انوار وب: دولت چین روز چهارشنبه کارمندان مدنی، دانشجویان، دانش آموزان و معلمان را در استان سین‌کیانگ از شرکت در مراسم افطار ماه رمضان منع کرد؛ اقدامی که از جانب گروه در تبعید اویغورها مورد محکومیت قرار گرفت. حزب حاکم کمونیست چین رسما به ساکنان مسلمان استان سین کیانگ در غرب این کشور دستور داده […]

انوار وب: دولت چین روز چهارشنبه کارمندان مدنی، دانشجویان، دانش آموزان و معلمان را در استان سین‌کیانگ از شرکت در مراسم افطار ماه رمضان منع کرد؛ اقدامی که از جانب گروه در تبعید اویغورها مورد محکومیت قرار گرفت.

حزب حاکم کمونیست چین رسما به ساکنان مسلمان استان سین کیانگ در غرب این کشور دستور داده تا از شرکت در مراسم افطار ماه رمضان امتناع کنند.

سین کیانگ اخیرا شاهد درگیری‌های زیادی میان اویغورها و نیروهای امنیتی دولت چین بوده و پکن عامل حملات اخیر در سرتاسر چین را شبه نظامیان و جدایی طلبان در این منطقه می‌داند.

با این حال گروه‌های حقوق بشر علت اصلی بروز تنش‌ها و ناآرامی‌ها در سین کیانگ را محدودیت‌های فرهنگی و مذهبی علیه اویغورها و سایر اقلیت‌های مسلمان در استان سین کیانگ می‌داند که از جانب دولت مرکزی اعمال می‌شود.

اداره امور تجاری شهر تورفان در وب سایت خود آورده است که کارمندان مدنی و دانش آموزان نمی‌توانند در مراسم افطار و سایر فعالیت‌های مذهبی مربوط به ماه رمضان شرکت کنند و سایر شهرها در استان سین کیانگ نیز باید از این دستور اطاعت کنند.

رادیو تلویزیون دولتی بوژو نیز در وب سایت خود آورده است که این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها بر سایر اقشار و طبقات استان سین کیانگ نظیر معلمان، دانشجویان و دانش آموزان اعمال می‌شود و آن‌ها حق حضور در مراسم ماه رمضان را ندارند.

چین پیشتر اعلام کرده بود که اعمال محدودیت‌ها بر انجام اعمال ماه رمضان برای تضمین سلامت کارمندان دولت است. با این حال سخنگوی گروه در تبعید کنگره جهانی اویغور با اشاره به گزارش‌های منابع محلی در مورد اعمال این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها اعلام کرده که این اقدامات از جانب دولت مرکزی تنها توهین به مقدسات مسلمانان در سین کیانگ است و باعث افزایش درگیری‌های بیشتر می‌شود. ما خواستار تضمین آزادی مذهب اویغورها و توقف سرکوب سیاسی در ماه رمضان هستیم.
منبع: شفقنا