مولوی عبدالغفار شیخ جامی امام جمعه محترم خیرآباد در سخنان مراسم نماز جمعه این هفته بعد از تلاوت آیه «وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ في سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْياءٌ وَ لکِنْ لا تَشْعُرُونَ» گفت: به مناسبت ماه محرم که در آن اتفاقات بزرگ و غم انگیزی افتاده است نکاتی خدمت شما عرض خواهم کرد. […]

مولوی عبدالغفار شیخ جامی امام جمعه محترم خیرآباد در سخنان مراسم نماز جمعه این هفته بعد از تلاوت آیه «وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ في سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْياءٌ وَ لکِنْ لا تَشْعُرُونَ» گفت: به مناسبت ماه محرم که در آن اتفاقات بزرگ و غم انگیزی افتاده است نکاتی خدمت شما عرض خواهم کرد.

 

یکم محرم الحرام مصادف با شهادت سیدنا عمر فاروق ـ رضی الله عنه ـ می باشد، کسی که اسلامش معجزه پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و سلم ـ بود، چرا که آنحضرت ـ صلی الله علیه و سلم ـ برای ایمان آوردنش دعا نموده فرمودند: خدایا اسلام را با ایمان آورن یکی از این دو شخص(عمربن خطاب یا ابی الحکم ابن هشام) عزت ده.

حضرت عبدالله ابن مسعود ـ رضی الله عنه ـ می فرمایند: اسلام عمر فتح، هجرتش نصرت و خلافتش رحمت الهی بود. ایشان در همه ی غزوات و جنگ ها، دوشادوش پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ جهاد نمودند و به وسیله ایشان خداوند اسلام را در دو قاره آسیا و آفریقا گسترش داد.

ایشان بعد از عهده داری خلافت، در اولین سخنرانی تاریخی خود فرمودند: «إن أحب الناس إلي من رفع إلي عیوبی» بهترین مردم کسی است که عیب هایم را به من بگوید.

حضرت عمر در طول مدت خلافت خود خویشاوندان رسول الله ـ صلی الله علیه و سلم ـ را گرامی می داشت. به حضرت عباس ـ رضی الله عنه ـ بیشترین حقوق را پرداخت می کرد و سهم حضرات حسنین ـ رضی الله عنهما ـ از بیت المال از سهم فرزندانش بیشتر بود.

خلافت ایشان باعث رحمت و برکت برای اسلام و مسلمانان بود، چرا که دو ابرقدرت مقتدر آن زمان یعنی ایران و روم در مقابل اسلام زانو زدند.

مولوی شیخ جامی با اشاره به واقعه شهادت حضرت حسین در روز عاشورا گفت: دهم محرم و روز عاشورا نیز مصادف با شهادت حضرت حسین و یاران باوفایش در میدان کربلاست.

در حدیثی که ابوهریره ـ رضی الله عنه ـ از پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و سلم ـ نقل می کنند آمده است که آنحضرت فرمود: من احب الحسن و الحسین فقد احبنی و من ابغضهما فقد ابغضنی. هر که حسنین را دوست بدارد من را دوست داشته و هرکه با آنان کینه ورزی کند با من کینه ورزیده است.

محبت خلفای راشدین به حضرات حسن و حسین مثال زدنی است و تاریخ نمونه های زیادی از ابراز محبت آنان به اولاد پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ به حافظه سپرده است.

از خصلت های بارز حضرت حسین ـ رضی الله عنه ـ می توان به عزت نفس، ظلم ستیزی، صلابت و قاطعیت در راه حق، حق پرستی، شجاعت، سخاوت و بخشندگی، تواضع، عبادت و بندگی و… اشاره کرد.

در تاریخ می آید که در شب عاشورا حضرت حسین همراهان خود را جمع کرد و گفت: شما برگردید، اینها قصد جان من را کرده اند. اما تمام همراهان با امام ایستادند و با شهامت جنگیدند و جام شهادت نوشیدند.

وقتی که امام حسین یقین کرد که لشکریان یزید او را شهید خواهند کرد، خواهرش زینب کبری را صدا زد و در حالی که خواهرش گریه می کرد فرمود: ای خواهرم! بعد از مرگ من گریبان پاره نکن و به گونه هایت نزن و صبر پیشه کن .

بلاخره آن فاجعه غم انگیز رخ داد و امام حسین با یاران با وفایش و ازجمله برادرانش ابوبکربن علی، عمربن علی و عثمان بن علی، و فرزندان برادرش عمربن حسن و ابوبکر بن حسن و … ـ رضی الله عنهم اجمعین ـ  جام شهادت نوشید.

امام جمعه خیرآباد در پایان در باره اینکه چرا اهل سنت برای امام حسین و شهیدان کربلا عزاداری نمی کنند گفت: اهل سنت با تمام احترامی که به حضرت حسین و اهل بیت ـ رضی الله عنهم ـ قایل هستند، اعتقادی به عزاداری برای ایشان ندارند، چنانکه برای جد بزرگوارشان رسول گرامی اسلام ـ صلی الله علیه و سلم ـ ، خلفای راشدین ـ رضی الله عنهم ـ و هیچ یک از بزرگان دین عزاداری نمی کنند.

ما معتقدیم که عزاداری سه روز است و بس. چهلم و سالگرد برای هیچ کس حتی برای عزیزان خود نداریم. همین روز اول محرم مصادف بود با شهادت حضرت عمر فاروق ، هیچ کس از اهل سنت در هیچ جای دنیا برای ایشان که در محراب مظلومانه شهید شدند، عزادری نکرد و نخواهد کرد، نه جلسه گرفتیم و نه پارچه ای به در و دیوار زدیم.

اگر قرار باشد برای گذشتگان عزادرای کنیم، روزانه چندین نفر از انبیاء الهی و بزرگان دین وفات نموده اند که با این حساب باید همیشه عزادار باشیم.