الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أما بعد: از آیات کلام الله مجید و احادیث پیامبر اکرم (ص) چنین استدلال می شود که مؤمنان در بهشت با خداوند تبارک و تعالی ملاقات و دیدار می نمایند. به همین دلیل نیز صحابه و تابعین بر این مسئله اجماع داشته اند.   خداوند […]

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أما بعد:

از آیات کلام الله مجید و احادیث پیامبر اکرم (ص) چنین استدلال می شود که مؤمنان در بهشت با خداوند تبارک و تعالی ملاقات و دیدار می نمایند. به همین دلیل نیز صحابه و تابعین بر این مسئله اجماع داشته اند.

 

خداوند تبارک و تعالی می فرماید: (وجوه يومئذ ناضرة* إلى ربها ناظرة) [القيامة:22-23]،(در آن روز چهره‌هائی شاداب و شادانند* به پروردگار خود می‌نگرند.)

نیز می فرماید: ( كلا إنهم عن ربهم يومئذ لمحجوبون ) [المطففين: 15] ، (هرگزاهرگز! قطعاً ایشان در آن روز (به سبب کارهائی که کرده‌اند) از پروردگارشان محروم و (از بارگاه قرب و منزلت آفریدگارشان) مطرودند.)

امام شافعی ـ رحمه الله ـ می فرماید: وقتی ناسپاسان در قیامت، به سبب خشم، مطرودند، پس فرمانبرداران، خداوند را می بینند.

خداوند می فرماید: ( للذين أحسنوا الحسنى وزيادة ) ، (کسانی که کارهای نیکو می‌کنند، منزلت نیکو (یعنی بهشت) از آن ایشان است و افزون (بر آن هم) دارند .) حسنی: بهشت، و زیادة: ملاقات با خداست. چنانچه در حدیث شریف آمده است که: ” إذا دخل أهل الجنة الجنة يقول الله تبارك وتعالى: تريدون شيئاً أزيدكم ؟ فيقولون: ألم تبيض وجوهنا؟ ألم تدخلنا الجنة؟ وتنجنا من النار؟. قال: فيكشف الحجاب، فما أعطوا شيئاً أحب إليهم من النظر إلى ربهم عز وجل” ثم تلا رسول الله صلى الله عليه وسلم هذه الآية: ( للذين أحسنوا الحسنى وزيادة. ) ترجمه : «چون بهشتیان به بهشت درآیند، خداوند تبارک و تعالی فرماید: بیش از این خواهید؟ گویند: آیا روسفیدمان نکردی؟ آیا داخل بهشتمان نکردی؟ و از دوزخمان نرهانیدی؟ . پیامبر ـ صلى الله عليه وسلم ـ گوید: آنگاه پرده برافتد ، (بهشتیان بینند که ) چیزی بهتر از نگاه به خدایشان، بدانان داده نشده است. آنگاه پیغمبر ـ صلى الله عليه وسلم ـ آیه ( للذين أحسنوا الحسنى وزيادة ) را تلاوت فرمود.»

بخاری و مسلم، حدیث جریر بن عبدالله البجلی را نقل کرده اند که فرمود: «كنا جلوساً مع النبي صلى الله عليه وسلم، فنظر إلى القمر ليلة أربع عشرة، فقال ” إنكم سترون ربكم عياناً كما ترون هذا، لا تضامون في رؤيته ” » ، (با پیامبر نشسته بودیم.(آنحضرت ـ صلى الله عليه وسلم ـ) به ماه شب چهارده نگریست و فرمود: بزودی خدایتان را چون این ماه بدون مشقت و مزاحمت خواهید دید.)

باز بخاری و مسلم حدیث ابوهریره (رض) را روایت نموده اند که فرمود: «أن ناساً قالوا لرسول الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ يا رسول الله هل نرى ربنا يوم القيامة؟ فقال رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ: “هل تضامون في رؤية القمر ليلة البدر” ؟ قالوا: لا يا رسول الله. قال “هل تضامون في رؤية الشمس ليس دونها سحاب؟” قالوا: لا يا رسول الله. قال: “فإنكم ترونه كذلك “» ترجمه(مردمانی از پیامبر ـ صلى الله عليه وسلم ـ پرسیدند. آیا خدایمان را در قیامت می بینیم؟ پیغمبر ـ صلى الله عليه وسلم ـ فرمود: آیا مشکلی در دیدن ماهِ شب چهارده دارید؟ عرض شد: نه، ای پیامبر خدا! فرمود: آیا مشکلی در دیدن خورشید، در آسمان صاف دارید؟ عرض شد: نه، ای پیغمبر خدا! فرمود: پس خدایتان را چنین خواهید دید.)

علما معتقدند، احادیث رؤیت الله به حد تواتر رسیده است(بیش از بیست حدیث)

اما دین خداوند در دنیا، گرچه عقلا ممکن است ، اما ممانعت شرعی دارد. چرا که رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ در مورد دجال فرموده است: « تعلمون أنه لن يرى أحدكم ربه حتى يموت، وإنه مكتوب بين عينه ك ف ر يقرؤه من كره عمله» (رواه الترمذي وقال حديث حسن صحيح.)، (کسی تا نمرده ،خدا را  نمی بیند، و بر پیشانی او (دجال) واژه «ك ف ر» به گونه ای نوشته شده است که منکرینش می خوانند.)

در این که کسی قبل از وفات، خداوند را نمی تواند ببیند، بین اهل سنت اختلافی نیست، مگر روایتی از ابن عباس (رض) که معتقد بود پیامبر ـ صلى الله عليه وسلم ـ در معراج، خداوند را دیده است. اما سخن صحیح در این باره آن است که پیامبر ـ صلى الله عليه وسلم ـ نوری را مشاهده کرده بود. چنانچه مسلم از ابی هریره (رض) روایت نموده است که فرمود: از پیامبر ـ صلى الله عليه وسلم ـ در مورد رؤیت الله پرسیدم. فرمود: نوری دیدم.

همچنین امام مسلم جواب پیامبر به ابوذر در مورد سؤال فوق را اینگونه آورده است:« ” نور أنى أراه ” أي كيف أراه !» نوری است، چگونه ببینمش؟!

حدیثِ «خداوند نمی خوابد و در شأنش نیست که بخوابد … حجابش نور است، اگر پرده براندازد، نور چهره اش، عالمی بسوزاند» نیز دلالت بر آن دارد که حجاب و پرده الله تعالی نور است.

امام نووی ـ رحمه الله ـ در شرح مسلم می نگارد: بدان که همه اهل سنت و الجماعة معتقدند که می توان الله را دید و این اتفاق در آخرت خواهد افتاد. مؤمنین ـ و نه کفار ـ در قیامت الله را می بینند و این که برخی معتقدند: نمی توان الله را دید. خطائی بیش نیست، چه آنکه تصریح قرآن ، سنت و اجماع صحابه و سلف صالح بر اثبات رؤیت الله  تعالی است . حدود بیست نفر از صحابه، احادیث دال بر رؤیت خداوند را نقل کرده اند. و آیات زیادی تصریح بر این امر دارد.

 

منبع: اسلام ویب

ترجمه: حسین سلیمان پور