شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه (۲۱ مارس/ ۲ فروردین) بیانیه‌ سوریه برای پایان بخشیدن به خشونت‌ها در این کشور را به اتفاق آراء تصویب کرد.در این بیانیه که پس از ماه‌ها بحث و جدل در شورای امنیت تصویب شد از هر دو طرف درگیر در سوریه، یعنی از دولت و اپوزیسیون این کشور، […]

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه (۲۱ مارس/ ۲ فروردین) بیانیه‌ سوریه برای پایان بخشیدن به خشونت‌ها در این کشور را به اتفاق آراء تصویب کرد.
در این بیانیه که پس از ماه‌ها بحث و جدل در شورای امنیت تصویب شد از هر دو طرف درگیر در سوریه، یعنی از دولت و اپوزیسیون این کشور، خواسته شده تا هر چه سریع‌تر خشونت‌ها را متوقف سازند.
این بیانیه همچنین به دولت سوریه هشدار داده که در صورت پایبند نبودن به طرح صلح کوفی عنان، شورای امنیت دست به «اقدام‌های بیشتری» خواهد زد. در خصوص شکل و محتوای این اقدام‌ها، توضیح بیشتری داده نشده است.
بیانیه شورای امنیت، ضمن اظهار نگرانی از وضعیت انسانی در سوریه، به منظور امکان ارسال کمک‌های انسانی به آسیب دیدگان این درگیری‌ها، خواستار آتش بس دوساعته به شکلی روزانه میان طرف‌های درگیر در سوریه شد.
با وجود اینکه اهمیت و قطعیت این بیانیه به اندازه قطعنامه نیست ولی تصویب آن بارها به دلیل مقاومت چین و روسیه با شکست مواجه شده بود. اما تصویب این بیانیه غیر الزام آور با اجماع آرای اعضای شورای امنیت، می‌ تواند فشار‌های سیاسی را بر بشار اسد دوچندان کند.
در این بیانیه از طرح کوفی عنان، دبیر کل پیشین سازمان ملل برای حل و فصل بحران سوریه حمایت کامل شده است.
عنان به تازگی در مأموریتی میانجی‌گرانه برای پایان بخشیدن به بحران سوریه از دمشق دیدار کرده است.