به گزارش انواروب، “همایش نکوداشت نیم قرن خدمت بی‌منت” در راستای تجلیل از مقام علمی و معنوی مولانا غلام محمد علی بایی مدیریت حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد صبح روز پنج‌شنبه سی‌ام اردیبهشت ماه در مسجد جامع شهر مشهد ریزه با حضور پرشور مردم دین مدار و قدردان منطقه و مقامات دولتی اعم از امنیتی و […]

به گزارش انواروب، “همایش نکوداشت نیم قرن خدمت بی‌منت” در راستای تجلیل از مقام علمی و معنوی مولانا غلام محمد علی بایی مدیریت حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد صبح روز پنج‌شنبه سی‌ام اردیبهشت ماه در مسجد جامع شهر مشهد ریزه با حضور پرشور مردم دین مدار و قدردان منطقه و مقامات دولتی اعم از امنیتی و اجتماعی برگزار گردید.

 

 

در این جلسه که با اجرای مولوی “عبدالرشید رودینی” از علمای دیار سرخس آغاز گردید، ابتدا قاری “محمد غفاری” قاری بین المللی و صاحب نام خراسان و استاد حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد با تلاوتی زیبا و جذاب رونق بخش محفل گردید.

 

در ادامه استاد غلام رسول جوهرچی، از دوستان و اولین شاگردان مولانا علی‌بایی در جایگاه قرار گرفت و ضمن بیان حمد خداوند و  عرض تبریک و تهنیت جهت برگزاری چنین همایشی، اولین ثمره این جلسه را اکرام مقام علم و علماء دانست.

ایشان بیان داشت: خداوند انسان را اشرف مخلوقات قرار داده است که اگر روح ملکوتی در کالبد انسان جای گیرد، در زمره بهترین موجودات قرار می‌گیرد.

وی افزود: زمانی که مولانا برای ارشاد و راهنمایی پا به میدان گذاشتند، تعداد علمای منطقه بسیار کم بودند، ایشان همه روزه تا ظهر به تدریس می‌پرداختند و بعد از ظهرها جهت تبلیغ و ارشاد مردم به روستاهای اطراف می‌رفتند.

تواضع ایشان تا حدی بود که منِ طلبه‌ی کوچک را  با خود آخر هفته‌ها به خانه می‌بردند و با من در یک ظرف غذا می‌خوردند.

 

سپس “مولانا فاروقی” امام جمعه بیرجند در جایگاه قرار گرفت و گفت: یکی از مطالب مهم که خداوند همگان را بدان توصیه نموده‌اند، تقوا می‌باشد، چرا که هدف تمام عبادت‌ها تقوا است. حضرت علی (رضی الله عنه) تقوا را اینگونه تعریف نموده است که: تقوا آن است که انسان از موجبات خشم خدا اجتناب نماید، عامل به قرآن باشد، به داشته‌های خود هر چند کم باشند، قانع باشد و برای آخرت خود توشه‌ای داشته باشد و ترس از خدا زمانی محقق می‌شود که انسان در همه حال خدا را مد نظر داشته باشد. بیماری‌های روحی و روانی فردِ غیر متقی را هیچ کس نمی‌تواند علاج بخشد.

وی در مورد ثمرات تقوا با استناد به آیات قرانی به صورت گذرا بیان داشت: تقوا به انسان بصیرت می‌بخشد و باعث گشایش در روزی ، محبت الهی و رفع مشکلات می‌گردد و نیز باعث سرازیر شدن رحمات خداوند می‌گردد.

 

بعد از آن، فرمامدار شهرستان تایباد، “آقای شرافتی‌راد” در جایگاه قرار گرفت.  ایشان ضمن عرض خیر مقدم و قدردانی از حضور مردم و ابلاغ سلام استاندار استان خراسان رضوی به حضار، بیان داشت: امروزه آنچه موجب وحشت دشمن هست توپ و تانک نیست و تنها چیزی که دشمن را در هراس دارد وحدت می‌باشد. علما و قشر روحانیت مهمترین عامل در راستای ایجاد وحدت می‌باشند و بیشترین اثرگزاری را دارا می‌باشند. مولانا علی‌بایی ازجمله افرادی هستند که نقش مهمی در منطقه ایفا نمودند و چهره‌ی محبوب و اخلاق مدار ایشان و صحبت‌های عمیق و ارزشمند ایشان برای حضور در صحنه یک ثروت می‌باشد.

