حضرت خدیجه رضی‌الله‌عنها اولین مادر مومنانصدیقه کبری ، خدیجه دختر خویلد بن عبد العزی بن اسد قریشی اسدی، اولین مادر مسلمانان و اولین همسر رسول خدا (صلى الله عليه و آله وسلم) و مادر تمام فرزندان او به جز ابراهیم می باشد . در جاهلیت همسر ابی هاله بن زراره تمیمی بود که او مرده […]

حضرت خدیجه رضی‌الله‌عنها اولین مادر مومنان
صدیقه کبری ، خدیجه دختر خویلد بن عبد العزی بن اسد قریشی اسدی، اولین مادر مسلمانان و اولین همسر رسول خدا (صلى الله عليه و آله وسلم) و مادر تمام فرزندان او به جز ابراهیم می باشد . در جاهلیت همسر ابی هاله بن زراره تمیمی بود که او مرده بود، سپس با سید همسران محمد (صلى الله عليه و آله وسلم)بن عبدالله ازدواج کرد. حضرت خدیجه رضی الله عنها در جاهلیت ، طاهره خوانده می شد . آنهم به خاطر پاکدامنی و پرهیزکاری زیادش و او را سیده زنان قریش توصیف می کردند.
حضرت خدیجه بانویی تاجر و صاحب شرف و ثروتمند بود، او مردان زیادی را اجیر می کرد و با مبلغی که برای آنها مقرر کرده بود، با آنها مضاربه می کرد.
در سفري كه پيامبر(صلى الله عليه و آله وسلم)  با مال خديجه به شام رفتند، با سودی فراوان که قبل از او هیچ کسی به آن اندازه نفع نبرده بود، بازگشتند. غلام خديجه (ميسره) با سخنی بیشتر از سود، درباره این رفیق کریم بزرگوار و آنچه از کرامت اخلاق و نشانه های عجیب در او مشاهده نموده بود، نزد خدیجه بازگشت.
قلب خدیجه رضی الله عنها به محمد(صلى الله عليه و آله وسلم) متمایل شد تا او را شریک زندگی خود سازد، همانطور که در تجارت شریک او شده بود. رسول الله (صلى الله عليه و آله وسلم) همراه دو عمویش، ابوطالب و حمزه به خواستگاری خدیجه رفت و او را از عمویش ، عمروبن اسد خواستگاری کردند و مهریه اش بیست ماده شتر جوان بود و در این هنگام سن خدیجه چهل سال بود در حالیکه از عمر شریف پیامبر(صلى الله عليه و آله وسلم) طبق مشهورترین قول بیش از بیست و پنج سال نمی گذشت .
چه کسی برای خدیجه برتر از محمد(صلى الله عليه و آله وسلم)است؟ و چه کسی برای محمد (صلى الله عليه و آله وسلم) برتر از خدیجه رضی الله عنها است ؟ بانویی که لقب طاهره را به او داده اند ، شایسته مردی است که او را امین لقب داده اند .( و الطیبات للطیبین والطیبون للطیبات)
ازدواج، ازدواج مبارک و موفقی بود و میان آن دو هرگز کدورتی ایجاد نشد . خدیجه با ثروتش و محمد(صلى الله عليه و آله وسلم) با جوانیش بر همدیگر فخر نمی کردند، بلکه تمام جوانی محمد (صلى الله عليه و آله وسلم) برای خديجه و تمام ثروت خديجه از آن محمد(صلى الله عليه و آله وسلم) بود.
حضرت خدیجه رضی الله عنها اولین زنی بود که پیامبر(صلى الله عليه و آله وسلم) با او ازدواج کرد و تا او زنده بود، با زن دیگری ازدواج نکرد (خداوند از او راضی باشد ). او مادر همه فرزندان پیامبر(صلى الله عليه وسلم) به جز ابراهیم بود.
از پسران :
1- قاسم که بزرگترین پسراو بود، و بعد از بعثت ، نسبت کنیه‌اش به‌ او بود.(ابوالقاسم) 2- عبدالله که ملقب به طیب و طاهر بود.
از دختران:
1- رقیه  2- زینب  3- ام کلثوم  4- فاطمه کوچکترین دختر او. اما قاسم وعبدالله در كودكي فوت کردند، ولی دخترانش اسلام آورده و با او هجرت نمودند
وفات
در سال دهم بعثت، و سه سال قبل از هجرت، تقدیر خداوند بر این قرار گرفت که همسر عزیز پیامبر را از او بگیرد،همسر عزیزش خدیجه که – آنچنانکه ابن هشام می‌گوید- وزیر صادقی برای اسلام بود. و کمی قبل از این، دست راستش، یعنی عموی خود، ابوطالب را از دست داده بود،پس این مصیبت پس از آن مصیبت دیگر، شایسته بود که اندوهی در نفس پیامبر بر جای گذارد كه این سال را ((عام الحزن ))سال غم و اندوه نام نهد.
خداوند رحمتش فرماید و از او راضی باشد و در مقابل خدماتی که به پیامبر(صلى الله عليه وسلم) و دعوتش کرد بهترین پاداش که شایسته زنان صادق است ، نصیب ایشان فرماید.

منبع: مجمع قرآن سنندج، با اندكي تلخيص و ويرايش