انواروب: اتحادیه علمای جهان اسلام طی بیانیه ای، ربایش دختران نیجریه ای توسط گروهک بوکو حرام را محکوم نموده  و بیان داشت: این کار خطای نابخشودنی در حق انسانیت می باشد.این اتحادیه خواهان اشد مجازات برای عاملین این کار شد و تاکید کرد: اسلام از انجام چنین کارهایی که مخالف شریعت ، قانون ، زندگی […]

انواروب: اتحادیه علمای جهان اسلام طی بیانیه ای، ربایش دختران نیجریه ای توسط گروهک بوکو حرام را محکوم نموده  و بیان داشت: این کار خطای نابخشودنی در حق انسانیت می باشد.
این اتحادیه خواهان اشد مجازات برای عاملین این کار شد و تاکید کرد: اسلام از انجام چنین کارهایی که مخالف شریعت ، قانون ، زندگی مسالمت آمیز،عرف و اصول انسانی می باشد، بیزار است.

متن بیانیه به شرح ذیل است:
الحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله، وعلى آله وصحبه ومن والاه، وبعد.
اتحادیه علمای جهان اسلام  وقتی از ربایش دختران در مدرسه شان درنیجریه به تاریخ 14 آوریل 2014به دست گروه بوکو حرام  آگاه شد، سخت متاسف و اندوهگین گردید، این اتحادیه از انجام کارهایی اینچنینی که در شأن مسلمانان نیست همواره برائت جسته است. و انجام آن را حرام و ناجائز می داند. و اینگونه اعمال را باعث وهن اسلام و مسلمانان می داند.
اتحادیه بر خود لازم می داند این کار شنیع را محکوم کرده، بر نکات زیر تاکید نماید:  
1- اسلام، دین رحمت برای تمام جهانیان می باشد و از تمام نظام ها و اندیشه های معاصر، توجه بیشتری به حقوق زن دارد، به همین خاطر، ربودن دختران را کاری حرام دانسته که در دین ما از گناهان کبیره ، فواحش و عامل فساد در زمین می باشد، از همین رو، اسلام بدترین سزاها را برای اینکار در نظر گرفته است.چنانچه خداوند می فرماید:إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ۚ ذَٰلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا ۖ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ ” (المائدة:33)، کیفر کسانی که (بر حکومت اسلامی می‌شورند و بر احکام شریعت می‌تازند و بدین‌وسیله) با خدا و پیغمبرش می‌جنگند، و در روی زمین (با تهدید امنیّت مردم و سلب حقوق انسانها، مثلاً از راه راهزنی و غارت کاروانها) دست به فساد می‌زنند، این است که (در برابر کشتن مردم) کشته شوند، یا (در برابر کشتن مردم و غصب اموال) به دار زده شوند، یا (در برابر راهزنی و غصب اموال، تنها) دست و پای آنان در جهت عکس یکدیگر بریده شود، و یا این که (در برابر قطع طریق و تهدید، تنها) از جائی به جائی تبعید گردند و یا زندانی شوند. این رسوائی آنان در دنیا است، و برای ایشان در آخرت مجازات بزرگی است.
از همین رو، اتحادیه علمای جهان اسلام  ربایش دختران در نیجریه توسط بوکو حرام و یا هر گروه دیگری را گناهی نابخوشدنی  دانسته، خواهان اشد مجازات برای عامیلن این جنایت می باشد  و از فروش ، تجاوز و یا ازدواج اجباری با آنان شدیدا برحذر می دارد. و برای هیچ کس جائز نمی داند در انجام هرکاری که به شرافت ، پاکدامنی و آزادی آنها خلل وارد کند، شرکت نماید.
2- اتحادیه علمای جهان اسلام از گروه بوکو حرام می خواهد که به هدایت و مسیر احاکم صحیح شریعت اسلامی که بر مبنای کتاب و سنت است، باز گردد و گروگان های خود را سریعا  آزاد نماید. و شهروندان، بالاخص دختران و زنان را از هر گونه نزاع سیاسی خود با دولت خارج نماید، چنانچه که نصوص محکم اسلامی برگرفته از کتاب و سنت بر همین امر اشاره دارد.
3-اتحادیه علمای اسلامی براین نکته تاکید دارد که اسلام از کارهایی که خلاف شریعت ، قانون ، همزیستی مسالمت آمیز ، عرف ، اخلاق و مخالف با اصول انسانی باشد، بیزار و بری است.
4- اتحادیه علمای اسلامی از دولت نیجریه می خواهد تا تمام تلاش خود را برای بازگرداندن دختران به خانواده های آنها بکار بندد و مکان اختفای آنها را پیدا نموده، برای بازگردان امنیت و آرامش به نیجریه، آنها را به دادگاه و عدالت بسپارد.
5- اتحادیه علمای اسلامی از برادران مسیحی می خواهد تا آتش فتنه را در کشور نیجریه شعله ور ننموده  و از انجام هرگونه عملی که باعث جریحه دار کردن احساسات مسلمانان می شود، بپرهیزند. و از آنها می خواهد تا به برادری انسانی  و حقوق برابر تمامی شهروندان نیجریایی  با مدنظر داشتن اختلاف ادیان توجه نمایند.
6ـ اتحادیه علمای اسلام از تمامی طرف های درگیر در نیجریه می خواهد از بروز هرگونه اختلاف، جلوگیری نموده و زمینه را بگونه ای فراهم نمایند که تمامی شهروندان نیجریه ای بجای ویرانگری و عقب گرایی، به سمت رشد و بالندگی قدم برداند.
خداوند می فرمایند: “إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۚ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ” (النور:19)
بی‌گمان کسانی که دوست می‌دارند گناهان بزرگی (همچون زنا) در میان مؤمنان پخش گردد، ایشان در دنیا و آخرت، شکنجه و عذاب دردناکی دارند. خداوند می‌داند (عواقب شوم و آثار مرگبار اشاعه‌ی فحشاء را) و شما نمی‌دانید (ابعاد مختلف پخش گناهان و پلشتیها را).

    دبیرکل                                                       رئيس اتحادیه علمی جهان اسلام
أ. د. علي محيي الدين القره داغي                           أ. د. يوســـف القـرضـاوي

منبع: القرضاوی
ترجمه : انواروب