انواروب: دومین دوره آموزش مهارت‌های ضمن خدمت، ویژه اساتید مکاتب قرآن شهرستان تایباد، دیروز جمعه 16/5/1396در حوزه علیمه انوارالعلوم خیرآباد  برگزار شد.   در آغاز این جلسه که با تلاوت قاری نونهال، ابوبکر شکوری، یکی از قرآن آموزان مکاتب قرآن آغاز گردید، مولوی عبدالناصر میرزایی در سخنانی ضمن تشکر و قدردانی از حاضرین مجلس، به […]

انواروب: دومین دوره آموزش مهارت‌های ضمن خدمت، ویژه اساتید مکاتب قرآن شهرستان تایباد، دیروز جمعه 16/5/1396در حوزه علیمه انوارالعلوم خیرآباد  برگزار شد.

 

در آغاز این جلسه که با تلاوت قاری نونهال، ابوبکر شکوری، یکی از قرآن آموزان مکاتب قرآن آغاز گردید، مولوی عبدالناصر میرزایی در سخنانی ضمن تشکر و قدردانی از حاضرین مجلس، به چند نکته که باید مسئولین مکاتب قرآن، آن را مدنظر قرار دهند اشاره نمود.

ایشان اولین نکته‌ای که به مدرسین و مسئولین مکاتب یادآور شد این بود که باید «اخلاق نبوی» را سرلوحه تمام اعمال خود قرار دهند. وی افزود: در راه خدمت، مهم‌ترین مس‍اله، اخلاق کریمانه‌ی رسول اکرم ـ صلی الله علیه و سلم ـ است، که باید آن را در زندگی پیاده کنیم، خلأ بزرگ در جامعه، کمبود اخلاق نبوی است که سلاح جذب مردم در عهد رسول اکرم ـ صلی الله علیه و سلم ـ بوده است، ما وارثان رسول خدا ـ صلی الله علیه و سلم ـ هستیم و بالاترین ارث رسول خدا ـ صلی الله علیه و سلم ـ برخورد نیک با دیگران است. این را بدانیم که سلاح اخلاق نبوی از سلاح زبان کارسازتر است.

مولوی میرزایی، یکی از نواقص مکاتب قرآن را «نبود کلاس‌های شبانه روزی حفظ قرآن کریم» دانست و از مسئولین و مدرسین مکاتب خواست چاره‌ای بیندیشند تا کلاس‌های مکاتب به صورت شبانه روزی برگزار شود.

مسئول دفتر امور مکاتب، «ارتباط اساتید با دفتر مرکزی امور مکاتب» را یکی دیگر از مسئولیت‌های مدرسین و مسئولین مکاتب برشمرد.

وی همچنین از اساتید خواست عمیقا به «آموزه‌های اسلامی» اهمیت دهند و افزود: همان‌طور که به حفظ و تجوید قرآن کریم اهمیت داده می‌شود، باید به آموزه‌ها هم توجه شود. اگر دانش‌آموز تا قبل از دبیرستان دروس آموزه‌های اسلامی را پاس کند، یقینا می‌تواند دیگران را جذب اخلاق و کردار خود نماید.

وی در پایان صحبت خود با اشاره‌ به تعداد دانش‌آموزانی که در سطح شهرستان، در این طرح به فراگیری کلام الله مجید و احکام و آموزه‌های اسلامی ‌مشغول‌اند، تعداد تقریبی آنان را ده هزار نفر بیان کرد.

در ادامه جلسه، کارگاه «روش‌های تدریس آموزه‌های اسلامی» توسط آقای «جوانبخت» برگزار شد.

ایشان مراحل هفت‌گانه پیشرفت در کار تعلیم را اینگونه برشمرد:

1ـ نیاز 2ـ اهداف 3ـ مفاهیم  4ـ موضوع  5ـ محتوا  6ـ روش تدریس 7ـ ابزارها

و بعد از توضیح هر یک گفت : ناگفته نماند، منابع انسانی مانند مدرس، والدین ومنابع مالی که هیئت أمنا هستند، تاثیر به‌سزایی در پیشرفت دانش آموزان دارند.

یکی از نکات مهمی که آقای جوانبخت به آن اشاره نمود، این بود که برنامه ریزی در هر کاری به پیشرفت انسان کمک می کند، کارها باید اولویت بندی شوند، به‌طوری‌که بعضی کارها باید زود انجام شوند، بعضی دیرتر انجام گیرند و برخی اصلا انجام نشود.

وی همچنین گفت: دانش‌آموز باید عامل باشد، ابتدا خوب بفهمد، سپس به آن عمل کند؛ دانش آموزی خوب است که دین‌دار باشد نه دین‌دان.

آقای جوانبخت در پایان «شناخت زمان»، «تخصص در کار» و «عشق و علاقه» را سه عامل موفقیت یک استاد در تدریس و تعلیم دانست.

در ادامه‌ی کارگاه «روش‌های تدریس آموزه‌های اسلامی» آقای بهبودی،  سربازان واقعی در این جبهه را کسانی معرفی کرد که در این راستا خدمت خالصانه می‌کنند. 

وی افزود : بهترین روش‌ها برای پیشرفت کار عبارتند از:

1ـ سخنرانی 2ـ نمایش 3ـ ایفای نقش 4ـ اکتشافی(مطرح کردن موضوع) 5ـ پرسش و پاسخ 6ـ استفاده از روش CDو دیتا 7ـ همیاری از طریق گروه

بعد از آقای بهبودی، آقای «باقدر» سخنان دو نفر قبل از خود را تکمیل کرد و به حضار گوشزد نمود که بیاییم بچه‌ها را با خدا آشنا کنیم و از صفات خوب خدا بگوییم تا خدا را بهتر بشناسند.

در پایان جلسه، حافظ عبدالمجید رجبعلی‌زاده، مدیریت داخلی حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد، ضمن قدردانی از مهمانان  گفت: علما و مدرسین مکاتب در قبال بچه‌ها و مردم وظیفه خطیری دارند و باید این نگرش ایجاد شود که امانت‌داری از بچه‌ها، وظیفه‌ایست بر دوش ما که باید به نحو احسن انجام دهیم ، هرگونه سهل انگاری در قبال مردم و بچه‌ها، بازخواست اخروی را در پی دارد.