مطالب زیر نکاتی برای اطلاع هر مؤمن می‌باشد: مطالب زیر نکاتی برای اطلاع هر مؤمن می‌باشد: 1ـ همیشه با خودت تجدید نیت کن تا بنده‌ای مخلص باشی، چنانکه خداوند فرموده است:«وما أمروا إلا ليعبدوا الله مخلصين له الدين حنفاء». (و فرمان نيافته بودند جز اينكه خدا را بپرستند، و در حالى كه به توحيد گراييده‌اند، […]

مطالب زیر نکاتی برای اطلاع هر مؤمن می‌باشد:

مطالب زیر نکاتی برای اطلاع هر مؤمن می‌باشد:

1ـ همیشه با خودت تجدید نیت کن تا بنده‌ای مخلص باشی، چنانکه خداوند فرموده است:
«وما أمروا إلا ليعبدوا الله مخلصين له الدين حنفاء». (و فرمان نيافته بودند جز اينكه خدا را بپرستند، و در حالى كه به توحيد گراييده‌اند، دين [خود] را براى او خالص گردانند،) بینه/5

2ـ سعی کن مقاصد شریعت را بفهمی؛ چرا که مقاصد شریعت در راستای اصلاح و تهذیب نفس، پاک ساختن گناهان و رفع درجات و تقویت قلوب می‌باشند، نه برای به حرج افتادن و آزرده شدن انسان. چنانکه باریتعالی فرموده است: «وأقم الصلاة لذكري». (و به ياد من نماز برپا دار.) طه/14

3ـ در پی این باش تا معنی عبادت را بفهمی. گرچه در مسجد بودن و روزه رمضان را گرفتن خود عبادت هست، اما دامنه عبادت چیزی‌ست فراتر از مسجد نشینی و روزه داری. چرا که «عبادت»، به انجام هر عمل صحیح که مطابق شریعت باشد، اطلاق می‌شود، حال در هر زمان و مکانی که باشد. و با انجام آن در پی کسب رضای الهی باش، چنانکه خدای مهربان فرموده است: «قل إن صلاتي ونُسُكِي ومَحْيَاي ومَمَاتِي لله رب العالمين». (بگو: نماز و عبادت و زیستن و مردن من از آن خدا است که پروردگار جهانیان است (و این است که تنها خدا را پرستش می‌کنم و کارهای این جهان خود را در مسیر رضایت او می‌اندازم و بر بذل مال و جان در راه یزدان می‌کوشم و در این راه می‌میرم، تا حیاتم ذخیره‌ی مماتم شود). انعام/162)

4ـ بدان که پذیرش عبادت دو اصل مهم دارد: «نیت درست» ، «موافق بودن با شریعت».
5ـ شاید برایت جالب باشد بدانی که دین بمثابه مثلثی‌ست که هر سه گوشه آن کامل کننده دیگری می‌باشد. «عقیده» که ریشه آن در ارکان ایمان می‌باشد، «عبادت» که برگرفته از ارکان اسلام است و «معامله» که برخاسته از احسان است.
6ـ سعی کن قبل از انجام هر عمل، برای آن حاضر و آماده باشی چرا که آمادگی کامل، بستر حضور کامل شما را مهیا می‌نماید. از اسباب آماده بودن، وضو داشتن قبل از انجام هر عبادت و منتظر رسیدن زمان عبادت می‌باشد.

7ـ به جایگاه نیت در اعمال پی‌ببر، چرا که گاهی در صورت عدم استطاعت انجام کار نیک، نیت جای آن را پر می‌کند: «رسول خدا فرمودند: هر کس که بمیرد و جهاد نکند و یا نیت آن را در دل نداشته باشد، بر شعبه‌ای از نفاق مرده است.»
8ـ گرچه همه عبادت‌ها مطلوب و خوب هستند، ولی از لحاظ طبقه‌بندی عبادات، سعی کن به ارزش و منزلت هر یک پی‌ببری، مثلا عبادتی همانند جهاد و تلاش در راه اعلای دین، از آباد ساختن مساجد بهتر است، بالاخص در برهه‌ای که «مسجدالاقصی» زیر یوغ استکبار است.

9ـ سعی کن در انجام عبادت‌ها، ترتیب را رعایت کنی و همواره «فریضه» بر «نفل» مقدم است، و باید این قانون در تمام کارهای خیر، مدنظر باشد.

10ـ همواره فردی حاضر، آماده، خاشع و آگاه باش و از غفلت و بی‌توجهی بالاخص در هنگام انجام عبادت دوری کن. چرا که در مقابل ذاتی قرار گرفته‌ای که مشکل گشای توست و به او نیاز داری، در حالی که او به تو و عبادتت هیچ نیازی ندارد. چنانکه فرموده است: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّـهِ وَاللَّـهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ».( ای مردم! شما (در هر چیزی، محتاج و) نیازمند خدائید، و خدا بی‌نیاز (از عبادت شما است) و ستوده است.)، فاطر/15

11ـ در عبادت‌های جمعی همانند نماز جماعت، حج ، جهاد و دعوت تلاشت بر این باشد تا با جماعت باشی و برکت حضور در آن را دریابی و بر عبادت‌های فردی هم پایبند باش تا صفا و لطف آنها را کسب کنی.

12ـ بر انجام عبادت‌های سرّی همانند صدقه دان‌ نهانی حریص باش، چرا که چنین عملی، شوق تو را بر انجام کارهای آشکارا همانند صدقه دادن علنی می‌افزاید. چنانکه خداوند فرموده است: «إن تبدوا الصدقات فنعمَّا هي وإن تخفوها وتؤتوها الفقراء فهو خير لكم».(اگر بذل و بخششها را آشکار کنید، چه خوب، و اگر آنها را پنهان دارید و به نیازمندان بپردازید، برای شما بهتر خواهد بود.) بقره/271

13ـ مشتاق انجام کارهایی همانند نماز و روزه باش که نیاز به قوت بدنی دارد و همچنین بر انجام عبادت‌های مالی مانند زکات حریص باش و از خدا بخواه انجام عبادت‌هایی که نیاز به بُنیه‌ی جانی و مالی دارد همانند حج و دعوت و جهاد را بر تو آسان گرداند.

✍?د. محمد سعيد بكر
ترجمه: عصمت الله تیموری