هدف غایی و ابتدایی هر مسلمان این ست که به رضایت خدا-جل جلاله- و پیامبر-صلی الله علیه وعلی آله وسلم-  برسد. یکی از دعاهایی که از پیامبر-صلی الله علیه وعلی آله وسلم- روایت شده این ست: «أَسْأَلُكَ حُبَّكَ، وَحُبَّ مَنْ يُحِبُّكَ، وَحُبَّ عَمَلٍ يُقَرِّبُ إِلَى حُبِّكَ». بار الها! من محبت تو و محبت هر کس […]

هدف غایی و ابتدایی هر مسلمان این ست که به رضایت خدا-جل جلاله- و پیامبر-صلی الله علیه وعلی آله وسلم-  برسد.

یکی از دعاهایی که از پیامبر-صلی الله علیه وعلی آله وسلم- روایت شده این ست: «أَسْأَلُكَ حُبَّكَ، وَحُبَّ مَنْ يُحِبُّكَ، وَحُبَّ عَمَلٍ يُقَرِّبُ إِلَى حُبِّكَ». بار الها! من محبت تو و محبت هر کس که تو را دوست دارد و محبت هرکاری که منجر به محبت تو شود را از تو خواهانم.

 

🔹 همت والا:

نبی رحمت-صلی الله علیه وعلی آله وسلم-: “إِنَّ اللهَ يُحِبُّ مَعَالِيَ الأُمُورِ وأَشْرَافَهَا ”

خداوند متعال كارهاى والا و شريف را دوست دارد. همانند پرداختن به امور دینی و تلاش برای خدمت به خلق

 

🔸  اخلاق نیکو:

رسول خدا-صلی الله علیه وعلی آله وسلم-: إ”ِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ مَعَالِيَ الأَخْلَاقِ ”

خداوند صفات والای اخلاقی را دوست دارد. مثل صله رحم، اکرام مهمان و ..

 

🔹  عفو و بخشش:

پیامبر-صلی الله علیه وعلی آله وسلم-:

“اللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ العَفْوَ فَاعْفُ عَنِّي ” بار خدایا تو بخشنده هستی و بخشیدن را دوست داری، پس مرا ببخش

 

🔸 نرمی و مهربانی:

رسول الله-صلی الله علیه وعلی آله وسلم-: “إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الرِّفْقَ فِي الأَمْرِ كُلِّهِ”

الله مهربان و آسان گير است و نرمی و ملايمت در همه ی کارها را دوست دارد»

 

🔹  حلم و بردباری:

پیامبر -صلی الله علیه وعلی آله وسلم- خطاب به یکی از صحابه فرمودند: “إِنَّ فِيكَ لَخَصْلَتَيْنِ يُحِبُّهُمَا اللَّهُ”: الحِلْمُ وَالأَنَاةُ در تو دو خصلت وجود دارد، که خداوند آنها را دوست دارند و آن دو خصلت، حلم و درنگ کردن در کارهاست.

 

🔸حیا

نبی رحمت-صلی الله علیه وعلی آله وسلم-:

“إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ حَيِيٌّ يُحِبُّ الحَيَاءَ وَالسَّتْرَ “خداوند بسیار با حیا هست و حیا و پوشیدن را دوست دارد”.

 

🔹 جمال و زیبایی

رسول الله-صلی الله علیه وعلی آله وسلم-:

“ِنَّ اللَّهَ جَمِيلٌ يُحِبُّ الجَمَالَ” خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد.

