انواروب: حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد امروز دوشنبه 17/6/1393 بازگشایی شد.در جلسه افتتاحییه ، که از ساعت 9 صبح در مسجد حوزه شروع شد، ابتدا جناب مولوی غلام نبی نعمتی، استاد حوزه به ایراد سخن پرداخت.ایشان در ابتدا، آیه ی « لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو […]

 

 

 

انواروب: حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد امروز دوشنبه 17/6/1393 بازگشایی شد.
در جلسه افتتاحییه ، که از ساعت 9 صبح در مسجد حوزه شروع شد، ابتدا جناب مولوی غلام نبی نعمتی، استاد حوزه به ایراد سخن پرداخت.
ایشان در ابتدا، آیه ی « لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ»را تلاوت نمود و ضمن بیان شکر خداوند بخاطر این توفیق عظما، سال تحصیلی جدید را به طلاب ، اساتید و سایر پرسنل حوزه، تبریک گفته و از خداوند خواست تا این سال را برای همه، سالی پر از برکت  وتوأم با پیشرفت معنوی بگرداند.

وی افزود: خداوند نعمت های زیادی در اختیار مخلوقات خود اعم از انسان و غیر انسان قرار داده است، اما انسان را اشرف مخلوقات قرار داده و الطاف بیشتری را شامل حال وی گردانده است.چنانچه می فرماید: «أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً» آیا ندیده‌اید که خداوند آنچه را که در آسمانها و زمین است مسخّر شما کرده است (و در مسیر منافع شما به حرکت انداخته است)، و نعمتهای خود را – چه نعمتهای ظاهر و چه نعمتهای باطن – بر شما گسترده و افزون ساخته است؟
خداوند برای نجات و سالم ماندن انسان تدابیر لازم را اتخاذ نموده،  چنانچه از همان ابتدای خلقت لطف خود را با شیر مادر به وی ابراز داشته است. و برای اینکه انسان در مسیر زندگی اخروی خود نیز راه سعادت و رستگاری را بپیماید، پیامبران را مبعوث نموده است.
انبیاء الهی نیز تمام تلاش، توان واستعداد خود را برای هدایت انسان بکار بسته و در این راه از هیچ کوششی دریغ نورزیده اند.
به بجز انبیاء، در طول تاریخ افراد خیرخواه و مبلغان دین نیز بوده اند که با نشان دادن راه صحیح از نا صحیح، انسان ها را به سمت خیر و خوبی سوق داده اند.
وی درادامه افزود: طبق آیه ای که در ابتدای صحبت خود تلاوت نمودم، خداوند چند وظیفه مهم را بر دوش پیامبر(ص) نهاده است که اولین آنها تبلیغ دین است که پیامبر(ص) مأمور می شود در همه حال به اشاعه و نشر دین بپردازد، و وظیفه دوم پیامبر(ص) تعلیم و آموزش است.
اگر درست بیندیشیم و در آیات الهی تفکر کنیم، می بینیم تنها چیزی که خداوند فرمان به زیاده خواهی و فزونی طلبی آن داده است، علم است و یقینا علم، این صلاحیت را دارد که انسان بارها و بارها از خداوند بخواهد تا آن را بیفزاید.
مولوی نعمتی افزود: از آنجا که علما و دانشمندان علوم اسلام، ادامه دهنده راه انبیاء هستند، و از کسانی هستند که به علم و آگاهی نسبت داده می شوند، چند نکته که دانستن و آگاه بودن از آنها، برای هر عالم ضروری است، را بر می شمارم.
اولین نکته در این مورد اخلاص است. باید بدانیم که اخلاص ضرورتی است که باید در هر عمل انسان یافته شود، چنانچه می بینیم تاثیرگذارترین افراد در زمینه اشاعه دین، افرادی هستند که اخلاص بیشتری دارند.
ایشان درادامه یادی کردند از علامه شمس الدین مطهری (رح) که همواره یاد آور می شدند که اخلاص کارآمد ترین چیزی است که یک مبلغ و عالم دین باید داشته باشد. و برای اهل علم گوهری بس گران بها است.
استاد انوارالعلوم تقوا را دومین وسیله برای اهل علم دانست و بیان داشت: یکی از آداب علم این است که انسان خود را برای فراگیری علم پاک و آماده کند، همانگونه که زمین برای کاشت بذر، مهیا و آماده می گردد. چنانچه حکیمی به همین نکته اشاره نموده که همانگونه که زمین برای کاشت بذر آماده سازی می شود، قلب نیز باید برای فراگیری علوم آماده شود.
از حضرت ابوهریره نقل شده که رسول خدا فرمودند: کسی که در پی فراگیری علم است باید پنج چیز را انجام دهد: اول: نماز شب بخواند، دوم: همیشه با وضو باشد، سوم: در همه حال از خدا بترسد، چهارم: غذا به قصد کسب نیرو و فراگیری علم بخورد و نه برای شهوترانی شکم، و پنجم: مسواک بزند.
ایشان در ادامه افزود: بر همه اهل علم از طلاب جدید و قدیم لازم و ضروری است که با جدیت تمام در این مسیر قدم بردارند.
باید بدانیم که  در آغاز هر سال، گویا پرونده ای جدید برای ما گشوده می شود که ما باید نکات خوب و آثاری بیاد ماندنی از خود در آن برجا بگذاریم. این را بدانیم که  در صورت هرگونه کوتاهی و یا عدم توجه به مسئولیت خود، اول از همه به خویشتن ظلم می کنیم و باید در دنیا و آخرت پاسخگو باشیم.
در ادامه جلسه، جناب مولانا غلام احمد علیبایی، مدیریت محترم حوزه علمیه انوارالعلوم به ایراد سخن پرداختند.
ایشان نیز در ابتدا خدا را شکر گفته که باری دیگر این لطف را در حق همه نمود که توانستند در این بقعه خیر به انگیزه کسب علم و رضای الهی گرد هم آیند و در ادامه ذکر خیری از بانیان حوزه، برادران رجبعلی زاده که به رحمت حق پیوسته اند، به میان آورده و این همه جنب و جوش و فعالیت حوزه را نشانه اخلاص آن دو و سایر همکاران آنها دانستند.
ایشان در فرازی از نصایح خود به اخلاص و تقوای الهی و حفظ احترام اساتید و سایر کارکنان حوزه و حفظ امکانات موجود در حوزه پرداختند و بیان داشتند: اساتید نیز باید نسبت به طلاب مهربان و دلسوز بوده و در زمینه آموزش و تربیت طلاب از هیچ کوششی دریغ نورزند.
در پایان جلسه مولوی عبدالمجید رجبعلی زاده، مدیر داخلی حوزه، دقایقی چند به ایراد سخن پرداخته و نکاتی پیرامون حفظ نظم و قانون حوزه بیان داشت.