انواروب: جلسه ختم کتاب «صحیح البخاری» حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد در سالن اجتماعات حوزه برگزار شد.   در این جلسه که امروز (دوشنبه11 اردیبهشت) قبل از نماز ظهر با حضور مدیریت محترم، اساتید و طلاب انوارالعلوم و اولیای طلاب دوره حدیث برگزار گردید، ابتدا مولوی عبدالله فرودین استاد حدیث انوارالعلوم سخنانی در مورد جایگاه علم […]

انواروب: جلسه ختم کتاب «صحیح البخاری» حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد در سالن اجتماعات حوزه برگزار شد.

 

در این جلسه که امروز (دوشنبه11 اردیبهشت) قبل از نماز ظهر با حضور مدیریت محترم، اساتید و طلاب انوارالعلوم و اولیای طلاب دوره حدیث برگزار گردید، ابتدا مولوی عبدالله فرودین استاد حدیث انوارالعلوم سخنانی در مورد جایگاه علم حدیث بیان نمودند.

ایشان در فرازی از سخن خود فرمودند: سلف صالح ما برای حفظ حدیث، زحمات زیادی متحمل شدند.

استاد حدیث انوارالعلوم افزودند: ما نباید احادیث پیامبر (صلی الله علیه و سلم ) که با زحمت و تلاش زیادی جمع آوری شده‌اند را در مقابل روایات تاریخی که بر صحت و سقمشان هیچ اعتمادی نیست، بی‌ارزش جلوه دهیم.

در ادامه جلسه، بعد از قرائت احادیث پایانی کتاب صحیح البخاری توسط طلاب دوره حدیث، مولوی محمود عبدی، استاد حدیث انوارالعلوم به شرح حدیث پایانی این کتاب پرداختند.

ایشان در ابتدای سخنان خود با اشاره به حضور مدیریت محترم حوزه، جناب مولانا غلام احمد علی بایی در جلسه فرمودند: ما سالها از وجود مولانا علی‌بایی استفاده بردیم. ایشان که از بانیان حوزه هستند، زحمات فراوانی برای رشد و شکوفایی حوزه کشیده‌اند و اکنون نیز با وجود کهولت سن و کسالت جسم، باعث خیر و برکت برای حوزه می‌باشند.

ایشان افزودند: این جای افتخار است که سالانه چندین نفر طلبه در این مدرسه دینی فارغ‌التحصیل می‌شوند. من دیشب آمار فارغ التحصیلان را از دوستان گرفتم،  گفتند: تا به حال 165 نفر فارغ التحصل پسر و 273 نفر فارغ التحصیل خواهر داشته‌ایم ، همچنین شعبه حفظ حوزه تا کنون 600 حافظ کلام الله مجید تحویل جامعه اسلامی داده است؛ این باعث افتخار برای ملت و کشور اسلامی ماست.

استاد حدیث انوارالعلوم افزودند: رجال الله، امام بخاری‌ها و امام مسلم‌ها  از همین مدارس دینی برخاسته‌اند و از دین و علوم اسلامی صیانت نموده‌اند. این به برکت وجود حوزه‌های علمیه‌ی مستقل که به جایی وابسته نبوده‌اند میسر شده است و امروزه هم اگر می‌خواهیم دین و دین‌مداری رشد داشته باشد، باید استقلال حوزه‌های علمیه حفظ شود.

ایشان سخن مولانا کشمیری را خطاب به طلاب اینگونه نقل نمودند: شما با خواندن کتاب صحیح البخاری عالم شدید و علم را حاصل کردید، اما نور علم را حاصل ننمودید. نور علم زمانی حاصل می‌شود که به‌آنچه خوانده‌اید عمل نمایید. سلف صالح ما هر دو را داشتند؛ هم علم و هم نور علم را.

ایشان در فراز دیگر از سخنان خود فرمودند: زمانی جامعه به مجد و عظمت گذشته اش بر می‌گردد که دعوت و تبلیغ و تعلیم و تعلم در آن جاری شود.

این جلسه با تجلیل و تکریم فضلای حوزه علمیه و دعای مولانا علی‌بایی پایان یافت.