انواروب: جلسه درس پایانی کتاب صحیح البخاری حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد در مسجد جامع روستا و با حضور اساتید و طلاب حوزه ، اولیای فارغ التحصیلان و عده ای از مردم روستا برگزار گردید.این جلسه دیروز دوشنبه 29 اردیبهشت با تلات آیات کلام الله مجید توسط قاری محمد غفاری استاد قرائت و مسئول «گلستان قرآن […]

 انواروب: جلسه درس پایانی کتاب صحیح البخاری حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد در مسجد جامع روستا و با حضور اساتید و طلاب حوزه ، اولیای فارغ التحصیلان و عده ای از مردم روستا برگزار گردید.
این جلسه دیروز دوشنبه 29 اردیبهشت با تلات آیات کلام الله مجید توسط قاری محمد غفاری استاد قرائت و مسئول «گلستان قرآن کریم» حوزه انوارالعلوم آغاز گردید.

در ادامه مولوی ایمان عثمانی به نمایندگی از فارغ التحصیلان در جایگاه قرار گرفت و ضمن خوش آمد گویی به حاضران گفت: خداوند نعمت های زیادی به ما ارزانی داشته است و برای مشاهده آنان کافی است ما فقط به اطرافمان بنگریم تا همه آنها را ببینیم؛ نعمت زندگی، سلامت، پدر و مادر و… خداوند می فرماید : « وَإِن تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّـهِ لَا تُحْصُوهَا » و اگر بخواهید نعمتهای خدا را بشمارید (از بس که زیادند) نمی‌توانید آنها را شمارش کنید. و ما باید سپاسگذار همه نعمتها باشیم. ولی از همه ی نعمتها، مهمترین و بهترین آنها، نعمت دین و ایمان است که خداوند انبیای خود را که برگزیدگان او بودند، فدای آن کرد. و نیز نعمت علم که خداوند نصیبمان گردانید و آن هم بهترین علم و که همانا علم دین و قرآن است.
وی خطاب به اولیای فارغ التحصیلان گفت: انتخابی که شما برای فرزندانتان کردید مبارکتان باد چرا که یقینا بهترین چیز را که همانا فراگیری علم قرآن و حدیث باشد برایشان انتخاب کردید.
وی در پایان از اساتید خواست همواره در حق طلاب و فارغ التصیلان دعا کنند و افزود: مطمئنم اگر دعای اساتید و والدین را همراهمان داشته باشیم، در هیچ مرحله ای از زندگی شکست نخواهیم خورد.
در ادامه مولوی مصطفی رحمتی، یکی ار فارغ التحصلان، قطعه ای خواند و آنگاه مولوی عبدالله فرودین استاد حدیث انوارالعلوم در جایگاه قرار گرفته در مورد «اسناد و سند در دین» به ایراد سخن پرداخت.
وی فرمود: دین و شریعتی که ما داریم با سند به ما رسیده است . خداوند وسایل و امکاناتی در خدمت ما قرار داده است که علوم را کسب کنیم که از جمله آنها حواس پنجگانه(بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و بساوایی) است. علاوه بر اینها، اسباب دیگری هم در اختیار ما قرار داده که اشیای غیر محسوس را درک و کسب کنیم. عقل را عنایت کرده تا خیر و شر را با آن تشخیص دهیم . با این همه اسباب، باز هم بشر نمی تواند همه چیز را درک کند و بفهمد؛ به همین خاطر خداوند، انبیاء را فرستاد تا راه صلاح و سعادت را برای انسانها مشخص نمایند و آخرین آنها پیامبر اسلام  صلی الله علیه و سلم  بودند.
مولوی فرودین افزود:خداوند دین را با سند به پیامبر رساند. سند دین و شریعت و قرآن را خداوند اینگونه بیان می کند. إِنَّهُ لَقَوْلُ رَ‌سُولٍ كَرِ‌يمٍ . ذِي قُوَّةٍ عِندَ ذِي الْعَرْ‌شِ مَكِينٍ .مُّطَاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ .وَمَا صَاحِبُكُم بِمَجْنُونٍ . وَلَقَدْ رَ‌آهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ . وَمَا هُوَ عَلَى الْغَيْبِ بِضَنِينٍ . وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَيْطَانٍ رَّ‌جِيمٍ . فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ . إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ‌ لِّلْعَالَمِينَ(التکویر). این قرآن، کلام (خدا و توسّط) فرستاده‌ی بزرگواری (جبرئیل نام برای محمّد پیغمبر اسلام، روانه شده) است. او (در ادای مأموریّت خود توانا و) نیرومند است، و نزد خداوندِ صاحبِ عرش دارای منزلت و مکانت والائی است. او در آنجا (که ملکوت اعلی و عالم فرشتگان است) فرمانروا، و (در کار ابلاغِ وحی و پیام الهی) امین و درستکار است. همدم و معاشر شما (محمّد پسر عبدالله) دیوانه نیست (و خوب او را می‌شناسید و به عقل و شخصیّت و بزرگی او اعتراف دارید. محمّد به طور مسلّم جبرئیل را در کرانه‌ی روشن (عالم بالا، در سدرةالمُنْتَهی، به صورت فرشتگی خود) مشاهده کرده است. او که محمّد امین است، مطالب وحی آسمانی را بر شما پوشیده نمی‌دارد، و از اعلام آن دریغ نمی‌ورزد و نسبت به شما درباره‌ی غیب بخل نشان نمی‌دهد.و این قرآن، گفتار اهریمن رانده و مانده (از درگاه رحمت الهی) نیست.پس کجا می‌روید؟ (محمّد با بیان حجّت و رساندن حق و حقیقت بر شما اتمام حجّت کرده است. پس هرجائی و راهی که بروید، گمراهی و سرگشتگی است.این قرآن جز پند و اندرز جهانیان نیست (و سراسر آن بیدارباش و هوشیار باش شعور و فطرتهای خفته است(.
خداوند همچنین برای انقال سخن و وحی خود به نسل های بعد از پیامبر  صلی الله علیه و سلم   بهترین مردمان(صحابه) را برگزید، آنان قوم عرب بودند که سه شاخصه معروف دارند. اول آنکه عرب قومی فصیح و بلیغ است و در بهترین و مناسب ترین نوع، پیام خود را ابلاغ می کند . دوم آنکه قوم عرب، دارای حافظه ای قوی بوده و هستند. آنان نسب ها و حکایات و اشعار گذشتگان را به خوبی حفظ بودند و به این کار اهمیت ویژه ای می دادند. و سوم اینکه خود را برای دین فارغ کردند و همه تن در دین داخل شده مال و جان خود را در اختیار دین و قرآن قرار دادند. آنان عشق و علاقه ی فراوانی به پیامبر و کلام الهی داشتند و با تمام توان از دین حفاظت نموده در انتقال آن به نسل بعدی کوشیدند.
بعد از عصرِ صحابه، خداوند برای حفاظت از دین و کلام خود و رسولش، افراد صالح و نیکی را برگزید؛ افرادی که تقوا و ورعشان زبان زد خاص و عام است، تابعین که به بهترین شکل دین را به نسل بعد خود منتقل نمودند و آنگاه، کتب حدیث تدوین شد و برای همیشه کلام پیامبر  صلی الله علیه و سلم که کلام خداست در کتب ضبط و حفظ گردید و بدون کم و کاستی به ما رسید.
مولوی فروردین در پایان از زحماتی که محدثین بر ای جمع آوری و حفظ حدیث پیامبر  صلی الله علیه و سلم  متحمل شدند، سخن گفت و طلاب و مسلمانان امروز را مرهون زحمات آنان دانست.
بعد از سخنان مولوی فرودین، مولوی عبدالله بای بقار یکی دیگر از فارغ التحصیلان شعری در وصف انوارالعلوم، اساتید و کلاس حدیث خواند.
در پایان جلسه، آخرین حدیث از کتاب صحیح البخاری توسط مدیریت محترم انوارالعلوم، جناب مولانا غلام احمد علی بایی ترجمه و تشریح گردید .
مولانا علی بایی ختم کتاب صحیح البخاری و نیز دروس حوزوی را به فارغ التحصیلان تبریک گفتند و مقصود از فراگیری علم را عمل دانستند و فرمودند:
علم هرچند که بیشتر خوانی / چون عمل در تو نیست نادانی
مولانا علی بایی ضمن توصیه طلاب و حاضرین به فراگیری علم و عمل به آن، به تشریح آخرین حدیث صحیح البخاری پرداختند:
 عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّـهِ صلى الله عليه وسلم: كَلِمَتَانِ خَفِيفَتَانِ عَلَى اللِّسَانِ، ثَقِيلَتَانِ فِي الْمِيزَانِ، حَبِيبَتَانِ إِلَى الرَّحْمَنِ: سُبْحَانَ اللَّـهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّـهِ الْعَظِيمِ ابوهريره  رضی الله عنه  مي گويد: رسول الله  صلی الله علیه و سلم  فرمدند:
 دو کلمه وجود دارد که بر زبان، سبک، ولي در ترازوي اعمال، سنگين، و نزد خداوند، محبوب اند: سُبْحَانَ اللَّـهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّـهِ الْعَظِيمِ.
پایان بخش این محفل ایمانی، دعای پرخیر و برکت مولانا علی بایی بود.


لازم به یادآوریست 17 تن از طلاب(پسر) حوزه علمیه انورالعلوم خیرآباد امسال فارغ التحصیل شدند.فارغ التحصیلان دختر نیز 22 نفر بودند.