سال 1396 با همه‌ی اتفاقات تلخ و شیرینش به پایان رسید، سالی پراتفاق و پرحادثه که سالها در خاطر ایرانیان خواهد ماند.در خشک‌ترین سال نیم قرن اخیر، ایرانیان شاهد انواع بلایا و حوادث تلخ و ناگوار بودند از زلزله گرفته تا حوادث هوایی، زمینی و دریایی و… که قلب همه‌ی ما را به درد آورد.اما […]

سال 1396 با همه‌ی اتفاقات تلخ و شیرینش به پایان رسید، سالی پراتفاق و پرحادثه که سالها در خاطر ایرانیان خواهد ماند.
در خشک‌ترین سال نیم قرن اخیر، ایرانیان شاهد انواع بلایا و حوادث تلخ و ناگوار بودند از زلزله گرفته تا حوادث هوایی، زمینی و دریایی و… که قلب همه‌ی ما را به درد آورد.
اما داستان برای اهل‌سنت در همین نقطه به پایان نرسید، در این نوشتار بر آنیم تا اشاره‌ای گذرا به آنچه برای اهل سنت ایران در سال 96 اتفاق افتاد داشته باشیم.  

انواروب: سال 1396 با همه‌ی اتفاقات تلخ و شیرینش به پایان رسید، سالی پراتفاق و پرحادثه که سالها در خاطر ایرانیان خواهد ماند.
در خشک‌ترین سال نیم قرن اخیر، ایرانیان شاهد انواع بلایا و حوادث تلخ و ناگوار بودند از زلزله گرفته تا حوادث هوایی، زمینی و دریایی و… که قلب همه‌ی ما را به درد آورد.
اما داستان برای اهل‌سنت در همین نقطه به پایان نرسید، در این نوشتار بر آنیم تا اشاره‌ای گذرا به آنچه برای اهل سنت ایران در سال 96 اتفاق افتاد داشته باشیم.  

انتخابات و آن حماسه شورانگیز
در سالی که گذشت دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشور برگزار شد. انتخاباتی که اگرچه اهل سنت به حکم قانون اساسی نمی‌توانستند کاندیدایی در آن داشته باشند، (قانونی که از جانب نخبگان اهل سنت مورد نقد قرار گرفته است) اما گل کاشتند و ایفاگر چنان نقشی در انتخاب دوبارۀ کاندیدای پیروز بودند که کسی نمی‌تواند منکر آن باشد.
روز یکشنبه 17 اردیبهشت بود که جمعی از علما و نخبگان سیاسی و اجتماعی برجسته اهل سنت از مناطق مختلف کشور در تهران گردهم آمدند تا راهبرد مستقل جامعه اهل‌سنت ایران در انتخابات ریاست جمهوری را مشخص کنند.
این شورا پس از چند روزه مشورت و رایزنی با نمایند‌گان کاندیداهای مختلف، با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام موضع رسمی خود در مورد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، بر «تداوم دولت روحانی» تاکید کرد.
پس از اعلام حمایت “شورای‌ راهبردی اهل‌سنت ایران” اعضای فراکسیون نمایندگان اهل‌سنت مجلس نیز با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود را از دکتر روحانی در  دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.
این اجماع همگانی باعث شد اهل سنت با حضوری پرشور و امیدوارانه به پای صندوق‌های رأی بیایند و رأی خود را به نفع دکتر روحانی در صندوق بریزند، نهایتا دکتر روحانی با کسب بیش از ۲۳ میلیون رأی، برای ۴ سال دیگر به‌عنوان رئیس جمهوری ایران انتخاب شد.

