💢 متن سخنان استاد در جمع نمازگزاران روستای سنگان(بلوچستان)/ پنج‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ ✅ در آیه‌ی مشهور «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» الله سبحانه تعالی به مؤمنان می‌گوید: ای کسانی که ایمان آورده‌اید روزه بر شما فرض شده است همان‌گونه که بر مردمانی […]

 

 

💢 متن سخنان استاد در جمع نمازگزاران روستای سنگان(بلوچستان)/ پنج‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

✅ در آیه‌ی مشهور «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» الله سبحانه تعالی به مؤمنان می‌گوید: ای کسانی که ایمان آورده‌اید روزه بر شما فرض شده است همان‌گونه که بر مردمانی که پیش از شما بودند فرض شده بود.

✅ مقصد از روزه چیست؟ الله‌تعالی نیازمند گرسنگی و تشنگی ما نیست. خداوند همه‌ی نعمت‌ها را خودش در اختیار ما قرار داده است. هدف این است که الله می‌خواهد ما را به «تقوا» برساند: «لعلکم تتقون»؛ تا شما تقوادار و پرهیزگار شوید. در شما صفت تقوا بیاید.

✅ تقوا که آمد زندگی انسان ترقّی می‌کند و قُرب الله‌تعالی حاصل می‌شود. نعمت‌های دنیا: فتح، برکت، نصرت، حفاظت، شادی و… همه‌ی این‌ها ثمرات تقوا هستند.

✅ درخت تقوا درخت بسیار سایه‌داری است. حضرت مفتی رشید‌احمد لدیانوی، رحمه‌الله، ترجمه‌ی عنوان کتابش «آرامش زندگی در سایه تقوا» است. اگر کسی زندگی همراه با آرامش و اطمینان می‌خواهد، پس بداند که زندگی با برکت، زندگی با لذت و مسرَّت در تقواست. نصرت و یاری خداوند در زندگی‌ای می‌آید که سرشار از تقوا باشد.

✅ براستی سایه‌ی تقوا، چه سایهٔ آرامبخش و زیبایی‌ست! تقوا در مغازه بیاید با برکت می‌شود، در خانه بیاید در آن خانه و خانواده راحت، عزت و عافیت می‌آید.

✅ تقوا، خداترسی است. تقوا، ترک گناه است. تقوا، این است که انسان در هر لحظه به این فکر کند که خداوند من را می‌بینید، پس من نباید گناه کنم. نباید با گوش آن چیزی را که الله ناراضی می‌شود ببینم. با چشم آن چیزی را که الله ناراضی می‌شود نبینم. با دهان و زبان آن چیزی را که الله ناراضی می‌شود نگویم. چون الله با من است و من را می‌بیند. با پا آنجایی که الله ناراضی می‌شود نروم. با دست آن کاری که الله ناراضی می‌شود انجام ندهم. دنبال مال حرام نروم چون‌که الله ناراضی می‌شود.

✅ در حالت روزه ما همین چیز را تمرین کردیم، باوجود اینکه تشنه بودیم آب نمی‌خوریم، گرسنه بودیم ولی چیزی نمی‌خوردیم که مبادا روزه‌مان باطل شود و خدا از ما ناراضی شود.

✅ مولانا سید ابوالحسن رحمه‌الله فرمودند: «روزه یکی از صبح تا مغرب است، دیگری از بلوغ تا وقت مرگ؛ در اولی شخص تا مغرب از خوردن و نوشیدن و هرکاری که روزه را باطل می‌کند باید پرهیز کند. اما در دومی باید شخص از زمان بلوغ تا وقت مرگ از هرچیزی که خداوند حرام کرده است باید پرهیز کند».

✅ روزه انسان را آموزش می‌دهد تا در زندگی تقوا را در پیش بگیرد. از آنجایی که انسان غفلت می‌کند، الله متعال این فرصت رمضان را هر سال تکرار می‌کند. باید فکر کنیم که آیا با روزه در وجودمان تقوا آمده است یانه؟!

✅ بی‌شک هر عملی را که انسان انجام دهد در آن نوری هست. قرآن بخوانی، ذکر کنی، یا عبادتی دیگر انجام دهی در آن نوری هست. هرزحمتی که متحمل شوی، چیزی برایت حاصل می‌شود. لذا باید آن ثمره و نتیجه را حفاظت کرد. مثل این است که بذری یا نهالی کاشته‌ای تا ثمری بدهد باید از آن حفاظت و نگهداری کنی.

