انوار وب: دولت میانمار فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز، یکی از بزرگترین نهادهای بشر دوستانه را در ایالت راخین متوقف کرده است. این ایالت اخیرا شاهد درگیری‌های خشونت‌آمیز فرقه‌ای بین بودایی‌ها و اقلیت مسلمان روهینگیا بوده است. سخنگوی ریاست جمهوری میانمار در گفتگویی با بی‌بی‌‌سی سازمان پزشکان بدون مرز را متهم کرده است که جانبدارانه […]

انوار وب: دولت میانمار فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز، یکی از بزرگترین نهادهای بشر دوستانه را در ایالت راخین متوقف کرده است. این ایالت اخیرا شاهد درگیری‌های خشونت‌آمیز فرقه‌ای بین بودایی‌ها و اقلیت مسلمان روهینگیا بوده است.

سخنگوی ریاست جمهوری میانمار در گفتگویی با بی‌بی‌‌سی سازمان پزشکان بدون مرز را متهم کرده است که جانبدارانه عمل می‌کند و خدمات خود را بیشتر بر اقلیت مسلمان روهینگیا متمرکز کرده است.
پزشکان بدون مرز بزرگترین ارائه دهنده تسهیلات پزشکی و درمانی در ایالت راخین به شمار می‌رود.
این سازمان همچنین به ده‌ها هزار نفر از مسلمانان روهینگیا که در اثر خشونت‌های اخیر آواره شده‌اند کمک های اضطراری پزشکی ارائه می‌دهد.
مبارزه با شیوع ویروس اچ‌آی‌وی و مالاریا نیز از جمله برنامه‌هایی است که توسط این نهاد بشر دوستانه در دست اجراست.
ایالت راخین در غرب میانمار (برمه سابق) از ۲۰۱۲ شاهد چندین درگیری خشونت آمیز با هدف سرکوب مسلمانان روهینگیا بوده است.
مسلمانان روهینگیا شهروند برمه و یا بنگلادش در همسایگی، محسوب نمی‌شوند و اغلب با تعبیض رو به رو هستند.
بیش از ۱۳۰ هزار نفر از ساکنان این منطقه از خشونت‌های قومی در طی دو سال اخیر گریخته‌اند و بیشتر آنها در اردوگاه‌های موقتی زندگی می‌کنند.
بر اساس گزارش جونا فیشر، خبرنگار بی‌بی‌سی در یانگون، سازمان پزشکان بدون مرز به روهینگیاها کمک‌های اضطراری و درمان های رایگان پزشکی ارائه می‌دهد زیرا مراکز پزشکی، بیمارستان‌ها و کلینک‌های درمانی از پذیرفتن آنها خودداری می‌کنند.
دولت می‌گوید سازمان پزشکان بدون مرز درمان روهینگیاها را در اولویت قرار می‌دهد و آنطور که باید به بودایی‌های ساکن منطقه رسیدگی نمی‌کند.
طبق گزارش خبرنگار بی‌بی‌سی نارضایتی دولت از ماه پیش یعنی همزمان با انتشار بیانیه پزشکان بدون مرز آغاز شد.
پزشکان بدون مرز در این بیانیه اعلام کرد که آنها به درمان قربانیانی می پردازند که در اثر قتل عام مسلمانان به دست بودایی‌ها جان سالم بدربرده و شدیدا مجروح هستند.
دولت میانمار اعلام کرد که طبق تحقیقات آنها هیچکس در اثر این درگیری کشته و مجروح نشده است.
روز گذشته نیز یکی دیگر از نهادهای حقوق بشری صحبت از شواهدی کرد که نشان می‌دهد دولت دارای نقشی اساسی در هدف قرار دادن روهینگیاها است.
سازمان ‘فورتیفای رایتس’ می گوید مدارک دولتی درز شده به دست آنها رسیده که حاوی “سیاست های سرکوبگری” در ایالت راخین است.
منبع:  بی بی سی فارسی