در این همایش که با حضور اساتید و طلاب انوارالعلوم و تعدادی از مهمانان و علمای منطقه برگزار گردید، مباحثی در مورد تاریخ قدس، سرزمین فلسطین، وظیفه مسلمانان در قبال بیت المقدس و… توسط اساتید و کارشناسان مطرح شد.

انواروب| همایش فدی الاقصی (فدائیان قدس) سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ در حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد برگزار شد.
در این همایش که با حضور اساتید و طلاب انوارالعلوم و تعدادی از مهمانان و علمای منطقه برگزار گردید، مباحثی در مورد تاریخ قدس، سرزمین فلسطین، وظیفه مسلمانان در قبال بیت المقدس و… توسط اساتید و کارشناسان مطرح شد.
مفتی علیرضا رسولی، استاد حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد طی سخنانی در همایش فدی‌الاقصی گفت: در مجامع بین‌المللی و در رسانه‌ها، همۀ انسان‌ها شاهد جنایاتی هستند که یهود نسبت به مسلمانان غزه مرتکب می‌شوند. روزانه آنها چقدر بمب بر سر اهل غزه فرو می‌ریزند. این یک بُعد قضیه است و البته از یهود بیشتر از این نباید انتظار داشت و این هم یک حکمت دارد و آن اینکه مردم جهان از رذالت‌های اخلاقی یهود ناآگاه بودند، اکنون دیگر چهره یهود برای مردم دنیا واضح شده است و حتی مردم، آمریکا و اروپا را هم شناختند.
خداوند متعال یهود را لعنت کرده است، خداوند در قرآن می‌فرماید که [اینان‌] کسانی هستند که خداوند لعنت شان کرده و بر آنان خشم گرفته و طاغوت را پرستیده‌اند و [خداوند] آنان را [همچون‌] بوزینه و خوک گردانده است.
یهودیان بر این باور هستند که غیر ما کسی انسان نیست و همه باید کشته شوند. آنها می‌گویند: نژاد برتر ما هستیم.
امروز و بعد از جنایاتی که در غزه مرتکب می‌شوند، جهان آنان را شناخته است، به همین خاطر شاهد هستیم که روزانه صدها هزار نفر بر علیه آنان در شهرهای مختلف جهان راهپیمایی می‌کنند.
مفتی رسولی در ادامه با اشاره به طوفان‌الاقصی و حمله حماس به اسرائیل بیان داشت: این حمله حماس چند پیامد همراه داشت:
ابتدا اینکه اعتبار اسراییل و آمریکا با خاک یکسان شد. آنها مدعی بودند که دارای برترین ارتش دنیا هستند و از پیشرفته‌ترین امکانات برخوردارند، اما در مقابل یک گروه کوچک شکست خوردند.
اگرچه دولت اسراییل آمار رسمی تلفات خود را اعلان نمی کند، ولی قطعاً تلفات آنها در این نبرد بالاست. آنان با وجود داشتن این همه امکانات، هنوز نتوانسته‌اند که پیشروی چندانی در باریکه غزه بکنند.
نکته دیگر اینکه با آبغوره گرفتن و گریه کردن کار درست نمی‌شود، اینها ثمرات غفلت ما است. همۀ ما از علما، خواص و عامه همه کوتاه کردیم و از دستورات خداوند شانه خالی کردیم و به زندگی خصوصی خودمان چسبیده بودیم. الله متعال نشان داده که هرگاه مسلمانان بیدار شدند، انسانیت راحت بودند. حالا متوجه شده‌ایم که چقدر کوتاهی کرده‌ایم.
حال باید از کجا شروع کنیم؟ به نظر من هر کس باید از خودش شروع کند. وعده خداوند است که هرگاه جامعه اصلاح شود، الله متعال قطعا آنها را قدرت می‌بخشد آنجا که فرموده است: وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ.
ما ضعف داریم و با حرف زدن کار درست نمی‌شود. مسلمانان قرن اول اهل عمل بودند، اما متاسفانه ما نمازهای‌مان قضا می‌شود و ما را مشغول به چیزهای دیگر کردند. صفات مومنین را از دست دادیم و اهل دل نیستیم. صحابه شب‌ها برای عبادت بیدار بودند ولی ما در معصیت هستیم. هر کس از خودش شروع کند تا نصرت غیبی خداوند فرود آید.
نباید نامید شویم، تا بوده چنین بوده، مغول‌ها چه کردند؟ ولی الله متعال دین خودش را نصرت نمود. گاهی چنان فشار و سختی براهل ایمان می‌آید که نزدیک است که اهل ایمان ناامید شوند: الله متعال می‌فرماید: مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ
در جایی دیگر فرموده است: إِذْ جَاءُوكُم مِّن فَوْقِكُمْ وَمِنْ أَسْفَلَ مِنكُمْ وَإِذْ زَاغَتِ الْأَبْصَارُ وَبَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَتَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا ‎متاسفانه تمام زندگی ما متاثر از یهود است و صحابه و صدر اسلام چنین نبودند.
ما به همفکری نیاز داریم، در طول تاریخ تشتت، تفرقه و اختلاف باعث شکست شده است، همه باید همفکر و همدل باشیم.
مولانا محمود الحسن رحمه الله فرمودند: در تبعید بودم که راه حل مشکلات اسلام را در دو چیز یافتم. اول: در قرآن، قرآن بخوانیم آن را آموزش دهیم و به آن عمل کنیم و با قرآن باشیم تا قرآن ما را پیروز کند.
و دیگر اینکه اختلافات را کم کنیم و همدیگر را تحمل کنیم.