انوار وب: دبير تشکيلات انجمن اسلامي دانشکده علوم انساني دانشگاه تهران با تاکيد بر اينکه”هيچ‌يک از اقوام موجود در کشور تهديد به حساب نمي‌آيند”، اظهار کرد: نوع برخورد دولت با اقليت‌هاي کشور، گاه آنها را به حرکات تند سوق مي‌دهد.مهدي نجفي‌خواه با اشاره به تنوع و تکثر اقليت‌هاي قومي و مذهبي در ايران، تاکيد کرد: […]

انوار وب: دبير تشکيلات انجمن اسلامي دانشکده علوم انساني دانشگاه تهران با تاکيد بر اينکه”هيچ‌يک از اقوام موجود در کشور تهديد به حساب نمي‌آيند”، اظهار کرد: نوع برخورد دولت با اقليت‌هاي کشور، گاه آنها را به حرکات تند سوق مي‌دهد.
مهدي نجفي‌خواه با اشاره به تنوع و تکثر اقليت‌هاي قومي و مذهبي در ايران، تاکيد کرد: حضور قوميت‌هاي مختلف فرصتي براي جمهوري اسلامي ايران فراهم کرده است. در کشور ما حدود 31 قوميت مختلف در کنار يکديگر قرار گرفته‌اند که مديريت يکپارچه آنها اقدامي بسيار دشوار است.

وي با تاکيد بر اينکه”دولت بايد در تلاش باشد تا به خوبي از فرصت ايجاد شده به واسطه حضور قوميت‌هاي مختلف در کشور استفاده‌هاي لازم را ببرد”، خاطرنشان کرد: براي مديريت يکپارچه تنوع اقليت‌هاي قومي و مذهبي و قرار دادن اين قوميت‌ها در کنار يکديگر بايد برنامه‌اي مدون از سوي دولت تبيين شود و دولت تلاش کند تا اين گروه‌هاي مختلف را در کنار يکديگر بنشاند.
نجفي‌خواه ادامه داد: دولت بايد سعي کند که با تاکيد و توجه ويژه بر نقاط اشتراک اقليت‌هاي قومي و مذهبي در کشور و با ناديده گرفتن اختلاف‌هاي آنها شرايط مناسبي براي اين اقشار فراهم سازد.
وي به نحوه تعامل دستگاه‌هاي مختلف نظام با اقليت‌هاي قومي و مذهبي اشاره کرد و با بيان اينکه”در قانون اساسي در زمينه قوميت‌ها و اقليت‌هاي مذهبي صراحت بسياري وجود دارد”، گفت: چنانچه دستگاه‌هاي مختلف کشور اعم از دستگاه‌هاي امنيتي، انتظامي و مديريتي به اصول قانون اساسي پايبند باشند، بسيار ساده مي‌توان فضايي را بوجود آورد که در آن همه قوميت‌ها و اقليت‌ها به راحتي بتوانند در کنار يکديگر زندگي خوبي داشته باشند.
اين فعال دانشجويي به ارائه طرح تأسيس فرهنگستان‌ زبان‌هاي مختلف رايج در کشور از سوي حجت‌الاسلام والمسلمين يونسي دستيار ويژه رئيس‌جمهور در امور اقوام و اقليت‌ها اشاره کرد و با بيان اينکه”طرح اين مسائل و قوانين اينچنيني مي‌تواند کمک بسياري به سازمان يافتن اقليت‌ها داشته باشد”، افزود: دولت مي‌تواند با استفاده از ظرفيت‌هاي موجود در کشور و توجه ويژه به امور مربوط به اقليت‌هاي قومي و مذهبي شرايطي را فراهم کند که ضمن خارج نشدن هيچ‌يک از اين اقوام از ميدان، بتوانند از زندگي خوبي در کشور برخوردار باشند.
دبير تشکيلات انجمن اسلامي دانشکده علوم انساني دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به نوع نگاه دولت‌هاي قبلي به اقليت‌هاي قومي و مذهبي اظهار کرد” متأسفانه در برخي دوره‌ها نگاه خاص امنيتي نسبت به قوميت‌ها و اقليت‌هاي مذهبي وجود داشت که اين نگاه سبب حذف برخي از اين اقشار شده بود. اين نگاه موجب شده بود که هرگونه فعاليت از سوي اين گروه‌ها با نگاهي امنيتي و با برچسب‌هايي همچون براندازي مواجه شود.