وقتی جواب نیکی، نیکی نشد!
ماجرا از آنجا شروع شد که پس از رأی چند میلیونی اهل‌سنت به روحانی و دقیقا زمانی که انتظار می‌رفت دولت، این اعتماد را به خوبی پاسخ گوید، در حالی که نمایندگان تمام ادیان و مذاهب کشور در مراسم تحلیف رئیس جمهور حضور داشتند، اثری از نمایندگان اهل‌سنت، خصوصا مولانا عبدالحمید در بهارستان به چشم نمی‌خورد. اقدامی که واکنش و انتقادات زیادی متوجه دولت روحانی کرد، اگرچه دولت تقصیر را به گردن مجلس انداخت.
روزنامه “بهار” با عنوان «غایبان همیشه حاضر» و روزنامه”مستقل” با تیتر«غایب بزرگ تحلیف»، از این اتفاق یاد کردند.
علی مطهری، نائب‌رئیس مجلس نیز در واکنش به این اقدام در توئیتی نوشت: برای مراسم تحلیف باید از علمای اهل سنت و رؤسای جمهور قبلی دعوت می‌شد. این استدلال که به خاطر کمبود جا این‌ها دعوت نشده‌اند قابل قبول نیست.
دکتر رحیمی، رئیس فراکسیون اهل‌سنت مجلس نیز در واکنش به این اقدام گفت: عدم دعوت از مولانا عبدالحمید به مراسم تحلیف با هر توجیهی، بی‌تدبیری و اشتباه بود.
فاطمه سعيدى دیگر نماینده مجلس در واکنش به این اتفاق گفت: “شرمنده بزرگان اهل تسنن شديم”
همچنین این اقدام با واکنش گسترده کاربران فضای مجازی و علما و فرهیختگان اهل سنت مواجه شد.

نامه‌ای که فقط یک نامه نبود
یکی از اتفاقات جالب و خوشایندی که در سال 96 رقم خورد، نامه‌نگاری مولانا عبدالحمید، روحانی برجسته و سرشناس اهل سنت دربارۀ مشکلات جامعه اهل‌سنت به رهبر معظم انقلاب و پاسخ معظم له به این نامه بود.
مولانا عبدالحمید طی این نامه، خواستار حل مشکلات اهل‌سنت شده بودند.
در این نامه دو خواسته مهم مطرح شده بود: 1ـ نابرابری‌های 38 ساله در رده‌های مختلف کشور در استخدام‌ها و واگذاری مسئولیت‌ها و مناصب در مرکز و مناطق مختلف کشور پایان یابد.2ـ آزادی‌های مذهبی بیشتر مورد توجه قرارگیرد.
این نامه توسط مقام معظم رهبری پاسخ داده شد.
در قسمتی از متن نامه‌ی دفتر مقام معظم رهبری با امضای محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، آمده بود:
«همه ارکان جمهوری اسلامی موظفند بر اساس معارف دینی و قانون اساسی هیچ‌گونه تبعیض و نابرابری بین ایرانیان از هر قوم و نژاد و مذهبی روا ندارند. ما هم به جد معتقدیم همه باید با هم در کنار هم و در صنوف فشرده و واحدی به سربلندی و عزت ایران اسلامی بیندیشند و در راه آن تلاش کنند، و اجازه ندهند دشمنان این مرز و بوم و خناسان وابسته به این و آن در این صف واحد تفرقه افکنده و کارشکنی کنند.»
پاسخ رهبری به نامه مولانا عبدالحمید در صفحه اول روزنامه‌های سراسری کشور از جمله جوان، اعتماد، اطلاعات، همشهری، ایران، قانون، وقایع اتفاقیه، آفتاب، همدلی، شهروند، آرمان امروز، بشارت نو و… بازتاب یافت.
پس از پاسخ رهبر انقلاب به این نامه؛ مولانا عبدالحمید با ارسال نامه‌ای دیگر، از «فرمان تاریخی، حکیمانه و فصل‌الخطاب» ایشان تشکر و قدردانی کردند.
علمای اهل‌سنت با ابراز خرسندی از پاسخ رهبری به نامه مولانا عبدالحمید آن را ” فرمان تاریخی” و “پاسخ پرمحتوا” توصیف کردند.
رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس نیز با ابراز خرسندی از این نامه گفت: نامه شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید و پاسخ شفاف مقام معظم رهبری، بهترین فرصت را برای بکارگیری اهل‌سنت در دولت فراهم کرده، منتظر اقدامات مثبت رئیس جمهور هستیم.
علی یونسی- دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی ـ هم از آن به عنوان” پاسخی راهبردی به یک نامه” یاد کرد.
این، تنها مورد از توصیه‌های رهبری در سال 96 به توجه به خواسته‌ها اهل سنت و تأکید معظم له بر حفظ وحدت و همدلی نبود.
رهبر انقلاب در جواب استفتایی مبنی بر اینکه اگر شخصی خلاف وحدت شیعه و تسنن صحبت کند نسبت به حضور در آن مجلس چه تکلیفی داریم؟  فرمودند: هرگونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین گردد شرعاً حرام اکید است و شرکت در آن مجلس اگر تأیید و ترویج آن باشد جایز نیست.
رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره شهدای استان سیستان‌وبلوچستان فرمودند: شهادت یک نوجوان سنّی در دفاع مقدس و یا شهادت یک مولوی اهل‌سنت به علت دفاع از انقلاب اسلامی به‌دست ضدانقلاب، نشان می‌دهد برادران شیعه و سنی در جمهوری اسلامی در دشوارترین میدان‌ها در کنار یکدیگر حاضرند و باید با کارهای فرهنگی و هنری این حقایق و وحدت واقعی را مجسم و نمایان کرد.

