراسم نماز جمعه اين هفته روستاي خيرآباد بعد از تلاوت آيه مباركه:« يا ايها الناس انّ وعدالله حقا فلا تغرّنكم الحياة الدنيا و لا يغرنكم بالله الغرور».

و حديث:«بعثت انا و الساعة كهاتين و أشار بسبابته و الوسطي و في رواية بعثت أنا في نفس الساعة». گفت: قبل از آغاز موضوع سخنراني، يك مسئله فقهي را يادآوري مي كنم و آن اينكه بنا بر نص صريح قرآن مجيد:«إذا نودي للصلوة من يوم الجمعة فاسعوا الي ذكر الله و ذروا البيع» بعد از اذان جمعه غير از آمادگي و رفتن براي نماز جمعه مشغول شدن به هر كار ديگري ناجائز مي باشد؛ مثل خريد و فروش و معامله و يا نشستن در خانه و تماشاي تلويزيون و يا هر كار ديگري.
مولوي رسولي ادامه داد: خداوند در قرآن مجيد از يك واقعه و اتفاق بسيار خطرناك خبر داده است.
اتفاق هولناكي كه به خاطر شدت هول و حراسش هر شخص از عزيزان و نزديكان مثل پدر، مادر ، برادر، خواهر، زن و فرزندِ خود فرار مي كند. شدت هول  و حراس آن واقعه چنان زياد است كه بچه ي كوچك و طفل نوزاد را پير مي كند.«يوما يجعل الولدان شيبا»
خداوند مي فرمايد: آنروز چنان وهشتناك است كه هر شيردهنده اي از طفل  شيرخوار خود غافل مي شود و هر حامله اي حمل خود را سقط مي كند «و تري الناس سكاري و ما هم بسكاري و لكن عذاب الله شديد» و تو مردم را مشاهده مي كني كه همانند مستان هستند ولي آنها مست نيستند ولي عذاب خدا شديد است.
انسانهايي كه امروز بدون لباس اتو شده در كوچه و خيابانها راه نمي روند و يا تندتر حركت نمي كنند كه به شخصيت آنها لطمه وارد نشود يا سوار بر موتور و يا دوچرخه نمي شوند چون در شأن خود نمي دانند، در روز قيامت همانند مستها و انسانهاي مدهوش اختيار و كنترل خود را از دست مي دهند و سراسيمه به اين طرف و آن طرف مي دوند.
خداوند متعال در آن روز ترازوي عدل خود را حاضر مي كند و به حساب و كتاب تك تك مخلوقات رسيدگي مي نمايد. انسان مجرم وقتي كه همه جزئيات اعمال خود را ثبت شده مي بيند حيران شده و فرياد مي زند «مالهذا الكتاب لا يغادر صغيرة و لاكبيرة الا احصاها… »  اين چه پرورنده اعمالي است كه هيچ ريز و درشتي را ترك نكرده و همه را محاسبه نموده است.
حتي اگر اندكي آب در وقت وضو اسراف كرده يا حرفي به ديگري گفته يا مال او را ضايع كرده يا به ناحق خورده است بايد جوابگو باشد.
اولين حسابي كه از انسان گرفته مي شود در باره ايمان است و اينكه به الله شرك نكرده باشد. توحيد كامل اين است كه انسان،‌خداوند متعال را متصرف و اختياردار و مسلط بر تمام امور بداند و هيچ كاري را از مخلوق نداند.
اين سببها در نظرها پرده هاست *** در حقيقت فاعل هر شئ خداست
موحد چو در پاي ريزي زرش *** چو شمشير هندي نهي بر سرش
اميد و حراسش نباش زكس *** بر اين است بنياد توحيد و بس
مريضي، مصيبت، ضرر، نقصان، و همه و همه از جانب الله و بنا بر فيصله اوست و شفا، راحتي، فايده و موفقيت فقط بنا بر تصميم الله است.
