انوار وب: رئیس‌جمهور ترکیه با ناعادلانه خواندن عدم حضور کشورهاى اسلامى در ميان اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل، خواستار اصلاح و بازنگری رویکرد این سازمان برای تمام جهان شد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه 29 اثر هنری شهرداری منطقه زیتون بورنی استانبول، ضمن اعتراض از رویکرد شورای امنیت […]

انوار وب: رئیس‌جمهور ترکیه با ناعادلانه خواندن عدم حضور کشورهاى اسلامى در ميان اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل، خواستار اصلاح و بازنگری رویکرد این سازمان برای تمام جهان شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه 29 اثر هنری شهرداری منطقه زیتون بورنی استانبول، ضمن اعتراض از رویکرد شورای امنیت سازمان ملل گفت: ”دنیا از ‌پنج کشور بزرگ‌تر است. سرنوشت 196 کشور جهان نباید با تصمیم پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل تعیین شود. این برای شرایط جنگ جهانی اول بود، اکنون باید عملکرد شورای امنیت اصلاح شود. بین این پنج عضو دائمی یک کشور مسلمان وجود ندارد، تمام آنها مسیحی و غیر مسلمان هستند. این چگونه رویکردی است؟ آیا این عادلانه است؟ البته که نیست، ما به دنبال جهانی عادل هستیم، ما برای دستیابی به یک دنیای عادل مبارزه می‌کنیم”.

او با تاکید بر مبارزه قاطع ترکیه با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی تصریح کرد: ”هیچ کشوری در جهان همانند ترکیه در مبارزه با داعش جدی و صمیمی نبوده و ما به خوبی می‌دانیم که هدف بسیاری از کشورهایی که در سوریه عملیات انجام می‌دهند نابودی داعش نیست. تلاش کشورهایی که به کشته شدن نیم میلیون شهروند سوری اهمیتی نمی‌دهند، برای مبارزه با 20-30 هزار جنگجوی خارجی در این کشور، به هیچ عنوان قانع کننده نیست”.

اردوغان با یکسان قلمداد کردن تمام گروه‌های تروریستی گفت: ”ما به آنها می‌گوییم گروهی که به آنها کمک می کنید یک گروه تروریستی است، چه پ.ک.ک، چه پ.ی.د و چه د.ح.ک.پ/ج، هیچ فرقی ندارد. اینها شاخه های یک تنه هستند، ریشه آنها یکی است. چگونه می توانید بگویید که این شاخه با دیگری فرق دارد. این گروه که شما از آنها تمجید می‌کنید پوسترهای عامل انتحاری آنکارا که باعث قتل‌عام مردم بی‌گناه شد را در مناطق تحت کنترلشان می‌آویزند، اگر شما پ.ی.د را گروه تروریستی نشناسید به این معنی است که حمله آنکارا را هم به عنوان حمله تروریستی قبول ندارید. با این منطق ناقص، شما حمله تروریستی پاریس و بروکسل را، حتی خدای ناکرده حمله‌ای در لندن، نیویورک را نیز به عنوان حمله تروریستی نباید ببینید. شما که می‌گفتید در زمینه مبارزه با تروریسم با ما مشارکت دارید؟ در حالی که ما هنوز در زمینه تروریستی خواندن یک گروه توافق نداریم چگونه می‌توانیم در زمینه مبارزه با آن با هم مشارکت کنیم”.

وی افزود: “از سال 2003 تاکنون مرمت و بازسازی چهار هزار و پانصد اثر تاریخی و باستانی تنها از طرف اداره کل بنیادها در سراسر کشور انجام شده است. در گذشته سالانه 5 تا 10 اثر تاریخی بازسازی می‌شد که ما این میزان را به سالانه 500 اثر باستانی ارتقا دادیم. نه تنها در ترکیه بلکه با یاری بنیادها و اوقافی چون آژانس همکاری و هماهنگی «تیکا» و بنیاد دیانت در کشورهای دیگر نیز از میراث اجدادمان محافظت می کنیم”.

منبع: خبرگزاری آناتولی