✅ یکی «تحصیل» است و یکی «تحفیظ/نگه‌داری». چه‌کار کنیم که این رمضان نگه‌داری شود؟ انوار و برکات و فیوضات آن حفظ شود؟

✅ خداوند پله‌پله ما را بالا می‌برد و قرب خود را نصیب‌مان می‌کند. به این مثال خوب دقت کنید:
«شما دیواری را با بلوک درست می‌کنید در حین کار کم می‌آورید، دنبال پول، این طرف و آن طرف می‌روید، باز یک کمی دیگر می‌بندید، یکی‌دو متری که بستید ماه دیگر، سال دیگری مجدد چندمتر دیگر کار می‌کنید تا به سقف می‌رسانید. در این وسط که کارتان متوقف می‌شود اگر از این دیوار حفاظت نکنید، بچه‌ای بیاید و بلوکی را بردارد یا شخص دیگری بیاید و بلوک دیگری بردارد، کم کم این دیوار خراب می‌شود و مجبوری می‌شوید که از اول بسازید. به همین خاطر خداوند در قرآن می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَلَا تُبْطِلُوا أَعْمَالَكُمْ»؛ ای ایمان‌داران اطاعت خدا و رسولش را بکنید و اعمالتان را باطل نکنید. جایی دیگر آمده است: چیزی را که بافته‌اید از هم باز نکنید.

✅ شما در رمضان زحمت کشیده‌اید، چطور از این دستاورد رمضانی حفاظت کنیم؟ ببینید ما اگر یخی را از یخچال بر می‌داریم داخل کلمن می‌گذاریم، اگر چایی دَم کنیم آن را در فلاسک می‌ریزیم تا گرم بماند و از دهن نیفتد.

انواروِب, [۱۱/۰۲/۱۴۰۲ ۰۸:۱۷ ق.ظ]
اکنون چه‌کار کنیم که این روزه و این انوار رمضانی حفاظت شود و تا سال دیگر با ما همراه بماند تا بتوانیم پله‌پله ترقی کنیم. بدین منظور لازم است که به اقدامات زیر توجه خوب توجه کنیم:
۱. انسان گناه نکند؛
۲. خودش را در محیط خوبی قرار بدهد، در محیط و فضای گناه نرود؛
۳. ارتباط خود را با قرآن محکم کند. روزانه قرآن را تلاوت کند. حداقل یک جزء بخواند. بزرگانی بوده‌اند که روزانه قرآن را ختم می‌کردند. نمی‌خوابیدند.

برخی روزانه نیمی از قرآن را خوانده‌اند. درباره‌ی امام غزالی آمده‌است که قرآن را روزانه ختم کرده‌است با تلاوت قرآن در وقتشان برکت آمده‌است؛
۴. با مسجد رابطه داشته باشد. پنج وقت نماز را در مسجد باشد. خداوند آن نور را حفاظت می‌کند؛
۵. در مجالس انسان‌های نیک شرکت کند. جماعت‌تبلیغ برود و تشکیل بشود. در مجالس اهل الله شرکت کند. جایی که ذکر و فکر الله باشد، جایی که بیان نعمت و محبت الله است آنجا برود. چون‌که شکار غفلت نمی‌شود و چشم و گوش همه حفاظت می‌شوند؛
۶. کتاب‌های خوب بخواند. کتاب‌هایی که دل را نرم می‌کند. ذهن انسان تازه می‌شود که خدایی هست، آخرتی هست. فکر آخرت که در دل انسان بیاید دیگر گناه نمی‌کند. مجالس گناه را به‌طور کلی ترک کند. دعا کند آن چیزی که برایم حاصل شده است به من ترقی بدهد به عقب نروم به من استقامت بدهد. مولانا انعام‌الحسن در آخرین ملاقاتش فرمود: بروید خداوند شما را ترقی و استقامت بدهد. کسی که به جماعت‌تبلیغ می‌رود چهار ماه، هفت‌ماه، این خوب است دل نرم می‌شود. اما زمانیکه دوباره به شهرش باز می‌گردد اگر از مسجد دور شود، از گَشت تبلیغ دور شود، از قرآن دور شود، سرانجام اثرات تبلیغش ضایع می‌شود و از بین می‌رود.