 

 در ادامه برنامه، مولانا “سید ابراهیم فاضلی” مدیریت محترم مدارس جامعة الاحناف تایباد و شورک ملکی در جایگاه قرار گرفت. ایشان بعد از عرض سلام  و خیر مقدم  حضور همه حضار گفت: ما باید قدردان دانشمندان و علمای خویش باشیم. وی افزود: قطعا مولانا علی‌بایی از افرادی هستند که شایسته‌ی قدردانی و پاسداشت‌اند.

 

آنگاه حجت الاسلام “علم الهدی” معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به ایراد سخن پرداخت. ایشان ضمن عرض تبریک و نیز آرزوی دریافتن ماه رمضان بیان داشت: خوشحال هستم که همراه شما در این جلسه هستم تا از فردی مربی و معلمی نمونه که چند دهه از عمر خود را به تربیت و تعلیم طلاب سپری نموده است قدر دانی نماییم.

وی افزود: در فضیلت علم همین بس که قرآن فرد عالم و غیر عالم را مساوی و برابر نمی‌داند.

قاعده بر این هست که بدون وجود معلم و مربی، تعلیم و تربیت امکان پذیر نیست. اولین قدم در مسیر علم، شناخت خداوند هست و چون او را شناختیم، فقط او را بندگی می‌کنیم و اوج قله علم در این هست که انسان همه امورش را به خدا بسپارد و همه را به او تفویض نماید.

هر چه علم می‌آموزید، باید تهذیب نفس و تواضع شما بیشتر گردد، چرا که اگر با علم ، تهذیب نفس نباشد، این حجاب اکبر می‌گردد. لذا علما همواره طلاب خود را علاوه بر راهنمایی برای کسب علم، تذکراتی در باب اخلاق هم می‌دهند.

 

در ادامه برنامه “خواجه محمد یوسفی” با اجرای نعتی در مدح نبی رحمت بر رونق روحی و معنوی مجلس افزود.

 

سخنران بعدی جلسه حجت الاسلام “محدثی”، امام جمعه موقت اهل تشیع تایباد بود. ایشان نیز در راستای قدردانی از مقام اهل علم بالاخص مولانا علی‌بایی گفت. ایشان(مولانا علی‌بایی) با تأسیس حوزه‌های علمیه‌ سعادتمندی خویش را رقم زدند.

وی افزود: دو نعمت در روایات بدان‌ها اشاره شده است، یکی سلامتی و دیگری امنیت .

امنیت هر جامعه نقش بی‌بدیل و بارزی دارد. تردیدی نیست که اگر علما نباشند، نا امنی‌های زیادی ایجاد خواهد شد. مردم امنیت بلاد خود را در بسیاری از موارد مدیون علما هستند. یکی از علمای بزرگ که در زمینه امنیت و وحدت شهرستان نقش مهمی دارند، شخص مولانا علی‌بایی می‌باشند. ما هر آنچه داریم مدیون همین وحدت و امنیت می‌باشد.

 

سخنران بعدی این همایش، مولانا “عبدالله موحدی”، استاد جامعه الاحناف خواف بودند. ایشان فرمودند: خداوند برای وحدانیت خود دو شاهد ذکر می‌نمایند، یکی فرشتگان و دیگری اهل علم. و در آیه‌ای دیگر می‌فرمایند: خداوند مقام و مرتبه اهل علم را بلند مرتبه می‌گرداند. عالم بر غیر عالم چندین هزار درجه ارجحیت دارد. اما سوال این است که کدام عالم؟ عالمی که در مکتب اسلام درس بخواند و به این نتیحه برسد که همه حالات را بخدا بسپارد و در راستای عمل به قرآن و اخلاق نیکو گام بردارد.

