عصرایران نوشت: سرتیپ مناف طلاس افسر ارشد گارد ریاست جمهوری سوریه با قرائت بیانیه ای رسما از حکومت این کشور، اعلام جدایی کرد و به صف مخالفان پیوست.طلاس در بیانیه ای که از شبکه تلویزیونی العربیه قرائت کرد گفت: “با شما سخن می گویم نه به عنوان یک مقام مسئول بلکه به عنوان یکی از […]

عصرایران نوشت: سرتیپ مناف طلاس افسر ارشد گارد ریاست جمهوری سوریه با قرائت بیانیه ای رسما از حکومت این کشور، اعلام جدایی کرد و به صف مخالفان پیوست.
طلاس در بیانیه ای که از شبکه تلویزیونی العربیه قرائت کرد گفت: “با شما سخن می گویم نه به عنوان یک مقام مسئول بلکه به عنوان یکی از فرزندان سوریه و یکی از فرزندان ارتش عربی سوریه که مخالف رفتارهای مجرمانه این حکومت فاسد است.”
این نخستین اظهارات علنی طلاس به عنوان یکی از افراد حلقه نزدیک بشار اسد رئیس جمهور سوریه و سرتیپ در گارد ریاست جمهوری است که چندی پیش با ترک سوریه، به فرانسه گریخت.
او از زمان فرار به فرانسه، اظهار نظری نکرده بود به همین دلیل برخی رسانه های نزدیک به حکومت سوریه از بازگشت طلاس به این کشور خبر داده بودند و برخی دیگر این فرار را مهره چینی اسد برای حکومت آینده یا نفوذ در مخالفان، توصیف می کردند.
همچنین هم اکنون با مطرح شدن موضوع تشکیل دولت انتقالی در سوریه توسط مخالفان ، از طلاس به عنوان یکی از مهمترین گزینه های ریاست این دولت ، نام برده می شود.
این افسر ارشد که پدرش مصطفی طلاس به مدت 23 سال وزیر دفاع سوریه و از حلقه نزدیکان حافظ اسد رئیس جمهور سابق سوریه به شمار می رفت؛ از کودکی با بشار اسد رشد کرد و به عنوان یکی از نزدیک ترین مقامات به اسد شناخته می شد.
البته مناف طلاس در سخنرانی اخیر خود و  برخلاف دهها افسری که در 17 ماه گذشته از ارتش سوریه جدا شده بودند به صراحت از نظامیان سوریه نخواست تا از ارتش جدا بشوند.
وی گفت: با دعای آمرزش و احترام به روح شهدای این انقلاب بزرگ، خواهان انجام اقداماتی برای حفظ وحدت سوریه و تضمین شروع در ساخت سوریه جدید هستم.
طلاس افزود: امروز به عنوان یک سوری، وظیفه داریم به یکدیگر اطمینان دهیم و فرصت را از دست این حکومت و هر کسی که بخواهد درگیری میان ما سوری ها را افزایش دهد بگیریم.
این افسر ارشد جدا شده از حکومت سوریه افزود: سوریه بزرگتر از هر فردی است.
از زمان آغاز بحران در سوریه در 17 گذشته تاکنون شماری از نظامیان در سمت های مختلف، از ارتش جدا شده اند.
در همین ارتباط، برخی رسانه ها اعلام کردند خانم ” لمياء الحريري” سفیر سوریه در قبرس از سمت خود استعفا کرده و به مخالفان اسد پیوسته است. به گفته رسانه ها، این سفیر به قطر سفر کرده است.
قبل از این هم سفیر سوریه در بغداد نیز با اعلام جدایی از حکومت دمشق به صف مخالفان پیوسته و به قطر رفته بود.