همه علیه داعش
به دنبال حمله تروریستی داعش به مجلس شورای اسلامی و آرامگاه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در روز چهارشنبه 17 خرداد و شهادت هموطنان بی‌گناه‌مان در این حمله‌ی ناجوانمرادنه، اهل سنت نیز همچون دیگر ایرانیان این حمله را محکوم کرده و با قربانیانش هم دردی کردند.
مولانا عبدالحمید، امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان با صدور بیانیه‌ای این حملات را «عملی شنیع و بزدلانه»‌ توصیف کردند که با هدف «به چالش کشیدن امنیت جمهوری اسلامی ایران»‌ انجام گرفته‌اند.
همچنین شماری دیگر از علمای برجسته اهل‌سنت کشور، ازجمله مولانا محمدحسین گرگیج ، امام‌جمعه اهل‌سنت آزادشهر، مولانا حبیب‌الرحمان مطهری، مدیریت حوزه علمیه احناف خواف ، (مرحوم) مولانا غلام احمد علی بایی، مدیریرت حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد، کاک حسن امینی ، حاکم شرع مردم کردستان، جامعه‌ اهل‌سنت تهران، جمعیت دعوت و اصلاح و … در بیانیه‌هایی جداگانه این حملات را محکوم نمودند.

تلاشی که نتیجه نداد
در سال 96 اصحاب قلم اهل سنّت در نامه‌ی سرگشاده‌ای به‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار حذف برچسب «ویژه اهل سنّت» و «بر اساس منابع و دیدگاه اهل سنّت» از کتاب‌های نویسندگان و مترجمان اهل سنّت شدند.
در این نامه که به امضای 173 تن از نویسندگان، مترجمان و فعالان فرهنگی اهل‌سنت رسیده بود، ضمن انتقاد از اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد به‌خاطر «اجبار» نویسندگان و بنگاه‌های نشر و چاپ برای نوشتن مضمون «ویژه اهل‌سنت» روی جلد کتاب‌ها، این اقدام «تبعیض‌آمیز»، «منافی ندای وحدت‌طلبانه علما و زعما» و «مخالف نصّ صریح قانون اساسی» دانسته شده بود.
چندی نگذشت که دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور نامه‌ای به درخواست نویسندگان اهل سنت مبنی بر حذف برچسب «ویژه اهل سنت» یا «بر اساس منابع اهل سنت» پاسخ داد که این عنوان در کتاب‌های مرتبط به این مؤلفان، در دوره کنونی (دولت یازدهم و دوازدهم) برداشته شده است و دیگر اینکه عنوانِ «بر اساس منابع اهل سنت» فقط در کتاب‌های فقه احکام، عقاید دینی و تاریخ اسلام و نه موضوعات دیگر آورده می‌شود.
اما علی‌رغم تلاش‌ها و درخواست‌ها و پاسخ مثبت دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این درخواست‌ها، ناشران اهل‌سنت همچنان مجبور به درج این نشان هستند.