نجفي‌خواه با اشاره به توجه دولت به اقوام و اقليت‌هاي موجود در کشور و انتصاب علي يونسي به عنوان دستيار ويژه رئيس‌جمهور در اين امور، با تاکيد بر اينکه”دولت با اين اقدام خود گام مثبتي در جهت توجه به امور اقوام و اقليت‌ها برداشته است”، افزود: دولت تاکنون گام مثبتي در توجه به اقليت‌هاي موجود در کشور برداشته است. از اين پس نيز اين روند مثبت دولت بايد ادامه داشته باشد و قوميت‌هاي مختلف نيز بايد نمود اين روند و اتفاقات صورت گرفته از سوي دولت را در عرصه‌هاي اجتماعي شاهد باشند.
اين فعال دانشجويي با اشاره به گروگان‌گيري اخير در استان سيستان و بلوچستان اظهار کرد: گاه مديريت غلط کشور موجب تشکيل چنين گروه‌هايي مي‌شود که به کليت کشور ضربه وارد مي‌کنند.وي با تاکيد بر اينکه”هيچکدام از قوميت‌هاي کشور به هيچ عنوان تهديدي براي نظام به شمار نمي‌آيند”، ادامه داد: نوع برخورد دولت و برخوردهاي اجتماعي با اقليت‌هاي قومي و مذهبي است که باعث مي‌شود اين اقليت‌ها چنين برخوردهايي انجام دهند چراکه تبعيض و توهين به اين اقليت‌ها موجب مي‌شود آنها به حرکات تندي روي بياورند.
نجفي‌خواه، توزيع نامتوازن امکانات کشور و تمرکزگرايي امکانات در برهه‌هاي مختلف را از جمله دلايل روي آوردن گروه‌هايي از اقليت‌هاي قومي و مذهبي در کشور به خشونت عنوان کرد و افزود: يکي از اقدامات و تغييراتي که دولت بايد در تلاش باشد که در مدت فعاليت خود به آن توجه ويژه‌اي داشته باشد، تعيين رويکرد نسبت به اقليت‌هاي قومي و مذهبي و توزيع متوازن امکانات در مناطق سکونت اين گروه‌هاست.
لزوم اصلاح نگاه به اقوام و اقليت هاي مذهبي
دبير جنبش عدالتخواه دانشجويي نيز گفت: برخي از علماي شيعه و مديران مياني کشور بايد نگاه خود به اقوام . اقليت‌هاي مذهبي را اصلاح کنند.
فرشيد جعفري اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب و مسئولان ارشد کشور تفاوتي بين اقليت‌ها نمي‌بينند و به دنبال وحدت بيشتر بين تمام اديان و اقوام ايراني هستند، اما گاهي ديده شده مديران در سطح و پايه نگاه تهديدآميزي به اقليت‌ها دارند.
وي با بيان اينکه”قطعاً نگاه تهديدآميز به اقليت‌ها براي حفظ مملکت و شعائر ديني ما مناسب نيست”، افزود: آن چيزي که از انديشه امام (ره) برخاسته بود و به قانون اساسي کشورمان تبديل شد تا جايي که امکان داشت بهره‌مندي از حقوق شهروندي مثل آزادي و برابري مثل ديگران و حضور داشتن در مجلس شوراي اسلامي و حق رأي را برايشان در نظر گرفته است.
اين فعال دانشجويي همچنين گفت: خيلي از قوانين کشور نشان‌دهنده اهميت جايگاه اقوام مختلف و مذاهب گوناگون کشورمان است اما گاهي ديده مي‌شود که در برخي استان‌ها بر خلاف قانون، حقوق اقوام و اقليت‌ها تضعيف شده است.
وي با اشاره به رابطه مثبت شيعه و سني در کشورمان تصريح کرد: مهم‌ترين و بهترين نمونه تعامل دستگاه‌هاي امنيتي و نظامي با اقليت‌ها به دوران حضور شهيد شوشتري در ميان اهل سنت باز مي‌گردد. ايشان حتي در راه وحدت شيعه و سني به شهادت رسيدند.
منبع: روزنامه ابتکار