مطالب زیر نکاتی برای اطلاع هر مؤمن می‌باشد: مطالب زیر نکاتی برای اطلاع هر مؤمن می‌باشد: 14- بدان که بهترین عبادت آن نیست که بر نفس بیشتر سخت بگذرد،  بلکه عبادتی بهتر است که به خلق خدا نفع بیشتری برساند، چنانکه رسول خدا (صلی الله علیه و سلم) فرمودند: «نافع‌ترین عبادت خوشی‌ای هست که به […]

مطالب زیر نکاتی برای اطلاع هر مؤمن می‌باشد:

مطالب زیر نکاتی برای اطلاع هر مؤمن می‌باشد:

14- بدان که بهترین عبادت آن نیست که بر نفس بیشتر سخت بگذرد،  بلکه عبادتی بهتر است که به خلق خدا نفع بیشتری برساند، چنانکه رسول خدا (صلی الله علیه و سلم) فرمودند: «نافع‌ترین عبادت خوشی‌ای هست که به سبب تو به برادر مسلمانت برسد.»

15- پروردگارت را شکر کن که انجام هر عبادت را بر تو آسان کرده و این فرصت را به تو داده تا لحظه‌ای با او باشی و از او بخواه تا آن را از تو قبول کند و به تو توفیق دهد تا آن را به نیکی انجام دهی. در این زمینه  از رسول خدا نقل شده که دعا می‌کردند: «بار خدایا به من توفیق انجام عبادت و شکر و خوب انجام دادن عبادت را ارزانی کن.»

16- بعد از هر عبادتی از ترس نقص در آن عبادت و یا بدین خاطر که مبادا با انجام آن مبتلا به غرور و خود بزرگ‌بینی شوی، استغفار کن.

17- به همان اندازه که هنگام انجام عبادت از خدا ترس داری، با انجام آن خوشحال باش.

18- بخاطر لذت بردن از عبادت، به اطرافیانت صدقه بده تا آنها را به انجام عبادت تشویق کنی و با آنها رفتار خوب و خوشی داشته باش تا این عملکرد تو، بازتاب راستین و نتیجه درستِ نماز خواندن، روزه گرفتن و سایر عبادت‌هایت باشد.

19- به هنگام انجام عبادت خوش خلق و مهربان باش، در صف‌های اول مزاحمت ایجاد نکن، حتی به هنگام استلام (بوسیدن و لمس کردن) حجرالاسود و یا هنگام سلام بر روضه رسول خدا(صلی الله علیه و سلم)

20- بر حذر باش از اینکه با انجام برخی کارهای ناشایست مانند غیبت و سخن چینی، عبادت‌هایت ضایع شود. چنانکه حدیث «مفلس» بیانگر همین نکته است که فرد، عبادت خدا را انجام می‌داده ولی در کنار آن به مردم آزار می‌رسانده است.

21- سعی کن همیشه وضو داشته باشی، چرا که وضو در همه حال سلاح مؤمن است.

22- در پی این باش تا هر عبادتی را که می‌خواهی انجام دهی، ابتدا نحوه صحیح آن را یاد بگیری، مثلا قبل از رفتن به حج، نحوه انجام مناسک را به خوبی یاد بگیر.

24- مسائلی که نسبت به آنها ناآگاه هستی را بپرس و سوال کن، چنانکه صحابه از پیامبر(صلی الله علیه و سلم) در مورد مسائل مختلفی همانند چگونه انفاق کردن، حیض، ماه‌ها و… سوال می‌کردند.

25- سعی کن زمان انجام عبادت، اطرافیانت را درک کنی و آنها را اذیت نکنی، چرا که عبادت بدون درک دیگران و آزار رساندن به آنها ارزشی ندارد.

26- تلاشت بر این باشد تا بهترین وقت و مالت را برای انجام عبادت تخصیص دهی؛ مبادا فرصتِ کم، یا مال بی‌ارزش را انفاق و صدقه نمایی؛ چنانکه رسول خدا (صلی الله علیه و سلم)فرمودند: «خداوند پاک است و بجز پاک را نمی پذیرد.»

27- یقین داشته باش به ازای هر وقت، تلاش و مالی که در راه خدا هزینه می‌ کنی، خداوند عوض آن را به تو می‌دهد. و این داده خداوند در دنیا و آخرت بطور مساوی است. چنانکه خداوند فرموده است: «وما أنفقتم من شيء فهو يخلفه» هر چه را (در راه خدا) ببخشید و صرف کنید، خدا جای آن را پر می‌کند. سبا/39
28- سعی کن عادت هایی همانند، خوردن، نوشیدن، خوابیدن، و حتی کار و درس خواندن را به عبادت تبدیل کنی و این بدین نحو ممکن است که به این نیت باشد که با انجام آنها قوت حاصل کنی و بتوانی عبادت خدا را انجام دهی، بر تو لازم است عادت‌هایت را به عبادت تبدیل کنی، وقتی چنین کردی از یک سو کارهای روزمره‌ات را انجام می‌دهی و از جهت دیگر، کارهایت عبادت تلقی می‌شود.
29-  مدنظر داشته باش که عبادت‌ها را به نحو احسن انجام دهی و ارکان، شرائط و سنت‌های آنها را دقیق انجام بدهی، از رسول خدا(صلی الله علیه و سلم)روایت شده که فرمودند: «نماز بخوانید، همانگونه که من نماز می‌خوانم» و در جایی دیگر فرموده است: «مناسک حج‌تان را از من فرا بگیرید.»

30- در انجام عبادت‌ها معتدل باش و از افراط و تفریط دوری کن. همانند آن چند نفر نباش که عبادت‌های رسول خدا(صلی الله علیه و سلم) را ناچیز و کم می پنداشتند و رسول خدا (صلی الله علیه و سلم) آنها را توبیخ کرده فرمودند: من بیدار می‌شوم و می‌خوابم، روزه می‌گیرم و افطار می‌نمایم و با زنان ازدواج می‌کنم. هرکس از روش من دروی کند، از من نیست.

 

 

✍?د. محمد سعيد بكر
ترجمه: عصمت الله تیموری