انوار وب:  مسلمانان زیادی در راه نجات جهان از دیکتاتوری ها و خشونت های مختلف در طول سده اخیر جان خود را از دست داده اند. فداکاری مسلمانان کشورهای تحت استعمار انگلیس در جنگ جهانی اول و همچنین مسلمانان آفریقایی تبعه فرانسه در جنگ جهانی دوم هیچگاه مورد ارج و قرب واقعی قرار نگرفته است. […]

انوار وب:  مسلمانان زیادی در راه نجات جهان از دیکتاتوری ها و خشونت های مختلف در طول سده اخیر جان خود را از دست داده اند.

فداکاری مسلمانان کشورهای تحت استعمار انگلیس در جنگ جهانی اول و همچنین مسلمانان آفریقایی تبعه فرانسه در جنگ جهانی دوم هیچگاه مورد ارج و قرب واقعی قرار نگرفته است. اما به هر حال در حرکتی رو به جلو، بسیاری از فعالان مدنی، اجتماعی و مذهبی بریتانیا در طوماری از دولت این کشور خواسته اند به فداکاری مسلمانانی که در جنگ اول جهانی در صفوف جنگی ارتش این کشور جنگیده اند، اعتراف کند.

به گزارش پایگاه خبری onislam.net؛ اخیراً فرمانده سابق ستاد مشترک ارتش بریتانیا در بیانیه ای ضمن اذعان به ایثار و از جان گذشتگی این مسلمانان، خواستار اعطای نشان ویکتوری (پیروزی) به این افراد شده است. وی به همراه چندین فعال مسلمان و غیرمسلمان انگلیسی پای این طومار را امضا کرده است. این درخواست از دولت انگلیس می خواهد در راستای نشان دادن چهره ای صلح طلب از مسلمانان به خصوص در برابر تکفیری ها و تروریست های داعشی فداکاری های بی حد و حصر مسلمین در دفاع از جهان را به رسمیت بشناسد.

در این درخواست به نام خداداد خان- مسلمان هندی الاصل- بعنوان یکی از شجاع ترین و قوی ترین مسلمانان در نبردهای خونین و وحشتناک جنگ جهانی اول- بین سال های 1914تا 1918 – اشاره شده است. دولت انگلیس مجبور شد پس از مرگ وی، نشان ویکتوری را به او و خانواده اش اعطا کند. وی همچنین اولین مسلمانی بود که در انگلیس این نشان را دریافت کرد.

این طومار که توسط اساتید دانشگاه، مذهبیون، نمایندگان مجلس و سیاستمداران مختلف امضا شده خواستار درج این فدارکای ها در کتب درسی دانش آموزان انگلیسی نیز شده است.

400 هزار مسلمان- عمدتاً هندی و پاکستانی- در صفوف ارتش بریتانیا برای این کشور جنگیده اند که هیچگاه مورد توجه و تقدیر قرار نگرفته اند.
منبع: شفقنا