بعد از توحيد الهي، نماز مهمترين فريضه و وظيفه مسلمان است كه هر فرد مسلمان بايد نمازهاي 5 گانه را با جماعت ادا كند و اگر نماز را بدون عذر با جماعت نخواند، مجرم شناخته مي شود.
يكي ديگر از فرايض كه برعهده هر يك از مسلمانان است حقوق العباد(حق بندگان) است.
اگر كسي حق بنده اي از بندگان خدا را ضايع كرد و به او ظلم نمود ، با دعا و نماز و تهجد نمي تواند جبران آن را كند يا از عذاب جهنم نجات يابد و تا زماني كه صاحب حق را راضي ننمايد الله او را معاف نخواهد كرد.
مثلا كسي مزد كارگر را پرداخت نمي كند و يا در پرداخت حقش تأخير مي كند اين ظلم است و حرام مي باشد.
شخصي حق صاحب كار و ارباب را ضايع مي كند و كم كاري مي كند، كسي جنسي از مغازه مي برد و پول صاحب مغازه را نمي دهد و بدون جلب رضايت او تأخير مي كند اين ظلم است و حرام و كسي كه به ديگران  ظلم مي كند بايد در جهنم بسوزد.
روزي رسول خدا صلي الله عليه و سلم از صحابه سؤال كردند: انسان درمانده و مفلس چه كسي است؟ صحابه جواب دادند در عرف، درمانده و بيچاره كسي است كه مال و منالي نداشته باشد. رسول الله صلي الله عليه و سلم فرمودند: مفلس و درمانده واقعي كسي است كه روز قيامت با كوه هايي از اعمال صالحه آمده باشد ولي در وقت حساب و كتاب صاحبان حق حاضر شده و از او شكايت كنند، به يكي فحش و ناسزا گفته، ديگري را كتك زده، بر ديگري ظلم كرده، غيبت يكي را كرده و به ديگري تهمت زده است خلاصه اينكه صاحبان حق به عنوان شاكي حاضر شده و از نيكي ها و اعمال صالحه او براي خود مي گيرند و مي روند تا جايي كه نيكي هاي او تمام مي شود ولي شكايت كنندگان همچنان باقي هستند، كار به جايي مي رسد كه از گناهان شاكي ها به اين شخص مي دهند تا اينكه شخص با كوه هايي از گناه به جهنم انداخته مي شود. لذا قبل از آمدن چنين روز خطرناك و سختي بايد هر يك از ما اعمال و عملكرد خود را محاسبه كند و از گناه ها توبه نمايد و حقوقي كه از ديگران ضايع و تلف نموده به صاحبان حق برگرداند و حق آنها را ادا نمايد و همه را راضي كند تا در دنيا و آخرت از گرفت و نارضايتي الله نجات بيابد. و اين زماني ميسر مي شود كه هر يك از ما سعي كند در مجالس ديني و محافل علماء بيشتر بنشيند و براي اصلاح و تزكيه خود و براي تقويت ايمان خود در راه خدا وقت بگذارد و در جماعتها تشكيل شود و از بين فرزندان خود حداقل يكي را، آنهم با استعدادترين و بهترين آنها را در حوزه علميه براي كسب علم دين و براي حفظ كلام الله مجيد بفرستند.
فكر نكنم اهالي خيرآباد در روز قيامت نزد الله تعالي عذري داشته باشند. زيرا خداوند متعال دو باغ معنوي و بستان بسيار آبادِ ديني در چند قدمي آنها قرار داده، يكي براي پسران و ديگري براي دختران و اگر پدر و مادري فرزند خود را از علم دين صرفا به خاطر چند ريال پول محروم كردند روز قيامت به عنوان مجرم در بارگاه خداوند به خاطر عدم تربيت فرزندان خود حاضر خواهند شد.
اگر والدين، فرزندان خود را تربيت ديني نكنند و براي تربيت و تحصيل علوم ديني نفرستند در آينده فرزندان به هر گناهي مبتلا شوند مقصراول پدر و مادر آنان خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.