سلف صالح ما به تقویت ایمان خود و یارانشان بسیار توجه و اهتمام می‏‌کردند. برخی سخنان که در زمینۀ تقویت ایمان از آنان بجا مانده و علمای کرام در تصنیفات خود آن‌ها را تدوین و گردآوری کرده‌اند به شرح ذیل است: ▪️ ۱ـ عمر بن خطاب رضی‌الله‌عنه به یارانش می‏‌گفت: «بیایید تا ایمان خود را […]

سلف صالح ما به تقویت ایمان خود و یارانشان بسیار توجه و اهتمام می‏‌کردند. برخی سخنان که در زمینۀ تقویت ایمان از آنان بجا مانده و علمای کرام در تصنیفات خود آن‌ها را تدوین و گردآوری کرده‌اند به شرح ذیل است:
▪️ ۱ـ عمر بن خطاب رضی‌الله‌عنه به یارانش می‏‌گفت: «بیایید تا ایمان خود را بیفزاییم، [پس گردهم آمده] و ذکر خدای عزوجل می‏‌کردند».
▫️ ۲ـ علی بن ابوطالب رضی‌الله‌عنه می‎گفت: «صبر در ایمان، جایگاهی همچون سر در جسم دارد؛ پس هرگاه صبر از دست رفت، ایمان از بین می‏‌رود».
▪️ ۳ـ عبدالله بن مسعود رضی‌الله‌عنه گفت: «پرودگارا، به ایمان، یقین و دانش ما بیفزا».
▫️ ۴ـ عبدالله بن رواحة رضی‌الله‌عنه گاهی دست یکی از یارانش را می‌گرفت و می‎گفت: «بیا لحظه‏‌ای ایمان بیاوریم؛ بیا لحظه‏‌ای ذکر کنیم و به ایمان خود بیفزاییم؛ بیا تا با طاعت و بندگی، خدا را یاد کنیم تا شاید او تعالی نیز با مغفرتش ما را یاد کند».
▪️ ۵ـ باری معاذ رضی‌الله‌عنه به یکی از برادرانش گفت: «بیا لحظه‏‌ای با ما بنشین تا به ایمان خود بیفزاییم؛ پس باهم نشستند و به ذکر و ثنای خداوند مشغول شدند».
▫️ ۶ـ از ابو درداء رضی‌الله‌عنه روایت شده که گفت: «از عقل و دانش یک بنده آنست که به فکر ایمانش و آنچه در آن نقصان وارد می‏‌کند باشد، و نیز از عقل و دانش یک بنده آنست که بداند آیا ایمانش افزایش می‏‌یابد و یا از آن کاسته می‌‏شود».
▪️ ۷ـ مالک بن دینار رحمه‌الله گفت: «ایمان در قلب ضعیف و ناچیز، مثل یک گیاه دیده می‏‌شود. اما صاحب آن با علوم سودمند، اعمال صالح از آن حفاظت کرده و آبیاریش می‏‌کند و علف‏‌های هرزه و ▫️ مزاحم را از آن قطع می‎کند تا سبب ضعف و سستی آن نگردد. بدین صورت قلب رشد می‏ کند و درخت ایمان ریشه می ‌دواند، ساقه‏‌اش قوی می ‌شود و شاخه‏‌های پرمیوه می‎دهد».
▪️۸ـ خیثمة بن عبدالرحمن رحمه‌الله گفت: «ایمان در جای پرگیاه و سرسبز جان می‏‌گیرد و قوی می‏‌شود و در جای خشک و بی‌آب و علف ضعیف و نحیف می‏‌شود. سرسبزی ایمان عمل صالح است و خشکی آن گناهان و معصیت‏‌هاست».

خداوندا! ایمان را در نظر ما محبوب گردان و آن را در دل‌های ما آراسته گردان و کفر، فسق و نافرمانی را برای ما ناپسند گردان و ما را از هدایت یافتگان بگردان.

دکتر عبدالرحمن بن سعيد الحازمی
ترجمه واقتباس: عبدالناصر امینی