علمای امت هم باید دارای اخلاق نیکو و صفات حمیده باشند، چرا که وارث انبیاء هستند. بزرگترین صفت پیامبران ـ علیهم السلام ـ اخلاق نیکو و عظیم می‌باشد. در روایات آماده که اخلاق عظیم رسول خدا، قرآن بود ، باید الگو خود را پیامبران و قرآن قرار دهیم.

ایشان که از دوستان زمان طلبه‌ای مولانا علی بایی هستند، تواضع ، ذکاوت و حلم را از صفات بارزه ایشان برشمردند.

 

در ادامه کلیپی از سخنان علما و اندیشمندان منطقه در مورد مولانا علی بایی پخش شد و آنگاه حجت السلام و المسلمین “رضایی” مسؤل امور اهل سنت در جایگاه قرار گرفت و بعد از تقدیر از برگزار کنندگان این همایش گفت: در روایات آمده که علماء وارثان پیامبران‌اند و پیامبران ارث بر جای نگذاشته‌اند، بلکه میراث آنان علم ، تزکیه نفس ، هدایت و صیانت از ارزش‌های دینی در برابر انحرافات و تعلیم و تعلم می‌باشد.

وی افزود: تجلیل از بزرگان دینی که با قلم و قدم خود به مردم خود خدمت کرده اند ،تجلیل از انسانیت هست.

 

سخنران بعدی همایش، مولوی غلام نبی نعمتی، استاد حدیث حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد بود. ایشان نیز بعد از تلاوت آیاتی پیرامون فضیلت اهل علم با اشاره به همراهی و همکاری سی ساله با مولانا علی‌بایی بیان داشت: ما امروز به کسی ارج می‌نهیم که تمام ظرفیت‌های مالی و  جانی خود را صرف ارتقاء و تعالی دین نمود.

ما بدین سبب از ایشان قدردانی می‌کنیم که ایشان چندین دهه از عمر خود را صرف دین کرده‌اند و با خدمت و پاسخگویی به مردم، خادم دین بوده‌اند.

ایشان در گذشته با چهارپا به روستاهای اطراف می‌رفتند و با بی‌نمازی، جهل و خرافات مبارزه ‌کردند و زمینه را برای آیندگان مهیا نمودند. مولانا علی بایی به حق، شخصیتی وحدت طلب و مردم‌دار بوده‌اند و نه تنها موقعیت اجتماعی خود را خدشه‌دار ننمودند، بلکه روز به روز بر آن افرودند. ایشان همیشه از رهبر انقلاب به بزرگی یاد می‌کنند و نقش ایشان را در ترفیع مقام علماء مهم می‌دانند و می‌فرمایند: ما باید قدر این نظام را بدانیم، چرا که بستر و فضای دینی را مهیا نموده است.

ایشان در فرازی از صحبت‌های خود بیان داشت: مولانا ابتدا به تأسیس مدرسه‌‌ی دینی مشهدریزه مبادرت ورزیدند که بخاطر مخالفت نظام شاهنشاهی و ساواک، به تعطیلی انجامید. آنگاه در ابتدای انقلاب دو مدرسه‌ی دینی انوارالعلوم خیرآباد و دارالعلوم اسلامی ریزه را تأسیس نمودند.

 

آخرین سخران این همایش مولوی عبدالکریم علی‌بایی فرزند مولانا علی‌بایی و  امام جمعه موقت مشهدریزه بود.

وی بیان داشت: همه می‌دانیم این نکوداشت برای تشکر  از مولانا علی‌بایی هست، عالمی که لحظه لحظه زندگی خود را صرف اسلام و نظام نمود. ایشان از پنجاه سال پیش این ندا را می‌دهند که جوامع اسلامی نیازمند وحدت و همبستگی و انسجام می‌باشند.

وی افزود: متاسفانه امروز جوامع اسلامی از قرآن فاصله گرفته‌اند. دشمنان می‌خواهند قرآن و پیام اسلام را از ما بگیرند و با ایجاد اختلاف در بین ما، هیبت و عظمت ما را از بین ببرند.

وی در پایان با توصیه بر حفظ وحدت و اجتناب از اهانت به دیگر مذاهب، به صحبت‌های خود پایان داد.