▪️ بزرگترین اعمال حافظ ابن رجب-رحمه الله-: حفاظت قلب از بخل و کینه از زمره بزرگترین کارها می‌باشد. ▫️ امیدوارکننده‌ترین اعمال بودجانه در مرض وفات بود. شخصی نزدش رفت و دید چهره او می‌درخشد. پرسیدند: چرا اینقدر چهره‌ات نورانی است؟ او پاسخ داد: من به دو کار خود اعتماد زیادی دارم یکی اینکه در اموری […]

▪️ بزرگترین اعمال
حافظ ابن رجب-رحمه الله-: حفاظت قلب از بخل و کینه از زمره بزرگترین کارها می‌باشد.

▫️ امیدوارکننده‌ترین اعمال
بودجانه در مرض وفات بود. شخصی نزدش رفت و دید چهره او می‌درخشد. پرسیدند: چرا اینقدر چهره‌ات نورانی است؟ او پاسخ داد: من به دو کار خود اعتماد زیادی دارم یکی اینکه در اموری که به من ربطی نداشت، سخن نگفته‌ام و دیگر اینکه نگذاشتم نسبت به مسلمانی در قلبم کینه‌ای بماند.

▪️ رسیدن به مقام والا
فضیل بن عیاض-رحمه الله-: از نگاه من شخص با و قلب پاک و بخشنده و خیرخواه امت، به مقامی می رسد که فرد با نماز و روزه زیاد بدان نمی‌رسد.

▫️ بهترین راه برای رسیدن به بهشت
قاسم الجوعی-رحمه الله-: پرهیزگاری اصل دین است و شب‌زنده داری برترین اعمال و بهترین راه رسیدن به بهشت داشتن قلبی پاک و سالم است.

▪️ از زمره بهترین‌ها بودن
ایاس بن قره-رحمه الله-: بهترین شخص نزد نیاکان کسی است که نسبت به دیگران قلب پاک‌تری از حقد و کینه داشته باشد.

▫️ باعث آسان شدن شب‌زنده داری
امام غزالی-رحمه الله-: یکی از کارهایی که شب زنده داری را آسان می‌کند داشتن قلبی سالم نسبت به دیگران است.

▪️ عامل حفاظت شدن سایر اعضای بدن
امام جصاص -رحمه الله-: سلامت قلب، سلامتی سایراعضای بدن را بدنبال می‌آورد.

▫️بهشت زودرس
علامه ابن قیم -رحمه الله-: داشتن قلبی سالم و پاک در دنیا، بمثابه داشتن بهشتی زودرس در دنیا می باشد.

▪️ باعث خوشنامی و مایه ترحم نزد مردم
علامه حافظ ابن‌حجر-رحمه الله- می نویسد: وقتی عامر بن عبدالله بن جراح-رضی الله عنه- وفات کرد، حضرت معاذ-رضی الله عنه- فرمودند: شما به مصیبت از دست دادن کسی مبتلا شده‌اید که به خدا قسم من در میان بندگان خدا کسی را ندیدم که همانند او نسبت به کسی کم کینه باشد، از همه قلبی مهربان‌تر داشت و ازهر فتنه‌ای دوری می‌گزید و بخاطر آخرت، حیای زیادی داشت و از همه بیشتر نسبت به امت خیرخواده بود پس بخاطر داشتن چنین صفاتی بر او رحم کنید.

▫️ خوشحال شدن از خوشحالی برادر مسلمان
علامه حافظ ابن حجر-رحمه الله- نوشته‌اند: اینکه رسول خدا-صلی الله علیه وعلی آله وسلم- فرموده اند: «هر چه برای خودت دوست مداری برای برادر مسلمانت نیز دوست بدار» دلالت بر این دارد که مسلمان از خوشحالی برادر مسلمانش خوشحال می‌گردد و هر خیری را که برای خویشتن دوست دارد برای برادرش نیز می‌پسندد و اینها همه از یک قلب سلام و پاک سرچشمه می‌گیرد.

▪️ قلب سالم، راحتی به ببار می‌آورد
امام شافعی-رحمه الله- می فرماید: هرگاه از خطای کسی درگذر کردم و نسبت به کسی کینه در دل نگه نداشتم، خودم را از دغدغه‌های دشمنی و کینه حفاظت کرده‌ام.