انواروب: بیست و یكمین نشست مجمع فقه اسلامی اهل سنت ایران در روزهای شنبه و یكشنبه (۳۰ آبان و ۱ آذر ۱۳۹۴= ۹، ۱۰ صفر ۱۴۳۷ هـ.ق.)با حضور اكثر اعضا در محل حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان برگزار گردید.   به گزارش سنت آنلاین، ریاست این نشست را شیخ الإسلام مولانا عبدالحمید بر عهده داشت. ایشان […]

انواروب: بیست و یكمین نشست مجمع فقه اسلامی اهل سنت ایران در روزهای شنبه و یكشنبه (۳۰ آبان و ۱ آذر ۱۳۹۴= ۹، ۱۰ صفر ۱۴۳۷ هـ.ق.)با حضور اكثر اعضا در محل حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان برگزار گردید.

 

به گزارش سنت آنلاین، ریاست این نشست را شیخ الإسلام مولانا عبدالحمید بر عهده داشت. ایشان در نشست افتتاحیه این مجمع ضمن خیر مقدم به شركت كنندگان، به بیان اهمیت برگزاری چنین نشست‌هایی پرداخت و بحث‌های علمی و فقهی را با توجه به مشکلات جدید جهان اسلام بسیار مهم و برابر با جهاد دانست.

پس از سخنان ایشان، برنامه‌های این نشست تشریح گردید و علما و مفتیان مناطق مختلف كشور به بحث و بررسی مقالات و تبادل آرا پرداختند.

در این نشست مجمع فقه اسلامی ایران، سه موضوع با عناوین ”سقط جنین قبل و بعد از چهارماه حاملگی“، ”پرداخت قیمت دیون معاملاتی“، و ”استفاده از اسپری آسم برای روزه‌دار“ مطرح گردید و پس از قرائت تعدادی از مقالات و بحث و مناقشه و تبادل نظر، موارد زیر به اتفاق بیشتر آرا به تصویب رسید:

۱- سقط جنین قبل و بعد از چهار ماه

الف) اسقاط جنین در چهل روز اول حاملگی بدون عذر، مكروه و خلاف مقاصد اسلام است.

ب) بعد از چهل روز تا صد و بیست روز، در صورتی می‌توان اقدام به سقط جنین نمود كه بنا به تشخیص كمیسیونی از پزشكان متخصص و مورد اعتماد ثابت گردد كه جنین به بیماری‌ای غیر قابل درمان مبتلاست و در آینده موجب مشكلات غیر قابل تحمل در زندگی خود و والدینش خواهد بود.

ج) بعد از صد و بیست روز، هر چند كه جنین ناقص الخلقة باشد، سقط آن حرام بوده و قتل نفس به حساب می‌آید؛ البته اگر با تشخیص كمیسیونی از پزشكان متخصص و مورد اعتماد ثابت گردد كه بقای جنین موجب مرگ مادر می‌شود، در این صورت – بنا به رأی اكثر اعضا – می‌توان اقدام به سقط نمود.

۲- پرداخت قیمت دیون معاملاتی

در خصوص دیون معاملات مصوب گردید كه كمیسیونی تشكیل شود و ظرف دو ماه از این تاریخ، تحقیقات جامعی انجام دهد كه بر اساس كدام یك (از شاخص تورم، طلا، نرخ روز یا چیزی دیگر) محاسبه شود؟

اما فعلاً: اوّل مصالحه، و در صورت عدم توافق بر مصالحه، بر اساس نرخ طلا محاسبه انجام گیرد.

۳- استفاده از اسپری آسم برای روزه‌دار

الف) استفاده از اسپری آسم بنا به قول راجح: شكننده‌ی روزه است.

ب) اگر بیمار مبتلا به آسم در ماه مبارك رمضان بعضی از مواقع مجبور به استفاده از اسپری می‌شود، ضمن گرفتن روزه و استفاده‌ی اسپری، باید قضایی آن را به جا آورد.

ج) در صورت ابتلا به بیماری مداوم آسم، علاوه بر گرفتن روزه، همراه با استفاده از اسپری احتیاطاً موظف به پرداخت فدیه خواهد بود.