سازمان پیگیری امور اسرا و آزادشدگان فلسطینی طی بیانیه ای بمناسبت روز اسیر فلسطینی تعداد زندانیان دربند در اسرائیل را اعلان نمود.در این بیانیه اعلان شده که  از زمان اشغال فلسطین از سال 1948 تا کنون نزدیک به یک میلیون فلسطینی زندانی شده اند. هم اکنون نزدیک به 6500 اسیر مرد و […]

 

 

 

سازمان پیگیری امور اسرا و آزادشدگان فلسطینی طی بیانیه ای بمناسبت روز اسیر فلسطینی تعداد زندانیان دربند در اسرائیل را اعلان نمود.
در این بیانیه اعلان شده که  از زمان اشغال فلسطین از سال 1948 تا کنون نزدیک به یک میلیون فلسطینی زندانی شده اند.

هم اکنون نزدیک به 6500 اسیر مرد و 56 اسیر زن در بند اسرائیل غاصب می باشد و از این میان 13 اسیر دختر کم سن و سال می باشد. اسراء در 24 زندان و مرکز تحقیق و تفحص نگهداری می شوند.
تعداد اسرای کودک و خردسال نزدیک به 300 نفر می باشد که در زندان های مجدو، عوفر و هشارون در بند هستند.

اسرای پیشاهنگ:
این اصطلاح به اسرایی اطلاق می شود که بیش از بیست سال در بند بوده اند و تعداد آنها تا امروز 44 نفر می باشد که تعداد 29 نفر از آنها قبل از پیمان اسلو که در سال 1993 منعقد شد، در بند هستند.

اولین اسراء:

اولین اسراء به نام های کریم یونس و ماهر یونس از سرزمین اشغالی که در سال های 1948 مصادف با ژانویه 1983 به اشغال در آمد، و همچنین اسیر نائل البرغوثی بیشترین مدت را که 36 سال باشد در زندان بوده، که 34 سال آن به صورت یک متوالی و بیش از دو سال دیگر را بعد از سال 2014 در زندان سپری نمود و بار دوم در حالی دستگیر شد که مشخص بود وی در طی پیمان وفاء الاحرار آزاد شده است.

تعداد 500 نفر نیز از اسرای اداری درزندان های اسرائیل می باشد.

اسرای مریض و زخمی: بیش از چند صد اسیر مریض در زندان های اسرائیل بسر می برند. طبق آمار قریب به بیست نفر از آنها  که در ملاقات زندان زنان بزرگسال مشاهده شده، به ضعف جسمانی دچار شده اند که از آن میان می توان به خانم منصوره موقده از استان سلفیت اشاره کرد که در حال گذراندن 30 سال حکم خود می باشد.

اسرای نماینده پارلمان:
 زندان های دولت غاصب اسرائیل 13 نماینده از نمایندگان مجلس را نیز در خود جای داده است که از آن میان می توان به خانم سمیره الحلایقه اشاره کرد.

اولین نماینده زندانی مروان البرغوثی می باشد که از سال 2002 که به 5 حبس ابد محکوم شده است و همچنین اسیر احمد سعدات که از سال 2006 در زندان می باشد و به حکم 30 سال زندانی محکوم شده است و همچنین این بیانیه اشاره بدین دارد که درماه های ابتدایی سال 2017، شش نماینده دیگر را نیز دستگیر نموده است.

اسرای شهید:
این نام به شهدایی اطلاق می شود که در زندان به شهادت رسیده یا اعدام آنها خارج از چارچوب قانون بوده است و همچنین به شهدایی که بر اثر مریضی و کم توجهی و یا  بی توجهی پزشکی یا طی بازرس و شکنجه جان داده اند.
براساس مستندات سازمان های حقوقی و رسمی از ابتدای انتفاضه سال 2000 تا کنون نزدیک به 100 هزار نفر دستگیر شده اند که از آن میان 15 هزار نوجوان زیر 18 سال و 1500 زن می باشد. و همچنین در این میان نام 70  نماینده که برخی در گذشته وزیر بوده اند به چشم می خورد و نیز 27 هزار کارمند زندانی شده اند. و از اکتبر 2015 تا کنون 10هزار فلسطینی زندانی شده اند که یک سوم آنها از قدس می باشد.
منبع: السبیل