از جمله امور مهم در تربیت فرزند، وصیت و سفارش کردن می‌باشد، بسیاری از مفاخر و بزرگان ما فرزندان‌شان را وصیت‌هایی نموده‌اند. اینک وصیت برخی از آنها خطاب به فرزندان‌شان ذکر می‌گردد: ▪️ دوست داشتن خداوند و ترس از او حضرت عباس-رضی الله عنه- به هنگام وفات فرزندش را خواست و به او چنین وصیت […]

از جمله امور مهم در تربیت فرزند، وصیت و سفارش کردن می‌باشد، بسیاری از مفاخر و بزرگان ما فرزندان‌شان را وصیت‌هایی نموده‌اند. اینک وصیت برخی از آنها خطاب به فرزندان‌شان ذکر می‌گردد:

▪️ دوست داشتن خداوند و ترس از او
حضرت عباس-رضی الله عنه- به هنگام وفات فرزندش را خواست و به او چنین وصیت کرد: ای فرزندم! تو را به این نکات وصیت می‌کنم که خداوند متعال را دوست بدار و او را با محبت بندگی و نیز وصیت می کنم که از او و از نافرمانی از ذات او به هراسی . اگر خداوند را دوست بداری، همه چیز به تو فایده می‌رساند هرگاه که از او ترسیدی و خلاف او عمل نکردی، هیچ چیزی به تو ضرر نمی‌رساند، و از این که مرگ کی به سراغت بیاید، پروایی نخواهی داشت.

▫️ فرق بین ایمان پرهیزگار و گناه‌کار
عطاء بن ابی رباح-رحمه الله- به فرزندش یعقوب گفت: ای فرزندم! ایمان کسی که از خدا فرمان‌برداری می‌کند همانند ایمان فرد گناه‌کار نیست.

▪️ ایمان به تقدیر:
عبادة بن صامت-رضی الله عنه- به فرزندش چنین گفت: ای فرزندم! هرگز حلاوت ایمان را نخواهی چشید مگر زمانی که به این یقین برسی، چیزی که در تقدیر مشخص شده به تو برسد، می رسد و چیزی که برایت مقرر نشده به تو نخواهد رسید. من از رسول‌خدا-صلی الله علیه وعلی آله وسلم- شنیدم که فرمودند: اولین چیزی که خداوند پدید آورد قلم بود. خطاب به قلم گفت: بنویس. قلم گفت: چه چیزی بنویسم؟ الله متعال فرمودند: آنچه را که برای مخلوقات تا قیامت رقم می خورد را بنویس. ای فرزندم! من از نبی‌رحمت-صلی الله علیه وعلی آله وسلم- شنیدم که فرمودند: کسی که بر این غیر این باور بمیرد، از (امت) من نیست.

▫️ کمک خواستن از خداوند در همه حال
عبدالله بن زبیر-رضی الله عنهما- می گوید: پدرم زبیر به هنگام وفاتش مرا صدا زد و در مورد قرض‌هایش به من وصیت کرد و گفت: ای فرزندم اگر از دادن قرض‌هایم عاجز شدی از مولایم کمک بخواه. عبدالله می گوید: به خدا قسم منظورش را نفهمیدم که مولایش کیست. تا اینکه پرسیدم: پدرم مولای تو کیست؟ گفت:خداوند متعال. عبدالله-رضی الله عنهما- می‌گوید: به خدا سوگند هرگاه از دادن قرض‌های پدرم ناتوان می‌شدم، چنین دعا می‌کردم: ای مولای زبیر! قرض‌های زبیر را بده. اسباب دادن قرض فراهم می‌شد.

▪️ پذیرفتن حدیث رسول‌خدا-صلی الله علیه وعلی آله وسلم- از آدم مورد اعتماد
عقبه‌بن‌عامر-رضی الله عنه- خطاب به فرزندش گفت: ای فرزندم! من تو را از سه چیز برحذر می‌دارم به آنها پایبند باش. یکی از این وصایا این بود حدیث پیامبر-صلی الله علیه وعلی آله وسلم- را فقط از انسان مورد اعتماد قبول کن.

▫️ خشوع در نماز
معاذبن جبل-رضی الله عنه- به فرزندش گفت: ای فرزندم! هرگاه نماز می‌خوانی چنان نماز بگذار گویا که آخرین نمازت است.

▪️ خوب وضو گرفتن
سعد بن ابی‌وقاص-رضی الله عنه- چنین گفت: ای فرزندم! هرگاه خواستی نماز بخوانی خوب وضو بگیر.

▫️ آنچه باعث ماندگاری نعمت می‌شود
منصور خلیفه عباسی به فرزندش مهدی چنین گفت: ای فرزندم شکر نعمت باعث ماندگار نعمت می‌گردد و قدرت با عفو و بخشش مستحکم می شود، پیروی با مهربانی، نصرت با تواضع و خوبی کردن به مردم، سهم خودت را از دنیا و لطف خداوند نسبت به خودت را از یاد نبر.

▪️ دوری کردن از اسراف:
حضرت عمر-رضی الله عنه- پیش فرزندش عبدالله رفت و دید که فرزندش گوشت می خورد. پرسید: ماجرای این گوشت چیست؟ گفت: هوس گوشت کردم. حضرت عمر-رضی الله عنه- گفت: آیا هر وقت هوس چیزی می‌کنی آن را می خوردی؟ برای بیان اسرافگر بودن شخص همین‌قدر کافی است که هر چه دلش بخواهد بخورد.

▫️ نشستن در خانه و حفاظت از زبان
ابن مسعود-رضی الله عنه- به فرزنشد گفت: ای فرزندم در خانه ات بنشین و زبانت را نگهدار و بر گناهانت گریه کن.

▪️ عدم توجه به سخنان بدعتی ها
ابن طاووس-رحمه الله- با فرزندش در جایی نشسته بود که فردی معتزلی وارد شد و شروع به سخن گفتن کرد. ابن طاوس خطاب به فرزندش گفت: گوش‌هایت را محکم بگیر تا چیزی از گفته‌های او را نشنوی چرا که قلب انسان ضعیف است.

▫️ وصیت برای کسانی که صاحب پُست و نقام می‌شوند
حضرت عباس-رضی الله عنه- خطاب به فرزندش عبدالله گفت: ای فرزندم! حضرت عمر تو را مقرب خود می گرداند مبادا راز او را فاش کنی و یا پیش او از کسی غیبت نمایی و مبادا از تو دروغی بشنود.

▪️ آراسته شدن به مکارم اخلاق
سعید بن عاص-رضی الله عنه- به فرزندش گفت: ای فرزندم! اگر دست یافتن به مکارم و صفات نیکو آسان و راحت می‌بود هر انسان پستی بر شما سبقت می‌گرفت. بلکه دست‌یابی بدان‌ها سخت و طاقت فرساست و فقط کسی برای رسیدن بدان‌ها تلاش می‌کند که از منزلت و ارزش آن آگاه است.