🔸 تحلیل دکتر جلیل رحیمی جهان آبادی، نماینده مردم تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح‌آباد از نشست رئیس جمهور با نخبگان اهل سنت   ▪️  از ۱۶ نماینده اهل سنت، فقط۴ نفر آمده بودند   ▪️سخنرانان‌جلسه هم ضعیف انتخاب شده بودند، مطالبات اساسی مردم را نگفتند و تعارفات معمول بود   ▪️ جلسه به نظرم هیچ […]

🔸 تحلیل دکتر جلیل رحیمی جهان آبادی، نماینده مردم تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح‌آباد از نشست رئیس جمهور با نخبگان اهل سنت

 

▪️  از ۱۶ نماینده اهل سنت، فقط۴ نفر آمده بودند

 

▪️سخنرانان‌جلسه هم ضعیف انتخاب شده بودند، مطالبات اساسی مردم را نگفتند و تعارفات معمول بود

 

▪️ جلسه به نظرم هیچ خروجی نداشت

 

▪️ اگر می‌دانستم سطح جلسه این است، اصلاً به تهران نمی‌آمدم

 

 

… چون آقای رئیسی برای جلسه نخبگان اهل‌سنت، نمایندگان را دعوت کردند مجبور شدم سفر به منطقه را کوتاه نموده و به تهران برگردم.

جلسۀ چندان جالبی نبود، از ۱۶ نماینده اهل سنت، فقط۴ نفر آمده بودند و خیلی از افراد شاخص اهل‌سنت در استان‌ها غایب بودند، از استان خراسان رضوی که بیشتر شناخت داشتم چند چهرۀ محدود شاخص بودند و عمده چهره‌های شاخص، غایب بودند.

واقعیت امر این است دولت رئیسی در حوزه اهل سنت تا کنون خوب عمل نکرده است.

خانم حمیرا ریگی یک سفیر اهل‌سنت که دولت روحانی انتصاب کرده و به برونئی دارالسلام فرستاده بود، ماموریتش تمام شده است. دکتر صالح ادیبی، سفیر ایران در ویتنام هم که واقعا صالح و ادیب بود، ماموریتش تمام شد و جایگزینش از دیپلمات‌های شیعه رفت و هیچ سفیر جدیدی از اهل‌سنت، دولت رییسی انتصاب نکرده است.

علی رغم قول زمان انتخابات که آقای صولت مرتضوی و نیکزاد و امیرابادی و سایر اعضای ستاد آقای رئیسی به معتمدین اهل‌سنت می‌دادند، هیچ استاندار و معاون‌وزیر و سفیری از اهل سنت انتخاب نشد، البته وضع دولت روحانی و سایرین هم اندکی از رئیسی بهتر بود و چندان تعریفی نداشت، اما آنها یک‌ معاون‌وزیر نفت، یک معاون‌وزیر کار را از اهل‌سنت گذاشتند و البته دو سفیر.

دو سال از دولت رئیسی مانده و نمی‌شود زود قضاوت نمود، شاید در دوسال الباقی یا چهارسال بعد، اگر اصول گرایان بگذارند رئیسی باز هم رییس جمهور شود، جبران نماید؛ شاید هم همین وضعش را ادامه دهد و اهل‌سنت را از رای به اصول گرایان برای ابد پشیمان نماید.

سخنرانان‌جلسه هم ضعیف انتخاب شده بودند، مطالبات اساسی مردم را نگفتند و تعارفات معمول بود.

به نظرم طرح مطالبات جدی اهل‌سنت در این جلسات، به نفع کشور و مردم است، حتی اگر در جلسه عمومی قرار بود تعارف کنیم، رییس‌جمهور در جمع محدودتری بدون‌حضور رسانه‌ها می‌نشست و مطالبات واقعی مردم را می‌شنید. رییس جمهور باید هم واقعیات را بشوند و هم راهکار بدهد و رفع مشکل کنند و الا نشستند و‌گفتند و‌برخاستند ….

نمایندگان و نخبگان ما مطالبات واقعی را اگر نگویند، پشتوانه مردمی را از دست می‌دهند و اگر مردم  پشت نخبگان خود نباشند، دولت و‌حاکمیت هم رابطه‌اش با مردم تضعیف می‌شود. تضعیف این رابطه عقلانی و منطقی نیست، مردم را باید دید، حرفشان را شنید و برای پاسخ به مطالبات اقدام‌نمود. حکومت عاقلانه یعنی شنیدن مطالبات واقعی و تلاش برای علاج دردها و الا جلسات نمایشی دردی دوا نمی‌کند و جامعه را دلسردتر و مردم را ناامیدتر و حکومت و نظام را بی‌پشتوانه می‌کند.

وقتی مطالبه بیان می‌شود، کسی باید درمان کند و الا بیان‌مطالبه بدون درمان هم چه فایده دارد!

جامعه اهل‌سنت ایران مطالبات جدی فراموش شده و اساسی دارد که صد البته بخش مهم آن همان مطالبات اکثریت ملت است؛ مشکلات معیشتی،  درخواست شایسته گزینی و عدالتخواهی و… و بخشی هم شرایط خاص اهل سنت در حوزه‌های دینی و مذهبی و ….

خلاصه جلسه به نظرم هیچ خروجی نداشت و مدیریت ضعیف دستیاری اقوام و مجموعه دولت آقای رئیسی در جلسه کاملاً مشهود بود و واقعا تاسف خوردم و به زور تا ظهر فضا را تحمل کردم و بعد سخنرانی رییس‌جمهور با ذهن‌خسته و آشفته به منزل رفتم.

اگر می‌دانستم سطح جلسه این است، اصلاً به تهران نمی‌آمدم و بقیه بازدیدهایم را می‌رفتم.

 

🔹 به نقل از کانال یادداشت‌های روزانه دکتر رحیمی