انواروب: استان خراسان براي برگزاري بزرگداشت‌هاي‌ سه روز ملي ،آماده مي‌شود. سيد سعيد سرابي مدير کل ارشاد استان خراسان در گفت و گو با خراسان با اعلام اين خبر گفت:در آستانه بزرگداشت سه روز ملي عطار، خيام و فردوسي هستيم که ستاد هايي براي برگزاري بزرگداشت اين روزها تشکيل شده و ستاد‌هاي‌ فرعي نيز در […]

انواروب: استان خراسان براي برگزاري بزرگداشت‌هاي‌ سه روز ملي ،آماده مي‌شود. سيد سعيد سرابي مدير کل ارشاد استان خراسان در گفت و گو با خراسان با اعلام اين خبر گفت:در آستانه بزرگداشت سه روز ملي عطار، خيام و فردوسي هستيم که ستاد هايي براي برگزاري بزرگداشت اين روزها تشکيل شده و ستاد‌هاي‌ فرعي نيز در شهر نيشابور به رياست معاون استاندار خراسان رضوي تشکيل شده است.

 

وي همچنين گفت: نخستين بزرگداشت مربوط به روز ملي عطار است که 24 فروردين برگزار مي‌شود و پس از آن با فاصله‌اي‌ يک ماهه در روز 25 ارديبهشت ،بزرگداشت روز ملي فردوسي و 28 ارديبهشت روز خيام را برگزار مي‌کنيم.

حدفاصل روزهاي ملي فردوسي و خيام ،فعاليت‌هاي‌ مختلف فرهنگي را تعريف کرده‌ايم که مهمترين آن «کنگره بين المللي توس تا نيشابور» است که سعي داريم با برنامه‌ها و کيفيت خوبي برگزار شود.همچنين پيگير حضور وزيرارشاد در اين برنامه‌ها نيز هستيم که قطعا در يکي از اين برنامه‌ها حضور خواهند داشت.

مدير کل ارشاد استان خراسان رضوي در خصوص جزييات برنامه‌هاي‌ اين بزرگداشت‌ها گفت:در روز عطار برنامه هايي چون فعاليت‌هاي‌ هنري ، کارگا ه‌هاي‌ عملي، نمايشگاه نقاشي ، خوشنويسي و همايش دوبيتي خواني برگزار مي‌شود .براي بزرگداشت فردوسي هم به غير از برنامه هايي که سازمان ميراث فرهنگي برگزار مي‌کند،جايزه فرهنگي هنري فردوسي را خواهيم داشت که انتخاب و گزينش نخبگان فعال در زمينه فردوسي ، در دستور کار است. همچنين در «کنگره بين المللي توس تا نيشابور» هم از ميهماناني از کشور‌هاي‌ ديگر دعوت به عمل آمده و برنامه هايي هم در هرات و دوشنبه خواهيم داشت.همچنين معاون فرهنگي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي نيز از انتشار فراخوان عمومي پنجمين کنگره بين المللي شعر «از توس تا نيشابور» خبر داد.

به گزارش روابط عمومي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي، حسين مسکراني، معاون فرهنگي و مطبوعاتي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي اظهار کرد: به منظور تکريم و پاسداشت مقام شاعران ارجمند خراسان حکيم ابوالقاسم فردوسي و حکيم خيام نيشابوري اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان با همکاري ستاد بزرگداشت مفاخر فرهنگي استان و شوراي شهر و شهرداري نيشابور پنجمين کنگره بين المللي شعر از توس تا نيشابور را برگزار مي‌کند.

وي افزود: شاعران  مي توانند حداکثر پنج اثر از آثار خود را در قالب‌هاي‌ مختلف شعري با موضوع، بخش کلاسيک و آزاد حداکثر تا تاريخ 10 ارديبهشت 94 به نشاني دبيرخانه کنگره ارسال کنند.

مسکراني در خصوص بخش ويژه اين کنگره اظهار داشت: بخش‌هاي‌ ويژه شامل ريشه‌ها و ميراث مشترک (گستره زبان و ادبيات فارسي) و نيشابور (جلوه‌ها و نمودهاي تاريخي، فرهنگي، ديني، ادبي، عرفاني، مفاخر و مشاهير…) است.

وي اظهار کرد: پس از جمع آوري آثار و داوري، ضمن دعوت از شاعران براي شرکت در کنگره و شعر خواني به هشت اثر برگزيده ضمن دريافت لوح تقدير و تنديس کنگره جوايز ارزشمندي اهدا خواهد شد.

وي در خصوص شرايط و مقررات شرکت در کنگره گفت: اشعار ارسالي نبايد در هيچ جشنواره ديگري شرکت داده شده يا به چاپ رسيده باشند همچنين آثار ارسالي بايد با ذکر مشخصات کامل صاحب اثر و نشاني کامل پستي ارسال شود.

معاون فرهنگي و مطبوعاتي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي اظهار کرد: هيچ گونه محدوديت سني براي شرکت کنندگان در جشنواره وجود ندارد و بديهي است آثار رسيده بعد از مهلت مقرر، از رقابت حذف مي‌ شوند.وي تاکيد کرد: علاقمندان مي‌توانند آثار خود را تا پايان روز دهم ارديبهشت ماه 94 از طريق پست الکترونيک (adabi.ostan@yahoo.com) به دبيرخانه کنگره ارسال کنند.وي درخصوص زمان برگزاري کنگره گفت: 26 تا 28 ارديبهشت ماه سال جاري شهرهاي مشهد و نيشابور ميزبان اين کنگره در استان خواهندبود.وي همچنين اظهار داشت: يک نشست شعري با حضور شاعران در هرات افغانستان با همکاري نمايندگي فرهنگ و ارتباطات اسلامي و حوزه هنري برگزار خواهد شد.

اين کنگره با همکاري معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد، بنياد شعر و ادبيات داستاني ايرانيان و همچنين نمايندگي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برگزار خواهد شد.