 

🔸 خود بزرگ بینی

از جمله خود بزرگی بینی و بزرگ منشی هایی که خداوند دوست دارد؛ اینست که فرد در هنگام روبرو شدن با دشمن خود را بزرگ ببیند(و با نشاط و با شجاعت وارد میدان شود) و دیگری خود را بزرگ دیدن در هنگام صدقه دادن هست (که بیشتر و بدون منّت گذاشتن بدهد)

 

🔹 عمل کردن به رخصت ها

رسول الله-صلی الله علیه وعلی آله وسلم-: “إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ أَنْ تُؤْتَى رُخَصُهُ، كَمَا يُحِبُّ أَنْ تُؤْتَى عَزَائِمُهُ”

خداوند دوست دارد که به رخصت هایش عمل شود، همانگونه که دوست دارد که به فرائضش عمل شود. همانند رخصت روزه نگرفتن در سفر و …

 

🔸 درست انجام دادن کار:

رسول الله-صلی الله علیه وعلی آله وسلم-:

“إِنَّ اللهَ تَعَالَى يُحِبُّ إِذَا عَمِلَ أَحَدُكُمْ عَمَلًا أَنْ يُتْقِنَهُ” خداوند دوست دارد هرگاه یکی از شما کاری را انجام می دهد، خوب انجام بدهد

 

🔹 خوب انجام دادن کار

رسول الله-صلی الله علیه وعلی آله وسلم-:

“إِنَّ اللهَ يُحبُّ مِنَ العَامِلِ إِذَا عَمِلَ أَنْ يُحْسِنَ”

خداوند متعال از كننده كار اين را دوست دارد كه وقتى كارى مى كند آن را به خوبى انجام دهد

 

🔸  دیدن اثر نعمت

حضرت محمد-صلی الله علیه وعلی آله وسلم-:

“إِنَّ اللَّهَ يُحِبَّ أَنْ يُرَى أَثَرُ نِعْمَتِهِ عَلَى عَبْدِهِ.” خداوند متعال دوست دارد که اثر نعمت را در بنده اش ببیند.(مثل پوشیدن لباس زیبا و استفاده کردن از دیگر نعمتهای خداوند)

 

🔹 صدقه اصلاح

نبی رحمت-صلی الله علیه وعلی آله وسلم- خطاب به یکی ازصحابه فرمودند:

آیا تو را به صدقه‌ای که خداوند موضع و جایگاه آن را دوست دارد، راهنمایی نکنم؟». گفتم: پدر و مادرم فدایت، بله! رسول الله-صلی الله علیه وعلی آله وسلم- فرمود: «بین مردم صلح و آشتی برقرار کن، زیرا آن صدقه‌ای است که خداوند موضع و جایگاه آن را دوست دارد. مثل اصلاح بین مردم و از بین بردن اختلافات و ..

 

🔸 عطسه:

حضرت رسول-صلی الله علیه وعلی آله وسلم-:

“إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ العُطَاسَ” خداوند عطسه زدن را دوست دارد. چرا که هم باعث دفع ضرر از فرد شده و هم شکر خدا را می گوید.�

 

🔹 بهترین اعمال

▪️ عمل پایدار

نبی رحمت-صلی الله علیه وعلی آله وسلم-:”أحَبُّ الأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى أَدْوَمُهَا وَإِنْ قَلَّ”. محبوب ترین کارهای نزد خداوند کاری هست، که همیشگی باشد، حال هر چند مقدار آن کم باشد.

▫️خوشحال کردن مسلمان.

رسول الله-صلی الله علیه وعلی آله وسلم-: “أَحَبُّ الأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ سُرُورٌ تُدْخِلُهُ عَلَى مُسْلِمٍ” بهترین کارها نزد خداوند این ست که تو برادر مسلمانت را  خوشحال کنی.

 

🔸 بهترین نام ها:

پیامبر-صلی الله علیه وعلی آله وسلم-: “إن أَحَبَّ أَسْمَائِكُمْ إِلَى اللَّهِ عَبْدُ اللَّهِ، وَعَبْدُ الرَّحْمَنِ” بهترین نام ها نزد خداوند عبدالله و عبدالرحمن می باشد.

 

✍🏽:  محمود بن أحمد الدوسري

  • نویسنده: عصمت الله پورمحمد تیموری