انواروب: در درگيري‌هاي روز جمعه 17 مهر ميان فلسطينيان معترض و سربازان ارتش اسرائيل در کرانه باختري رود اردن و نوار غزه، دستکم 7 فلسطيني شهید و 300 تن ديگر زخمي شدند.   به گزارش خبرگزاری ها، اعتراض‌ها، شهرها و روستاهاي کرانه باختري و بيت‌المقدس اشغالي را فرا گرفت. علاوه بر آن تظاهراتي در نزديکي […]

انواروب: در درگيري‌هاي روز جمعه 17 مهر ميان فلسطينيان معترض و سربازان ارتش اسرائيل در کرانه باختري رود اردن و نوار غزه، دستکم 7 فلسطيني شهید و 300 تن ديگر زخمي شدند.

 

به گزارش خبرگزاری ها، اعتراض‌ها، شهرها و روستاهاي کرانه باختري و بيت‌المقدس اشغالي را فرا گرفت. علاوه بر آن تظاهراتي در نزديکي نوار مرزي در شرق و جنوب نوار غزه به راه افتاد.

سازمان هلال احمر فلسطين شامگاه جمعه با صدور بيانيه‌اي اعلام کرد که يک جوان در شهر الخليل در جنوب کرانه باختري کشته و چندین تن دیگر در سراسر اين منطقه و بيت‌المقدس، زخمي شدند.

همچنين خبرگزاري فرانسه از زخمي شدن چهار فلسطيني در حمله يک شهرک نشين اسرائيلي به آن‌ها با چاقو در شهر ديامونا در جنوب اسرائيل خبر داد.

درگيري‌هاي شديدي در نزديکي ايست بازرسي بيت ايل در شمال رام‌الله ميان معترضان فلسطيني و نيروهاي ارتش اسرائيل روي داد. اين منطقه پس از شهادت مهند الحلبي جوان فلسطيني که چند روز پيش با چاقو به چند اسرائيلي حمله کرده بود، به منطقه‌اي براي درگيري‌هاي روزانه تبديل شده است.

عباس زکي عضو جنبش فلسطيني فتح اعلام کرد که گزينه جنگ مسلحانه با اسرائيلي‌ها، کنار گذاشته نشده است.

زکي در مصاحبه با خبرگزاري آناتولي گفت: «جنگ مسلح براي مقابله با اشغالگران، حقي مشروع است که آن را کنار نمي‌گذاريم. اين حق نيازمند وحدت ميان تمام گروه‌هاي فلسطيني، تشکيل اتاق عمليات مرکزي و برنامه ريزي دقيق به گونه‌اي است که هزينه بالايي به دشمن اسرائيلي تحميل شود.»

اشرف قدره سخنگوي وزارت بهداشت دولت حماس در نوار غزه نيز اعلام کرد که در اثر شليک آتش توسط سربازان ارتش اسرائيل به سمت معترضان، دستکم 6 فلسطيني شهید و حدود 80 تن ديگر زخمي شدند.

او افزود که حال شماري از زخمي‌ها وخيم است. اين درگيري‌هاي شديد در طول مرز شرقي نوار غزه با مناطق اسرائيلي نشين روي داده است.

اشرف قدره يادآورد شد که چهار تن از کشته شدگان در درگيري‌هاي شرق شهر غزه جان خود را از دست داده‌اند و دو تن ديگر نيز در درگيري‌هاي شهر خان يونس در جنوب نوار غزه، کشته شده‌اند.

خبرها حاکي از آن است که تظاهرات پس از نماز جمعه براي اعلام حمايت از مسجد الاقصي در مناطق مختلف نوار غزه آغاز شد و معترضان به سمت نيروهاي ارتش اسرائيل حرکت کردند. پس از رسيدن تظاهر کنندگان به مناطق مرزي نوار غزه، نيروهاي ارتش اسرائيل اقدام به شليک گلوله جنگي و گاز اشکاور به سمت آن‌ها کردند.

اياد البزم سخنگوي وزارت کشور در غزه، ارتش اسرائيل را به قتل عمد «تظاهر کنندگان بي سلاح فلسطيني» متهم کرد.