همه یکصدا: از نخبگان اهل سنت استفاده شود
در سال 96 و خصوصا بعد از رأی همگانی اهل‌سنت به دکتر حسن روحانی، انتظار می‌رفت از نخبگان اهل سنت در دستگاه‌های اجرایی دولت، خصوصا در کابینه دوازهم استفاده شود، انتظاری که متأسفانه باز هم برآورده نشد.
در همین راستا فراکسیون اهل‌سنت مجلس، روز چهارشنبه 28 تیر، طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور، از وی خواست در کابینه دولت دوازدهم از «نخبگان اهل‌سنت کشور» استفاده کند.
همچنین نهضت آزادی ایران در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، ضمن تاکید بر استفاده از «شایستگان اقلیت‌های مذهبی و قومی» در کابینه دولت دوازدهم، خواستار حضور اهل‌سنت در این کابینه شد.
علما و فعالین سیاسی اهل سنت بارها از تریبونهای مختلف این خواسته را یادآور شدند، خواسته ای که در کابینه هرگز محقق نشد و در رده‌های دیگر مدیریتی نیز اندک توجهی به آن شد.
البته روحانی سعی کرد توپ را در زمین دست‌های پنهان بیندازد . او در سخنانی به “دست‌های پنهانی” که مانع حضور اقوام و مذاهب در مناصب مهم دولتی می‌شود، اشاره کرد.
حاصل داسه، نماینده سابق پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی نیز خبر داد که قائم‌مقام وزارت کشور به او اعلام کرده، که «اهل سنت را خط بزنید» ما «نمی‌توانیم و اجازه نداریم» استاندار اهل سنت انتخاب کنیم.
کار به جایی کشید که فراکسیون اهل‌سنت مجلس شورای اسلامی،در 13 اسفند 96 در تذکری کتبی از دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور به‌خاطر عملی‌نشدن وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی‌اش در خصوص اهل‌سنت به شدت انتقاد کرد.
در بخشی از این تذکر کتبی تصریح شده است: «جناب آقای روحانی! در هنگام انتخابات و در بیانیۀ 10 ماده‌ایِ خود قول دادید که به خواسته‌های قانونی اقوام و مذاهب کشور و رفع مشکلات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آنان عمل نمایید، اما در طول حدود 5 سال تصدی رئیس‌جمهوری کشور به بیشتر شعارهای خود در رابطه با کردها، بلوچ‌ها، ترکمن‌ها و جامعۀ میلیونی اهل‌سنت کشور عمل نکرده‌اید.»
«استفاده از نخبگان جامعه اهل‌سنت در مدیریت‌های کلان کشوری و استانی»، «رفع تبعیض‌ها»، «کاهش نگاه امنیتی به مناطق سنی‌نشین»، «توسعه متوازن مناطق اهل‌سنت»، «رعایت حقوق برابر اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی» و «آموزش به زبان مادری» از جمله مواردی بود که اعضای فراکسیون اهل‌سنت مجلس شورای اسلامی به آنها اشاره کرده و از عدم تحقق آنها انتقاد نمودند.

آنها که در قطار دولت نشستند
البته تلاش برای استفاده از نخبگان اهل سنت چندان بی‌ثمر هم نبود و در چند مورد دولت توانست نخبگان اهل سنت را به کارگیرد که برخی ازآنان عبارتند از:
ژیلا سجادی،به‌عنوان معاون وزیر کشور و رئیس موسسه آموزشی‌وعلمی‌وکاربردی وزارت کشور منصوب شد.
دکتر سلیمان پاک‌سرشت، به‌عنوان رئیس جدید سازمان فنی و حرفه‌ای کشور منصوب شد.
نیز دکتر طاها ربانی، به‌عنوان رئیس دبیرخانه آینده‌نگاری شهر تهران منصوب شد.
حسین ثوری، به‌عنوان رئیس فدراسیون بوکس کشور انتخاب شد.
همچنین ماموستا قادری امام‌جمعه اهل‌سنت پاوه، به‌عنوان عضو هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه منصوب شد.
قطعا افراد دیگری در رده‌های مختلف به کار گرفته شده‌اند که یا خبرشان رسانه ای نشده است و یا حداقل نگارنده نتواسته است آن را پیدا کند.

 آنها که رفتند
در سال 96 جامعه اهل‌سنت با چند تن از علما و مشاهیر خود خداحافظی کرد و از نعمت و برکت وجودشان محروم گشت که می‌توان از “شیخ الحدیث مولانا محمدیوسف حسین پور مدیرت حوزه علمیه گشت سروان”  به عنوان مشهورترین شان نام برد. همچنین در این سال مولانا غلام‌احمد علی‌بایی، امام‌جمعه شهر”مشهدریزه” تایباد و مدیر حوزه‌های علمیه “انوارالعلوم” خیرآباد و “دارالعلوم اسلامی” ریزه دار فانی را وداع گفت.
علاوه بر این دو شخصیت معروف، مولانا عبدالمجید آخونده از اساتید برجسته جامعةالحرمین‌الشریفین چابهار، مولانا محمدانور ملازهی، استاد برجسته حدیث مدرسه دینی “عین‌العلوم” گُشت سراوان، مولانا ادهم ملازهی، امام جمعه هیدوچ و یکی از بزرگان این منطقه در شهرستان سراوان ، شیخ عبداللطیف شِکَری، امام‌جمعه اهل‌سنت خارگ در استان بوشهر ، مولوی جلال‌الدین شه‌بخش، یکی از اساتید مدرسه دینی دارالعلوم نوبندیان و از فعالان دعوت و تبلیغ، مولوی شیرمحمد داورپناه، از اساتید برجسته و باسابقه حوزه علمیه احناف خواف، استاد «جمیل‌الدین مهاجری،» معروف به جميل افندی از علمای برجسته اهل‌سنت تالش ، ماموستايان عبدالله الياسی و عبدالكريم موحدی دو تن از علمای کرد که  بر اثر زلزله‌ی سرپل ذهاب کرمانشاه جان‌باختند،  مرحوم قاری اسدالله تاج‌فیروزه (براهویی) استاد حفظ و تجوید شمس‌العلوم ایرانشهر، مولوی محمد طاهری، استاد کلاس حفظ حوزه علمیه “الصدیق” بیرجند ، مولوی عبدالوهاب میرانزهی و مولوی محمدصالح میرانزهی،از علمای جنوب بلوچستان.، مولانا رحمت‌الله رودینی، از علمای برجسته و دعوتگران فعال اهل‌سنت بلوچ در منطقۀ ترکمن‌صحرا- استان گلستان-، و… نیز از میان ما رخت سفر به دیار ابدی بر بستند.

در ورزش هم درخشیدیم
در سال 96 علاوه بر آنکه تیم ملی جمهوری اسلامی ایران با درخشش جوان اهل سنت سردار آزمون راهی جام جهانی 2018 روسیه شد، سیامند رحمان، وزنه‌بردار اهل‌سنت کشور، نیز به‌عنوان ورزشکار برتر معلول سال ٢٠١٧ جهان شناخته شد.
همچنین عبدالله حسین‌بُر، ورزشکار اهل‌سنت تيم ملی ايران در مسابقات ووشو نخبگان جهان در تركيه، با کسب مقام دوم در رشته “او اسپرت”، مدال نقره را از آنِ خود کرد.
“کامبیز محکم” جوان اهل‌سنت نشتیفانی برای شرکت در مسابقات قهرمانی آسیا به اردوی تیم ملی فوتبال نابینایان دعوت شد. این جوان روشندل در مسابقات پارالمپیک چین نیز مدال طلا گرفته بود.
ورزشکارن اهل سنت دیگری نیز در میادین مختلف ورزشی خوش درخشیدند.

افزایش سه برابری حجاج اهل سنت
طبق گفته مدیر بعثه رهبری در امور اهل‌سنت میزان حجاج اهل سنت در سال 96 «افزایش 3 برابری» در مراسم حج تمتع داشت.
طبق اعلام منابع رسمی؛ حدود 15 هزار تن از مجموع 86هزار و 300 حاجی حج تمتع را اهل‌سنت تشکیل ‌دادند که در قالب 109 کاروان از استان‌های مختلف کشور ساماندهی و عازم سرزمین وحی شدند.

و باز هم مسجد اهل سنت تهران
مسئله مسجد اهل سنت در تهران نیز در سال 96 مسکوت نماند و گاهی این موضع مطرح گردید. در همین راستا حجت نظری عضو شورای شهر در چهارمین جلسه شورای شهر تهران در واکنش به تصاویر صف نمازگزارن اهل سنت پشت در نمازخانه ها اظهارکرد: اینجا جمهوری اسلامی است و شایسته نیست که در آن مسلمان‌ها برای عبادت در صف بایستند یا در خیابان باشند، در روز گذشته برای برگزاری نماز عید قربان شاهد مشکلاتی برای اهل تسنن در تهران بودیم که عکس‌های این موضوع هم در فضای مجازی به سرعت منتشر شد. عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران افزود: لازم است عبادتگاه و مسجد مخصوص این شهروندان ایجاد شود تا آنها مجبور نباشند ساعت‌ها برای انجام فریضه الهی در صف بایستند.
همچنین دکتر صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در توئیت پرمعنایی با اشاره به صف طولانی نمازگزاران اهل‌سنت در تهران گفت: آقای روحانی ، منصب پیشکش، اجازه بدهید (اهل سنت) مسجدی داشته باشند.

ایجاد کارگروه مسائل آموزشی و پرورشی اهل‌سنت
در سال 96 خبر از از تشکیل کارگروه ویژه مسائل آموزشی و پرورشی اهل‌سنت به گوش رسید، این خبر را وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت، این کارگروه قرار است به زودی فعالیت خود را آغاز کند.
سید محمد بطحایی تاکید کرد: این کارگروه بنا به درخواست و انتقادات اهل‌سنت به آموزش‌وپرورش تشکیل شده است که به مشکلات آنها در حوزه آموزش رسیدگی می‌کند.
مهندس علیم یارمحمدی و مهندس علی کُرد، دو تن از نمایندگان اهل‌سنت مجلس نیز بر لزوم «عدالت آموزشی» و «اختصاص کتب ویژه اهل‌سنت برای دانش‌آموزان سُنی‌مذهب» تاکید کردند.
شهاب نادری، نماینده مردم پاوه هم گفت که اهل‌سنت باید کتاب‌های دینی خودشان را در مدرسه داشته باشند؛ موضوعی که حالا در مدارس اهل سنت دیده نمی‌شود.

اعتراض به انتخاب اهل سنت
اتفاق عجیبی که در سال96 رخ داد این بود که برخی ائمه جمعه به انتصاب مسئولین سنی مذهب در ادارات و مناصب دولتی اعتراض نمودند، از آن جمله حجت‌الاسلام مهدی امجدی‌زاده امام‌جمعه شهر باخرز بود که به‌خاطر انتخاب یک مدیر اهل‌سنت، در مدیریت جهاد باخرز، به شدت نماینده، وزیر جهاد کشاورزی و مدیرکل جهاد خراسان رضوی را زیر سؤال برد. کاری که واکنش نماینده مردم شهرستان‌های تربت‌جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی را در پی داشت.
رحیمی، اظهارات امجدی زاده را «سخیف»، «توهین‌آمیز» و «به‌دور از شأن یک امام‌جمعه» دانست.
دکتر رحیمی خاطرنشان کرد: «روال انتخاب مدیر جهاد باخرز مانند روند انتخاب همه مدیران منطقه بوده و هیچ امری خلاف عرف انجام نشده است، فقط با اهل‌سنت بودنش مخالفت شد؛ ما هم این دلیل را خلاف قانون و عدالت و منفعت منطقه دانستیم.»
از طرفی امام‌جمعه رودبار هم نسبت به انتصاب یک بخشدار اهل‌سنت از سوی استاندار گیلان واکنش نشان داده و به آن اعتراض کرد.
امام جمعه رودبار اظهار داشت: خبر انتصاب بخشدار مرکزی رودبار را در فضای مجازی مطالعه کردم که نامبرده اهل تسنن رضوانشهر می‌باشد، برای من جای سئوال است که آقای استاندار مشاورین عاقل دارد یا ندارد؟
او حتی خطاب به استاندار گفت: مردم شهیدپرور و ۴۱۸ خانواده شهید والامقام شهرستان رودبار اجازه چنین انتصابی را نخواهد داد.

اعتراض به اعمال محدودیت‌ها بر مدارس دینی
اعمال محدودیت بر مدارس دینی اهل سنت، مسئله دیگری بود که مورد اعتراض بزرگان جامعه اهل سنت در سال 96 قرار گرفت .
در پی فشارها و ایجاد محدودیت‌هایی که علیه برخی از علما و مدارس دینی اهل‌سنت در استان‌های خراسان، آذربایجان غربی و کرمان انجام گرفت، مولانا عبدالحمید این برخوردهای سلیقه‌ای با علما و ایجاد محدودیت برای مدارس را «بر خلاف قانون و وحدت» دانستند و گفتند: «قانون اساسی به تمام مذاهب آزادی داده است. کسانی که می‌خواهند یکسری کارهایی انجام دهند، بهتر است قانون اساسی را طبق خواسته‌ها و اهداف‌شان تغییر دهند، درغیر این‌صورت باید به قانون پایبند باشند و آزادی‌های مذهبی را سلب نکنند. عرف و فرهنگ ملت شریف ایران نیز با چنین برخوردهایی سازگار نیست.»
ایشان بر لزوم «شناسایی» عاملان این فشارها تاکید کردند و گفتند: «مسئولین باید این عوامل را شناسایی و جلوی اِعمال سلیقه‌ها و این اقدامات را از سوی هر فرد یا نهاد و ارگانی که هست بگیرند.»
مولانا حبیب‌الرحمان مطهری هم  در دیدار امام‌جمعه اهل‌تشیع و فرماندار شهر خواف، ضمن تاکید بر «وحدت» و «همدلی»، نسبت به برخی دخالت‌ها در امور فقهی و آموزشی مذاهب و «غلو در نظارت بر مدارس دینی اهل‌سنت» اظهار نگرانی کردند.
مولانا مطهری تصریح کردند: نباید در مسائل فقهی و یا در امر تعلیم و تعلّم یک مذهب دخالتی صورت گیرد. مسئولین فقط می‌توانند بر مدارس اهل‌سنت نظارت داشته باشند، اما متاسفانه بعضاً در امر نظارت بر مدارس نیز غلو می‌‌شود.

کمک به زلزله زده گان
زلزله کردستان غم انگیزترین حادثه سال 96 بود، این حادثه صدها نفر را به کام مرگ کشاند و هزار نفر را بی‌خانمان کرد و باعث ایجاد غم و اندوه در جامعه ایران و در بین اهل سنت شد.
اهل سنت در کنار دیگر ایرانیان عزیز در این حادثه‌ی جانگداز ضمن همدردی با مصیبت دیدگان، با ارسال کمک‌های مردمی خود مرهمی هر چند اندک بر زخم عمیق حادثه دیدگان گذاشتند.

پی نوشت: در این نوشتار تمام تلاش خود را به کار بستیم تا مورد قابل ذکری را از قلم نیندازیم، با وجود این  اگر احساس نمودید مطلب یا نام شخصی از قلم افتاده است بر ما ببخشایید./ با تشکر ، تحریریه انواروب