✅ روزه هم همین‌طور است. برکات روزه و اثرات روزه بسیار مفیدند، اما نگهداری آن‌ها کمی مشکل است. در حدیث آمده باید ماهی سه روز، روزه بگیریم یا پنج‌شنبه و دوشنبه روزه بگیریم. این سنت است. همانطور که برای نماز، فرض و سنت و نفل است، روزه نیز فرض و سنت و نفل دارد‌ روزه‌ی فرض همین روزه‌ی رمضان است. روزه‌ی واجب همان است که نذر کردیم اگر کارمان درست شود روزه می‌گیریم، این روزه واجب است. روزه سنت روزه دوشنبه و پنج‌شنبه است.در رابطه با تأثیر روزه‌ی دوشنبه و پنج‌شنبه دانشمندان کشف کرده‌اند که اگر کسی از هفته دو روز چیزی نخورد، بیماری آلزایمر و فراموشی نمی‌گیرد. بیماری دیگر بیماری پارکینسون است که نشانه‌های آن لرزش، خشکی بدن، آرام‌شدن حرکات و دشواری در راه‌رفتن است. گفته‌اند که به این بیماری هم دچار نمی‌شود.

✅ پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود: شما هفته‌ای دو روز، روزه بگیرید یا ماهی سه روز، روزه بگیرید. عرب‌ها به این امر توجه دارند ما به حج و عمره رفته بودیم آنجا دیدیم روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه برای افطاری سفره‌ای پهن شد. فهمیدیم که بعضی روزه هستند.

✅ شیخ‌الإسلام مولانا عبدالحمید نیز فرمود: دوشنبه و پنج‌شنبه برای طلاب سفره‌ی افطاری پهن کنید تا روزه‌داری در این روزه‌ها عام شود. خوب است که ایام بیض را روزه بگیریم. ایام بیض سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم هر ماه است. یکی‌از استادان دانشگاه از کویته پاکستان که اهل جماعت تبلیغ هم بود درهمین باره گفت:
«در دنیا تحقیق کردند و پلیس‌ها بررسی نمودند که در این سه روز فعل و انفعالاتی یعنی تغییراتی در بدن به‌وجود می‌آید که بیشتر جذب گناه می‌شود. پلیس‌های دنیا تحقیق کرده‌اند در این روزها جرایم زیاد می‌شود. خون انسان به‌جوش می‌آید. مانند دریا که در روزهای خاصی جزر و مد آن زیاد می‌شود. ما هم با دریا ارتباط داریم پیامبر اکرم چقدر دانا بوده است که این را بیان کرده‌است. با روزه گرفتن این سه روز تقوا حاصل می‌شود. جوانان بیشتر سعی کنند روزه بگیرند. روزه سخت است ولی انسان را به خدا نزدیک می‌کند. اگر اعمال پیش‌گفته انجام شود ان.شاءالله نورِ روزه تا سال آینده حفاظت می‌شود. باز سال آینده برای ترقی و حصول قرب بیشتر تلاش کنیم.

✅ انسان، با تقوا به کمال می‌رسد. به کمال ایمان می‌رسد. به برکات می‌رسد. آن‌گاه زندگی گوارا می‌شود. حیات طیبه نصیب انسان می‌شود. پریشانی کم می‌شود. به آرامش و راحتی می‌رسد. دنیا و آخرت به‌سامان می‌شود. اگر دنیا به‌سامان شود ان‌شاءالله آخرت هم به‌سامان می‌شود. سختی دنیا بر هر کسی فرودمی‌آید اما متقی و مؤمن از الله راضی است. دلش مطمئن است، پریشان نمی‌شود. مشکلاتش سریع آسان می‌شود الله‌تعالی وعده کرده است: «مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ»؛ کسی که تقوا حاصل کند کسی‌که از خدا بترسد، خدا برایش راه نجاتى قرار داده، از مسیرى که خودش نپندارد، روزیش می‌دهد.

انواروِب, [۱۱/۰۲/۱۴۰۲ ۰۸:۱۷ ق.ظ]
✅ اگر بر چیزهای گفته شده پایبندی شود نور رمضان حفاظت می‌شود و بزرگان فرموده‌‌اند: اگر پس‌از رمضان توفیق عبادت و بندگی یافتید و شوق طاعت و بندگی در دلتان افزایش یافت و دعا و استغفار کردید که الله‌تعالی روزه‌ی ما را قبول فرماید، بدانید که روزه‌تان قبول شده‌است.

✍️ ولی‌الله رفیعی
منبع: کانال تلگرامی استاد قاسمی