در مورد ایستاده نوشیدن و یا خوردن از پیامبر اکرم  صلی الله علیه و سلم  احادیث به ظاهر متناقضی روایت شده است.
امام مسلم از ابوسعید خدری روایت کرده که پیامبر  صلی الله علیه و سلم  از ایستاده نوشیدن آب، بازداشتند. و در روایت دیگری حضرت انس و قتاده نقل می کنند که پیامبر  صلی الله علیه و سلم  از نوشیدن در حالت ایستاده نهی کردند و قتاده سوال کرد: خوردن در حالت ایستاده چطور است؟ رسول خدا فرمودند: این بدتر و ناشایسته تر است.
ابوهریره روایت نموده:رسول خدا صلی الله علیه و سلم  فرمودند: هیچ یک از شما در حالت ایستاده چیزی ننوشد و اگر به فراموشی نوشید، باید که آن را قی کند.
اما روایتی دیگر هم از رسول الله صلی الله علیه و سلم نقل شده که “ام فضل بن حارث” در غروب عرفه مقداری شیر برای نبی رحمت صلی الله علیه و سلم فرستاد؛ ایشان ایستاده بودند و آن را نوشیدند. ,و طبق روايت امام بخاري، مالك بن نضر  رضی الله عنه  مي گويد: پيامبر بر شتر نشسته بودند.
احاديث فوق بعضي از ايستاده نوشيدن باز مي دارند و بعضي به اين امر اجازه مي دهند؛ اينك آيا در بين آنها ناسخ و منسوخي وجود دارد ؟
امام نووي در تشريح اين احاديث مي گويد: تمام اين احاديث صحيح بوده و هيچ كدام آنها ضعیف نمي باشد و نظريه بهتر اين است كه نهي را نهي تنزيهي بدانيم. و ايستاده نوشيدن پيامبر دلالت بر اين دارد كه (اگر احیانا کسی به عذر یا فراموشی) ایستاده نوشید ايرادي ندارد.
علامه ابن حجر در توضیح این حديث مي نويسد: بهترين و درست ترين نظريه که از اعتراض هم بدور مي باشد، اين است  که: نهي پيامبر در راستاي راهنمايي و تاديب امت بوده است. طبري و خطابي و سايرين نيز بر همين نظريه هستند.
اما از نظر پزشكي دكتر عبدالرزاق گيلاني مي گويد: خوردن و نوشيدن در حالت نشسته زيباتر ، گواراتر ، دلچسب‌تر و بهتر است، چرا كه در اين صورت آنچه خورده و نوشيده مي شود به آرامي و طبيعي جذب ديواره معده مي شود، اما خوردن و نوشیدن در حالت ایستاده باعث می شود که غذا و نوشیدنی به سرعت داخل معده ريخته شود و به آن صدمه وارد مي كند و تكرار اين كار در طول زمان منجر به استرخاء وسستي معده شده و خوب نمي تواند غذارا هضم كند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.