مولوی عبدالاحد حنفی – مدرس محترم حوزه علمیه انوار العلوم خیرآباد تایباد – در نماز جمعه (16 بهمن ماه 94) اهل سنت خواف، با تلاوت آیه «فان آمنوا بمثل ما آمنتم به فقد اهتدوا وان تولوا فانما هم في شقاق فسيكفيكهم الله وهو السميع العليم»(بقره/137) پیرامون ایمان صحابه بعنوان ملاک ایمان بشریت، به ایراد سخن […]

مولوی عبدالاحد حنفی – مدرس محترم حوزه علمیه انوار العلوم خیرآباد تایباد – در نماز جمعه (16 بهمن ماه 94) اهل سنت خواف، با تلاوت آیه «فان آمنوا بمثل ما آمنتم به فقد اهتدوا وان تولوا فانما هم في شقاق فسيكفيكهم الله وهو السميع العليم»(بقره/137) پیرامون ایمان صحابه بعنوان ملاک ایمان بشریت، به ایراد سخن پرداخت.

وی در مقدمه سخنان خویش گفت: امام مالک(ره) می‌فرمایند: آخر این امت سر و سامان نمی‌گیرد، مگر با انجام کارهایی که اول این امت انجام دادند و سر و سامان گرفتند.

وی افزود: این فرموده امام مالک(ره)، برگرفته از آیه 137سوره بقره می‌باشد؛«فان آمنوا بمثل ما آمنتم به فقد اهتدوا وان تولوا فانما هم في شقاق فسيكفيكهم الله وهو السميع العليم» پس اگر آنان [هم] به آنچه شما (صحابه) بدان ايمان آورده‏ايد ايمان آوردند قطعا هدايت ‏شده‏اند. ولى اگر روى برتافتند جز اين نيست كه سر ستيز [و جدايى ] دارند و به زودى خداوند [شر] آنان را از تو كفايت‏ خواهد كرد كه او شنواى داناست. یعنی، معیار و مبنا برای هدایت و رشد انسانیت، ایمان، اعتقاد و باور به رسول الله و اصحاب کرام می‌باشد.

مولوی حنفی در زمینه دو سبب اساسی که در وجود صحابه ریشه دوانیده بود، تصریح کرد: در زندگی صحابه کرام(رض)، دو سبب اساسی به وضوح دیده می‌شد؛ اول: ایمان و باور راسخ نسبت به ذات حضرت حق. دوم: عشق واقعی و صادق نسبت به رسول اکرم(ص).

وی در زمینه ایمان صحابه اظهار داشت: ایمان و اعتقاد راسخ صحابه کرام نسبت به ذات پروردگار به نحوی بود که حتی آنها را در بدترین شرایط، ثابت‌قدم می‌گذاشت.

نیز در بیان تفاوت ایمان و اسلام یادآور شد: مولانا انورشاه کشمیری(ره) در بیان تفاوت ایمان و اسلام می فرمایند: وقتی اعتقاد و باور، در وجود انسان ریشه می‌کند، آن باورِ ریشه دار را ایمان می‌گویند. و زمانی که آن درخت به ثمر می نشیند و آن اعمال صورت می گیرد، آن را اسلام می نامند.

الان سعی و تلاش دشمنان دین بر این است که آن اعتقاد و باور راسخ را از انسان مسلمان بگیرند. هر چند شاید با دیگر عبادات از قبیل نماز، روزه و … به ظاهر مشکلی نداشته باشند، اما تلاش دارند تا باور و اعتقاد عمیق مسلمانان را نسبت به الله ضعیف کنند.

این مدرس محترم حوزه علمیه انوار العلوم خیرآباد تایباد در بیان مهمترین نکته‌ای که در باور صحابه رسوخ کرده بود، خاطرنشان کرد: مهمترین نکته در باور و اعتقاد عمیق صحابه کرام(رض)، انجام مامورات و ترک منهیات بود. الله تعالی بین شناخت خودش و بین اطاعت و فرمانبرداری از حضرت حق، یک رابطه دو طرفه قرار داده است. هر زمان اطاعت بیشتر باشد، یقین مستحکم‌تر می‌شود و هر گاه یقین مستحکم‌تر شد، آمادگی شخص برای مامورات الهی بیشتر می شود.

وی تاکید کرد: از بین انجام مامورات و ترک منهیات، ترک منهیات مهمتر و اولی‌تر می‌باشد. انسانی که مرتکب منهیات باشد، اما عبادات نافله را انجام دهد، هیچ فایده‌ای ندارد.

مولوی حنفی در زمینه عشق واقعی صحابه کرام نسبت به رسول اکرم(ص) اظهار داشت: عشق واقعی صحابه نسبت به پیامبر اکرم(ص) بود که هر لحظه آنها را وادار به اطاعت از دستورات آنحضرت(ص) می‌کرد.

حضرت ابوسفیان(رض) قبل از اینکه به اسلام مشرف شود، وقتی قصد نمود صحابه ای را به شهادت برساند، به وی گفت: آیا حاضر هستی که به جای تو پیامبر(ص) کشته شود؟ او پاسخ داد: به خدا قسم! دوست ندارم خاری به پای مبارک آنحضرت فرو رود و من در خانه‌ام نشسته باشم. به همین خاطر بود که ابوسفیان(رض) اعتراف می‌کرد: به خدا؛ در زندگی، هیچکس را ندیدم که کسی را دوست داشته باشد، به اندازه‌ای که یاران پیامبر اکرم(ص)، آنحضرت را دوست داشتند.

سخنران این هفته نماز جمعه اهل سنت خواف، در خاتمه سخنان خویش یادآور شد: اگر مسلمانان امروزی می‌خواهند اوضاع شان بهبود یابد، باید اعتقاد راسخ نسبت به الله و عشق واقعی نسبت به پیامبر اکرم(ص) داشته باشند.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف