انواروب:مولوی جنگی زهی در سخنان مراسم نماز جمعه این هفته خیرآباد بعد از تلاوت آیه مبارکه «قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّـهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّـهُ وَيَغْفِرْ‌ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّـهُ غَفُورٌ‌ رَّ‌حِيمٌ»گفت: تمام تلاش هاي انسان در طول زندگي براي بدست آوردن آرامش و آسايش است؛ اگر دقت نظر داشته باشيم مي بينيم تمام امكانات […]

 

 

 

انواروب:مولوی جنگی زهی در سخنان مراسم نماز جمعه این هفته خیرآباد بعد از تلاوت آیه مبارکه «قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّـهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّـهُ وَيَغْفِرْ‌ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّـهُ غَفُورٌ‌ رَّ‌حِيمٌ»گفت: تمام تلاش هاي انسان در طول زندگي براي بدست آوردن آرامش و آسايش است؛ اگر دقت نظر داشته باشيم مي بينيم تمام امكانات و وسايل خدماتي كه انسان از قبيل خانه هاي گران قيمت و ماشين هاي گران بها تدارك مي بيند، براي اين است كه بتواند به آرامش و آسايش مدنظر خود برسد.

 

اما بايد دانست، اين که انسان بخواهد از طریق مادیات به آرامش و آسایش برسد، يك برداشت ناصواب است، چرا كه مي بينيم افراد، در جوامع غربي ، كه دين بر آنان تسلط چنداني ندارد و بيشتر به سمت مادي گرايي مي روند، نه تنها به آرامش دست نیافته اند، بلكه افسردگي و اضطراب، زندگي فردي و اجتماعي آنان را در بر گرفته است، چنانچه بالا بودن آمار خودكشي و گسترش بيماري هاي رواني، دليلي روشن بر اين ادعاست.

به يقين تنها راه بدست آوردن آرامش و آسايش، بندگي خداوند متعال و محبت او است. خداوند متعال در قرآن مي فرمايد:اهل ايمان بيشترين محبت شان با خداوند است. و آنها سرمايه محبت با خدا را با هيچ چيزي معاوضه نمي نمايند و انسان تنها از همين طريق است كه مي تواند لذت واقعي زندگي را احساس كند و بچشد.

از اين رو براي بدست آوردن آرامش و آسایش، هر فرد باید چند ويژگي را در خود پياده كند.

ویژگی اول اين كه: اهل احسان باشد. به ديگران نيكي كند و در اين زمينه كوتاهي ننمايد.

ویژگی دوم اين كه: اهل توبه باشد و از هر كرده ناشايست و كار زشتي كه از وي سرزده به در گاه خداوند توبه كند.

اگر توجه كرده باشيم، علت اصلي پريشاني ها و اضطرابات ما، گناهان است. هر چه انسان بيشتر گناه كند، زندگي بر او تنگ تر مي شود و افسرده تر مي گردد. متاسفانه بعضي براين باور هستند که  زندگي تنگ یعنی فقر و تنگدستي! در حالي كه اين خلاف واقعيت است. بسياري داراي امکانات متعدد و زندگی مرفهی هستند، اما از آرامش بهره اي نمي برند. پس با اين تفصیل، توبه و انابت به سوي خداوند، مي تواند آرامش و آسايش را براي ما به ارمغان آورد.

ویژگی سومين این كه: فرد مؤمن بايد هميشه نظيف و مرتب باشد و نظافت خود را رعايت كند. اگر مي خواهيد هميشه نماز را با جماعت بخوانيد،  يكي از راهکارهایی که بنده خدمت شما ارائه می دهم اينست كه همواره با وضو باشيد. چرا که علت اصلي تنبلي و تكاسل ما در نماز، همين بي وضو بودن است. با خودمان مي گوييم: حال كه وضو ندارم باشد بعدا وضو مي گيرم و نماز مي خوانم، رفته رفته همين بهانه باعث سستي در امر نماز مي شود.

اما در اين راه(بدست آوردن آرامش ) هر انسان چهار دشمن دارد كه هر يك در صدد اين هستند تا آرمش را از انسان مؤمن بگیرند و او را دچار پریشانی نمایند.

اولين دشمن انسان، محبت دنيا و ودلبستگي هاي دنيوي است، كه باعث مي شود قلب انسان بجاي اينكه ظرفي براي محبت با خدا باشد، محلي براي جاي گرفتن محبت دنيا شود.

دشمن دوم، شيطان است كه اين دشمن، همواره در صدد فريب دادن انسان است و در اين زمينه از هيچ كوششی دریغ نمي نمايد. او قسم خورده و تا به خواسته اش نرسد، دست بردار نيست، پس يك مسلمان بايد آگاه و بينا باشد و بداند در چه مسيري گام مي زند.

دشمن سوم ، محبت مخلوق است، كه انسان را وادار مي كند تا به مخلوق دل ببندد و از خالق دل بكند وآرمش خود را از دست بدهد.

دشمن چهارم، نفس اماره است، كه هيچ زمان از انسان جدا نمي شود و با ايجاد وسوسه و تحريك، انسان را به سمت بدي و بيراهه ها مي كشاند.

پس اگر محبت خدا را كه لازمه آرامش هست مي خواهيم، بايد به خود بياييم و صفات نيك را در خود پياده كنيم و از دشمنان قسم خورده خود دوري بجوييم.