کم کم صدای لاستیک های بی شمار خودروها در جاده ها به گوش می رسد و فصل سفرهای تابستانی آغاز می شود؛ سفرهایی که هرچند خاطرات خوب وجهه جدایی ناپذیر آن است اما گاهی غفلت ها، ناپرهیزی ها و بی احتیاطی ها حادثه ای را رقم می زند که ظاهر رنگی این سفرها را تیره […]

کم کم صدای لاستیک های بی شمار خودروها در جاده ها به گوش می رسد و فصل سفرهای تابستانی آغاز می شود؛ سفرهایی که هرچند خاطرات خوب وجهه جدایی ناپذیر آن است اما گاهی غفلت ها، ناپرهیزی ها و بی احتیاطی ها حادثه ای را رقم می زند که ظاهر رنگی این سفرها را تیره و خاکستری می کند. بهانه این گزارش هم همین آغاز سفرهای تابستانی است تا تلنگری باشد که رنگ سفرهای تابستانی تیره و خاکستری نشود، البته بخشی از این تلنگر هم به مسئولان و متولیان است تا شرایط جاده ها وزیرساخت ها را برای سفرهای تابستانی فراهم و فکری برای نقاط حادثه خیز جاده های استان کنند. متر و معیار ما برای این گزارش نیز آمار رسمی است؛ آمار پزشکی قانونی از فوتی ها و مصدومان ناشی از حوادث رانندگی که ما ۵ سال منتهی به سال ۱۴۰۲ از این آمار را تحلیل و بررسی کردیم. به گزارش «خراسان»، به استناد داده های سازمان پزشکی قانونی کشور از آمار رسمی متوفیان و مصدومان حوادث رانندگی، این آمار در خراسان رضوی طی مدت ۵ ساله ای که بررسی کردیم، روند رو به رشدی داشته است و تنها در سال ۹۹ و آن هم به دلیل شیوع کرونا و به تبع آن کاهش سفرها و ترددها، این روند متوقف شده و کاهشی بوده است. عوامل مختلفی هم در افزایش حوادث رانندگی منجر به فوت و جرح در خراسان رضوی دخیل هستند؛ از ضعف جدی در زیرساخت های کافی و مناسب برای جاده ها گرفته تا ترافیک خودروها در ایام اوج سفرها به استان و متناسب نبودن زیرساخت های جاده ای با این خیل عظیم زائران و مسافران و البته بی توجهی و سهل انگاری رانندگان.

با سرعت مرگ می گیرد!
بررسی ها را ابتدا با وضعیت فوتی های ناشی از حوادث رانندگی طی سال ۱۴۰۲ و مقایسه آن با ۵ سال قبل یعنی سال ۹۸ آغاز می کنیم؛ طی سال ۹۸ مجموعا هزار و ۱۳۲ فوتی به دلیل سوانح رانندگی در استان به ثبت رسیده است، آماری که ۵ سال پس از آن یعنی در سال ۱۴۰۲ با رشد بیش از ۱۹ درصدی مواجه بوده و به ۱۳۴۷ فوتی رسیده است. از مجموع ۱۳۴۷ فوتی ناشی از حوادث رانندگی در استان ۱۰۲۸ نفر مرد و ۳۱۹ نفر زن بوده اند، همچنین از این تعداد ۴۶۵ فوتی در جاده های درون شهری، ۷۴۱ فوتی در جاده های برون شهری و ۱۳۶ فوتی نیز در جاده های روستایی بوده است. مقایسه آمار فوتی های حوادث رانندگی در سال گذشته با سال قبل از آن یعنی سال ۱۴۰۱ نیز حاکی از افزایش حدود ۱۲٫۵ درصدی است؛ در سال ۱۴۰۱ مجموعا ۱۲۰۰ فوتی در استان به دلیل حوادث رانندگی ثبت شد که این رقم طی پارسال به عدد ۱۳۴۷ فوتی رسید. به طور خلاصه اگر بخواهیم این روند ۵ ساله را مرور کنیم، تعداد فوتی های ناشی از سوانح رانندگی در خراسان رضوی طی سال های ۹۸، ۹۹، ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به استناد آمار پزشکی قانونی به ترتیب ۱۱۳۲، ۹۳۱، ۱۰۲۸، ۱۲۰۰ و ۱۳۴۷ مورد بوده است که روند رو به رشد فوتی ها طی این سال ها را روایت می کند و البته در سال ۹۹ به دلیل شیوع کرونا این رقم کاهش جدی داشته است.

افزایش ۲۰ درصدی تعداد مصدومان
وضعیت مصدومان ناشی از سوانح رانندگی در استان هم نگران کننده است؛ مقایسه آمار مصدومان طی سال ۱۴۰۲ با ۵ سال قبل از آن حاکی از افزایش بیش از ۲۰ درصدی آمار است! در سال گذشته مجموع مصدومان حوادث رانندگی در خراسان رضوی ۳۳ هزار و ۸۵۲ نفر بوده اند که از این تعداد ۲۳ هزار و ۵۸۱ نفر مرد و ۱۰ هزار و ۲۷۱ نفر هم زن بوده اند. این آمار در مقایسه با سال قبل از آن نیز یعنی سال ۱۴۰۱ که ۳۳ هزار و ۲۰۸ مورد ثبت شده، حدود ۲ درصد افزایش داشته است. آمار مصدومان ناشی از سوانح رانندگی در استان طی سال های ۹۸، ۹۹، ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب ۲۸ هزار و ۲۷۵ نفر ، ۲۳ هزار و ۵۴۲ نفر، ۲۷ هزار و ۱۴۰ نفر، ۳۳ هزار و ۲۰۸ نفر و ۳۳ هزار و ۸۵۲ نفر بوده است که در این آمار هم شیوع مرگبار کرونا در کشور طی سال ۹۹ منجر به کاهش سفرها و ترددها و به تبع آن کاهش مصدومان ناشی از حوادث رانندگی شده است.
بررسی این آمار حاکی از یک واقعیت تلخ است؛ این که جاده های استان هرروز قربانی می گیرد و این عطش قربانی گرفتن هر سال بیشتر و بیشتر می شود. در این بین و با اذعان به سایر عوامل دخیل در افزایش سوانح رانندگی از جمله عوامل انسانی و البته کیفیت خودروهای داخلی، از سهم جدی کمبود قابل توجه زیرساخت های جاده ای استان در رخداد این سوانح نباید گذشت؛ این واقعیت تلخ را باید پذیرفت و برای آن فکری عاجل کرد، این که استان خراسان رضوی و مشهد به عنوان دومین کلان‎شهر کشور که سالانه میزبان بیش از ۴۰ میلیون زائر است، از جمله فقیرترین استان‎ها به لحاظ زیرساخت های جاده ای مانند آزادراه و بزرگراه است درحالی که رتبه نخست حمل ونقل مسافر کشور در اختیار این استان است./رزونامه خراسان

وحید تفریحی