انوار وب: سازمان همکاری اسلامی در گزارش خود درباره اوضاع انسانی در باریکه غزه تاکید کرده است که 80 درصد از کارخانه های این منطقه به خاطر محاصره ظالمانه رژیم صهیونیستی از کار افتاده اند و ماه مارس سال 2012 بدترین وضعیت را داشته است. در گزارش ماهیانه این سازمان درباره اوضاع کلی باریکه غزه […]

انوار وب: سازمان همکاری اسلامی در گزارش خود درباره اوضاع انسانی در باریکه غزه تاکید کرده است که 80 درصد از کارخانه های این منطقه به خاطر محاصره ظالمانه رژیم صهیونیستی از کار افتاده اند و ماه مارس سال 2012 بدترین وضعیت را داشته است.

در گزارش ماهیانه این سازمان درباره اوضاع کلی باریکه غزه و به ویژه اوضاع اقتصادی آمده است که ماه مارس سال 2012 شاهد تشدید عملیات های نظامی رژیم صهیونیستی علیه شهروندان فلسطینی ساکن باریکه غزه بود.
این سازمان تاکید کرده است که این حملات از زمان پایان تجاوز رژیم صهیونیستی به باریکه غزه در ماه نوامبر سال 2012 بی سابقه بوده است و منجر به شهادت 3 فلسطینی در جریان حمله جنگنده های صهیونیستی شد.
جنگنده های صهیونیستی در جریان این حملات خود 46 بار مناطق مختلف باریکه غزه را بمباران کردند و سعی در ایجاد رعب و وحشت در میان شهروندان فلسطینی را داشتند. در این حملات 7 نقطه از باریکه غزه هدف حمله قرار گرفت.
در بخش دیگری از این گزارش به حملات قایق های جنگی رژیم صهیونیستی به ماهیگیران فلسطینی اشاره شده و آمده است که نظامیان صهیونیستی بیش از 17 بار به سمت ماهیگیران فلسطینی حمله کرده و اقدام به تیراندازی مستقیم نموده اند که در نتیجه آن دو ماهیگیر فلسطینی زخمی و 3 تن دیگر بازداشت شده اند و خسارت های زیادی به قایق های ماهیگیری آنها وارد آمده است.
این گزارش همچنین به بررسی مشکلات کارخانه های باریکه غزه در نتیجه محاصره ظالمانه نزدیک به 8 ساله از سوی رژیم صهیونیستی پرداخته و تاکید کرده است که 80 درصد از کارخانه های غزه به صورت جزئی یا کامل از کار افتاده اند.
سازمان همکاری اسلامی دلیل وضعیت موجود کارخانه ها را ممانعت رژیم اشغالگر قدس از واردات صدها مورد از مواد خام به نوار غزه و ممانعت از صادرات کالاهای تولیدی این کارخانجات عنوان کرده و آورده است که رژیم صهیونیستی با ممانعت از واردات برخی مواد خام اقتصاد نوار غزه را از کار انداخته و هزاران کارگر و مهندس و حتی بخش های ساخت و ساز را تعطیل کرده است.

بر اساس این گزارش، شرایط کنونی باریکه غزه باعث تعطیلی 100 کارگاه خیاطی، ریسندگی و بافندگی شده است و همین امر منجر به بیکاری 1000 کارگر غزه ای گشته است.
سازمان همکاری اسلامی همچنین به خسارت های انسانی ناشی از استفاده ساکنان غزه از دستگاه های جایگزین برای تولید برق اشاره کرده و آورده است که در یکی از این حوادث دو دختر بچه فلسطینی در استان رفح در آتش سوخته و جان خود را از دست دادند. دراین حادثه که در اثر استفاده از شمع برای روشنایی منزل روی داد، دو پسر دیگر خانواده به همراه پدر و مادرشان مجروح شدند.

این سازمان درباره بحران گذرگاه ها نیز تاکید کرده است که طرف مصری گذرگاه رفح واقع در مرزهای مصر با باریکه غزه را به مدت 50 روز متوالی به روی مسافران فلسطینی بسته بود و هر هفته تنها دو روز آنرا به منظور عبور عمره گذاران باز می کرد و این مساله باعث شده است که اوضاع انسانی ناگواری بر نوار غزه حاکم شود.
این در حالی است که بیش از 10 هزار شهروند غزه ای نیازمند سفر به خارج هستند و تداوم بسته بودن گذرگاه رفح باعث شده است که هر روز بر شمار این افراد افزوده شود.
در بخش دیگری از این گزارش به نایاب شدن 145 قلم دارو و تجهیزات پزشکی که برابر با 30 درصد از تجهیرات مورد نیاز این منطقه است، اشاره شده و آمده است که این وضعیت باعث محرومیت 450 بیمار از خدمات درمانی لازم و اعزام بیماران به بیمارستان های مصر شده است.

علاوه بر این، بسته بودن گذرگاه رفح مانع از ورود هیات های پزشکی خارجی به نوار غزه به منظور نظارت بر انجام عملیات های پیشرفته بر روی بیماران غزه ای شده است و در نتیجه این وضعیت که از 9 ماه قبل شکل شدیدتری به خود گرفته است، 3 نفر از شهروندان فلسطینی جان خود را از دست داده اند.
در پایان این گزارش آمده است که یک هیات 6 نفره مالزیایی که به نمایندگی از موسسه امان به باریکه غزه سفر می کردند، توانسته بودند به منظور بررسی اوضاع انسانی این منطقه وارد آن شوند، اما مراجع مصری از ورود هیات شورای مشورتی موسسات اسلامی مالزی موسوم به “مابیم” به فرودگاه قاهره ممانعت به عمل آورده و اجازه سفر آنها به غزه را نداده بودند.
منبع: مرکز اطلاع رسانی فلسطین