مولوی عبدالغفار شیخ جامی در سخنان مراسم نماز جمعه این هفته خیرآباد بعد از تلاوت آیه مبارکه«وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُم مِّنْ خَيْرٍ‌ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّـهِ إِنَّ اللَّـهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ‌« و حدیث «بني بني الإسلام على خمس: شهادة أن لا إله إلا الله ، وأن محمدا رسول الله ، وإقام الصلاة ، […]

مولوی عبدالغفار شیخ جامی در سخنان مراسم نماز جمعه این هفته خیرآباد بعد از تلاوت آیه مبارکه«وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُم مِّنْ خَيْرٍ‌ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّـهِ إِنَّ اللَّـهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ‌« و حدیث «بني بني الإسلام على خمس: شهادة أن لا إله إلا الله ، وأن محمدا رسول الله ، وإقام الصلاة ، وإيتاء الزكاة ، وحج البيت ، وصوم رمضان» گفت: اسلام بر پنج پایه مهم بنا شده است كه مهمترين آنها ايمان به خدا مي باشد و در دجه دوم نماز است که در مورد اين دو مورد قبلا سخناني گفته شد و اكنون قصد داريم در مورد ركن ديگر ايمان، كه همانا «زكات» باشد صحبت كنيم.

در بسياري از آيات قرآن کریم ذكر «زكات» بعد از «نماز» آمده است كه اشاره به اهميت زكات دارد و یادآور این نکته است که جايگاه زكات، جايگاه بزرگي است كه همواره همراه نماز ذكر شده است.
مولوی شیخ جامی وجوب پرداخت زکات را بزرگترين نشانه عدالت خواهي اسلام دانست و گفت: وقتي معاندین اسلام در مورد فرضیت زكات فكر مي كنند به درستي اسلام پي مي برند.
امام جمعه خیرآباد «استحکام ارتباط ثروتمندان با فقرا» و «رفع مشكلات» را از جمله فلسفه های وجوب زکات دانست و با اشاره به اهمیت ادای آن گفت: پرداخت زکات چنان فریضه ایست که حضرت ابوبكر صدیق ـ رضی الله عنه ـ با مانعین زکات ـ گرچه خود را مسلمان می دانستند ـ جنگید.
وی افزود: زكات سبب رضايت خداست و عدم پرداخت آن باعث خشكسالي  می شود.
استاد انوارالعلوم گفت: دادن زكات باعث پاك شدن مال می شود و پرداخت عشر و صدقات سبب تطهير انسان می گردد: «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُ‌هُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ» ای پیغمبر! از اموال آنان زکات بگیر تا بدین وسیله ایشان را  پاک داری، و  ایشان را بالا بری، و برای آنان دعا و طلب آمرزش کن که قطعاً دعا و طلب آمرزش تو مایه‌ی آرامش (دل و جان) ایشان می‌شود.
دستور قرآن اين است كه زكات را در وقت برداشت محصول بدهيم و به تأخير نيندازيم چون نمي دانيم كه بعداً خواهيم بود يا نه! «كُلُوا مِن ثَمَرِ‌هِ إِذَا أَثْمَرَ‌ وَآتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصَادِهِ» ، «هنگامی که به بار آمدند از میوه‌ی آنها بخورید و به هنگام رسیدن و چیدن و درو کردنشان از آنها (به فقراء و مساکین) ببخشید و زکات لازم آنها را بدهید»
مولوی شیخ جامی فرمود: همواره باید سعی کنیم تا زکات مال خود را زود ادا کنیم چرا که ادای به موقع، هم آسان است و هم اینکه انسان نمی داند آیا حیات و زندگی او ادامه خواهد داشت که بتواند زکات مال خود را ادا کند یا خیر!
وی افزود: باید كوشش شود كه زکات از بهترين مال پرداخت شود، گرچه دستور اسلام اين است كه متوسط را پرداخت كنيم.
خداوند تبارک و تعالی وعیدهای سختی را به مانعین زکات داده است: «الَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ فَبَشِّرْ‌هُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ يَوْمَ يُحْمَىٰ عَلَيْهَا فِي نَارِ‌ جَهَنَّمَ فَتُكْوَىٰ بِهَا جِبَاهُهُمْ وَجُنُوبُهُمْ وَظُهُورُ‌هُمْ هَـٰذَا مَا كَنَزْتُمْ لِأَنفُسِكُمْ فَذُوقُوا مَا كُنتُمْ تَكْنِزُونَ» ، «و کسانی که طلا و نقره را اندوخته می‌کنند و آن را در راه خدا خرج نمی‌نمایند، آنان را به عذاب بس بزرگ و بسیار دردناکی مژده بده روزی فرا خواهد رسید که این سکّه‌ها در آتش دوزخ، تافته می‌شود و پیشانیها و پهلوها و پشتهای ایشان با آنها داغ می‌گردد (و برای توبیخ) به آنان گفته می‌شود: این همان چیزی است که برای خویشتن اندوخته می‌کردید، پس اینک بچشید مزه‌ی چیزی را که می‌اندوختید.»
در حديث است كه اگر زكات مال پرداخت نشود خداوند در روز قيامت صاحب مال را حاضر مي كند و او را مي خواباند تا حيوانات (اموال او) او را لگدمال كنند.
وی مصارف زکات را طبق آیه کلام الله مجید اینگونه برشمرد: «إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَ‌اءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّ‌قَابِ وَالْغَارِ‌مِينَ وَفِي سَبِيلِ اللَّـهِ وَابْنِ السَّبِيلِ» ، «زکات مخصوص مستمندان، بیچارگان، گردآورندگان آن، کسانی که جلب محبّتشان می‌شود، (آزادی) بندگان، (پرداخت بدهی) بدهکاران، (صرف) در راه (تقویت آئین) خدا، و مسافران درمانده و دورافتاده از مال و منال و خانه و کاشانه می‌باشد.»
مولوی شیخ جامی گفت: يكي از اشتباهات ما در پرداخت زكات اين است كه هر كس زکات قبول كند ما زکات مال را به او مي دهيم در حالی که اين كار صحيح نيست و زكات ادا نمي شود بلكه بايد زكات در مصارف خود پرداخت شود.
وی ضمن گلایه از بی توجهی به پرداخت زکات در بین اقشار مختلف جامعه گفت: اگر زكات و عشر دقيق داده شود مشكلات جامعه حل مي شود و فقيري باقي نمي ماند. ما بايد همانطور كه در مسئله روزه و ديگر فرائض ديني پاينديم نسبت به پرداخت زکات نيز پايندي داشته باشيم و سعي كنيم دادن زكات فرهنگ سازي شود.