گفته‌اند که روزی فردی حکیم کنار قبرستانی ایستاد و گفت: ای اهل قبرستان شما در مورد آنچه که در خانه‌های تان باقی گذاشته اید، سخت پشیمان‌اید  و ما در مورد همان چیزهای با هم درگیر هستیم، چقدر عجیب است حال ما و شما؟!   نقل شده که ربیع بن ابی راشد به طرف جبانه می […]

گفته‌اند که روزی فردی حکیم کنار قبرستانی ایستاد و گفت: ای اهل قبرستان شما در مورد آنچه که در خانه‌های تان باقی گذاشته اید، سخت پشیمان‌اید  و ما در مورد همان چیزهای با هم درگیر هستیم، چقدر عجیب است حال ما و شما؟!

 

نقل شده که ربیع بن ابی راشد به طرف جبانه می رفت و در طول روز همانجا بود، و شب خسته به خانه بر می گشت. خانواده اش از او می پرسیدند: تا حالا کجا بودی؟ پاسخ می داد: در قبرستان بودم و داشتم به حال کسانی نگاه می کردم که توانایی انجام کارهایی را که ما انجام می دهیم‌، را ندارند.

 

 

🔹 ۱٫  شهادت:

در حدیثی پیامبر-صلی الله علیه وعلی آله وسلم- شش ویژگی برای شهید بیان داشته اند که یکی از آنها حفاظت از وحشت و عذاب قبرمی باشد.

 

 

🔸 ۲٫ خواندن سوره مُلک:

در روایتی نبی رحمت -صلی الله علیه وعلی آله وسلم- فرموده اند: سوره تبارک انسان را از عذاب قبر حفاظت می نماید.

 

🔹 ۳٫ توبه صادقانه:

اما ابن قیم-رحمه الله- در کتاب الروح در مورد اسباب نجات از عذاب قبر می نویسد: از بهترین راهکارها این ست که شخص هر شب قبل از خواب، اندکی با خود بنشیند و خوش را محاسبه نماید و ببیند که در طول روز چه کارهای سودمندی انجام داده و یا از او چه کارهایی سر زده که باعث ضرر و زیان او شده است و بین خودش و خدایش توبه صادقانه بکند و این کار را هر شب تکرار نماید.

 

🔸 ۴٫ پناه بردن به خدا از عذاب قبر

در دعاهایی که از پیامبر-صلی الله علیه وعلی آله وسلم- نقل شده پناه بردن از عذاب قبر نیز یافت می شود که دعا می کردند: وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ * بار خدایا از عذاب قبر به تو پناه می برم.

 

🔹 ۵٫ صدقه دادن

از عقبه بن نافع-رضی الله عنه- روایت شده که پیامبر-صلی الله علیه وعلی آله وسلم- فرمودند: به یقین صدقه، گرمای قبر را از ساکن آن دور می کند.

 

🔸 ۶٫ مردن بخاطر درد شکم

در روایتی آمده که سلیمان بن صرد و خالد بن عرفطه-رضی الله عنهما- با هم نشسته بودن که خبررسید که یکی از درد شکم فوت کرده است. یکی از این دو به دیگری گفت: آیا به تو از پیامبر-صلی الله علیه وعلی آله وسلم- خبری نرسید که فرمودند: هر کس که بخاطر درد شکم بمیرد، در قبر عذاب داده نمی شود.

 

🔹 ۷٫ هر کس که در شب ور روز جمعه بمیرد

نبی رحمت-صلی الله علیه وعلی آله وسلم- فرمودند: هر کس که در شب یا روز جمعه بمیرد، از عذاب قبر رهانیده می شود و در روز قیامت در حالی آورده می شود که فضیلت شهادت را دارد.

 

🔸 ۸٫ کسی که در راه خدا نگهبانی بدهد

پیامبر-صلی الله علیه وعلی آله وسلم- فرمودند: نگهبانی یک شب و روز در راه خدا، از روزه یک ماه و قیام آن بهتر است و اگر در همین حال بمیرد، پاداش کاری که در آن بدو مشغول بوده، به او داده می شود و روزی اش بر او جاری می گردد و از عذاب امان داده می شود.