مولوی حسین فقهی در خطبه های نماز جمعه این هفته خیرآباد پیرامون فوائد استغفار به ایراد سخن پرداختند. وی در ابتدای صحبت های خود این آیه از کلام الهی را قرائت نموده: وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِيهِمْ وَمَا كَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ (و تا تو در ميان آنان هستى، خدا بر آن نيست […]

مولوی حسین فقهی در خطبه های نماز جمعه این هفته خیرآباد پیرامون فوائد استغفار به ایراد سخن پرداختند. وی در ابتدای صحبت های خود این آیه از کلام الهی را قرائت نموده: وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِيهِمْ وَمَا كَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ (و تا تو در ميان آنان هستى، خدا بر آن نيست كه ايشان را عذاب كند، و تا آنان طلب آمرزش مى‌كنند، خدا عذاب‌كننده ايشان نخواهد بود. )

ایشان با اشاره به مبحث ماجرای هجرت پیامبر و توطئه مشرکین در راستای ترور رسول خدا گفتند: مشرکین بر این باور بودند که بر حق هستند و از ترس این که موقعیت و جایگاه خود را از دست بدهند از روی تعصب جاهلانه و عناد دعا کردند: اگر واقعا محمد بر حق هست بر ما سنگ ببارد. خداوند نیز با نزول آیه فوق بیان داشت که تا زمانی که تو درمیان آنها باشی و آنها طلب مغفرت کنند، بر اینها عذاب نازل نمی شود چنانچه بعضی از مفسرین می گویند که مشرکین گرچه باورهای غیراسلامی و معارض با توحید، داشتند اما به هنگام انجام حج و طواف ندای غفرانک غفرانک سر می دادند.
وی درادامه افزود: پیامبر خدا فرموده: خداوند به من دو امان نامه داده که امتم را عذاب نکند یکی اینکه تا زمانی که من باشم و دیگری اینکه تا زمانی که آنها استغفار و طلب مغفرت کنند.
ایشان در زمینه عدم نزول عذاب بر امت رسول خدا بیان داشتند: طبق وعده رسول خدا گرچه این امت همانند امتهای گذشته مسخ نشده و عذاب داده نمی شوند اما در باطن دچار تغییرات و تحولاتی شده و از درون متحول می شوند چنانچه این در امت دعوت قابل مشهود است همانگونه که کشته شدن مسلمانان آفریقای مرکزی توسط مسیحیان شاهد گویای این مدعاست که از مسیحیان که از امت دعوت هستند، از کالبد انسانی خود خارج شده اند.
وی گفت: استغفار یکی از راهکار مهم در زمینه برطرف کردن مشکلات و بالاخص قحط سالی می باشد چنانچه که قرآن خود این نکته را این چنین بیان می دارد: فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا* يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا * وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهَارًا.
ایشان در زمینه تفاوت استغفار با توبه بیان داشتند که توبه فقط مختص حیات انسان است و یک  عمل فردی است و انسان تا زمانی که زنده است می تواند توبه کند، اما استغفار بعد از مرگ هم ممکن است و برای مردگان و دیگرن هم ممکن است چنانچه پیامبر در زمان دفن یکی از یاران خود فرمودند: برای برادر خودتان استغفار و طلب مغفرت کنید و از خدا بخواهید که او را ثابت قدم بدارد چرا که اینک ار او سوال می شود.
در سیرت پیامبر نقل شده که ایشان روزانه بیش از یکصد مرتبه استغفار و طلب رحمت می نمودند، حال بیاییم که ما خود را با ایشان مقایسه کنیم و از این عملکرد ایشان درس بگیریم و دعای سیدالاستغفار را که از رسول خدا نقل شده را همواره ورد زبان خود قرار داده و صبح و شام آن را بخوانیم.
استاد حوزه انوارالعلوم در پایان صحبت های خود به تشویق و ترغیب نسبت به استغفار پرداخته و این حدیث رسول خدا را بیان داشتند که فرمودند: کلید رزق و روزی، استغفار به همراه تلاش است.