از طریق واتس آپ به یکی از دوستانم که ظاهرا آنلاین هم بود، پیامی فرستادم ولی او در جواب دادن تاخیر کرد و این کارش چنانمن را برانگیخته و خشمگین ساخت که با خودم گفتم : این بی توجهی اش را هر گز فراموش نخواهم نمود. بعد از چند ساعت چشم انتظاری بالاخره جواب داد […]

از طریق واتس آپ به یکی از دوستانم که ظاهرا آنلاین هم بود، پیامی فرستادم ولی او در جواب دادن تاخیر کرد و این کارش چنانمن را برانگیخته و خشمگین ساخت که با خودم گفتم : این بی توجهی اش را هر گز فراموش نخواهم نمود.

بعد از چند ساعت چشم انتظاری بالاخره جواب داد و نوشت: دوست خوبم! عذر می خواهم ، موبایل دست یکی از فرزندانم بوده است.

معمولا ما در چنین حالاتی زود نسبت به افراد حکم می کنیم و گمان ها و پندارهای  ناخوشایندی در ذهن می آوریم در حالی که خداوند فرموده است: ((اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ  )) ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از بسیاری از گمانها بپرهیزید، [الحجرات:12
وقتی صدای پیامت را می شنوم بمنزله این ست که  در خانه من را می کوبی و من باید سریعا بپرسم که چه کسی پشت در است؟ سپس در را با گشاده رویی و طیب خاطر برویت بگشایم و از تو معذرت خواهی کنم که بخاطر شرایطی که دارم نمی توانم از شما پذیرایی و استقبال بکنم و بر تو هم لازم ست که با رضایت خاطر و بدون اینکه رنجیده خاطر شوی برگردی. و وبالی هم برمن نیست.
این ادب و نگرش قرآنی می باشد چنانچه که آمده است: ((وَإِنْ قِيلَ لَكُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا هُوَ أَزْكَى لَكُمْ ))
اگر هم به شما (اجازه داده نشد و) گفتند: برگردید، پس برگردید (و اصرار نکنید). [النور:28.
گاهی وقت ها با وجود اینکه در خانه هستم اما بخاطر کاری و شرایطی که برایم پیش آمده نمی توانم از شما پذیرایی نمایم پس شما هم باید برگردی نه اینکه دستت را روی زنگ بفشاری و یا به در بکوبی.

من آنلاین هستم اما با شخص دیگری در حال صحبت یا چت کردن هستم.

من آنلاین هستم اتفاقا پیام شما را هم خواندم، خواستم که جواب شما را بدهم اما فراموش کردم.

آنلاین هستم اما بخاطر مشکلی که برایم پیش آمده ناراحت و مغموم هستم، نمی توانم جواب شما را بدهم.

آنلاین همستم اما دارم دیگر پیام هایی را که دریافت کرده ام را می خوانم.

آنلاین هستم اما دوست من این حق را دارم که جواب شما را ندهم.

خلاصه کلام اینکه: برایم عذری بتراش چرا که شیطان می خواهد در بین انسان ها اختلاف و کینه ایجاد نماید چنانچه رسول خدا فرمودند: شیطان از اینکه مردم نمازگزار او را بپرستند دیگر قطع امید کرده اما در صدد این هست که بین شان اختلاف بیندازد و روابط شان را تیره نماید. اگر جوابی نشنیدی با خودت بگو: شاید عذری و مشکلی دارد که من نمی دانم.

به قلم: أحمد بن عبد الرحمن الزهراني
مترجم: عصمت الله تیموری