استاد محمد قرآنی، امام جماعت و مدرّس مسجد حاج کمالی سقز و از علمای سر‌شناس و بنام منطقه‌ی کردستان، در ساعات اولیه‌ی بامداد جمعه ۱۵ آذرماە دار فانی را وداع گفت.انوار وب  به نقل از اصلاح وب: ماموستا ملا محمد قرآنی، که طی یک تصادف در محور دیواندره – سقز، خود و اعضای خانواده‌اش مجروح […]

استاد محمد قرآنی، امام جماعت و مدرّس مسجد حاج کمالی سقز و از علمای سر‌شناس و بنام منطقه‌ی کردستان، در ساعات اولیه‌ی بامداد جمعه ۱۵ آذرماە دار فانی را وداع گفت.
انوار وب  به نقل از اصلاح وب: ماموستا ملا محمد قرآنی، که طی یک تصادف در محور دیواندره – سقز، خود و اعضای خانواده‌اش مجروح شده بودند، پس از یک هفته تحمل درد و رنج دعوت حق را لبیک گفتند.
پیکر ایشان جمعه شب از شهرستان سنندج به سقز منتقل و در میان خیل عظیمی از مردم با ایمان و دوستداران ایشان بعد از اقامه‌ی نماز عشا به خاک سپرده شد.
در مراسم تعزیه‌ی ایشان جمعیت زیادی از شهرستان‌های سنندج، دیواندره، بوکان، بانه، مهاباد، سردشت، دهگلان، کرمانشاه، پاوه و مریوان و نیز اقلیم کردستان عراق حضور داشتند.
در این مراسم استاد احمد نعمتی، از اساتید برجسته‌ی حوزه‌های اهل سنت و نیز دانشگاه، با تجلیل از مقام علمی و جایگاه مردمی، تواضع و اخلاق‌مداری استاد قرآنی، برای حضار سخنرانی کرد. وی علمای دین را اسوه‌ی صبر و مقاومت در راه خدا دانست و یکی از راه‌های تجدید و احیای دین را بازگشت به روش مسجد، حجره، علما و تأسی به آنان نام برد.
گفتنی است در این مراسم، به جز ماموستایان و امامان جمعه و جماعت شهرستان‌های اطراف چهره‌های سر‌شناسی همچون استاد صلاح‌الدین محمد بهاءالدین دبیرکل سابق حزب اتحاد اسلامی کردستان عراق، دکتر عمر عبدالعزیز عضو رهبری اتحاد اسلامی، استاد ابراهیم مردوخی، کاک حسن امینی فعّال دینی استان کردستان، استاد محمدرسول ابوالمحمدی عضو شورای مرکزی جماعت، استاد محمد احمدیان مسؤول هیأت اجرایی استان کردستان و…. حضور داشتند.
ماموستا ملا محمد قرآنی فرزند ماموستا ملا عباس در سال ۱۳۲۳ در روستای نجنێ علیا از توابع شهرستان بانه چشم به جهان گشود. وی از کودکی در خدمت علمای برجسته تلمذ نمود و در سال ۱۳۴۴ و در سن جوانی از خدمت حاج ماموستا ملا سید سلام سلاسی (روستای گه‌نکێ) مجاز علوم دینی گردید و از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۹۲ بە مدت ۴۶ سال در مسجد حاج کمالی در شهرستان سقز مشغول به وعظ و ارشاد و پیش‌نمازی و تدریس علوم دینی گردید.
از ایشان چندین جلد کتاب در زمینه ترجمه و تألیف از جمله:
ـ هزار سنت پیامبر در شبانه‌روز
ـ صفات پانزده‌گانه منافقون در قرآن
ـ ترجمه اصول الدعوة
ـ وظیفه‌ی ما نسبت به اصحاب پیامبر (ص)
برجای مانده است.
پایگاه اطلاع رسانی انوار وب درگذشت این عالم فرزانه را به تمام دوست‌داران ایشان اعم ازخانواده و شاگردان و تمامی جامعه اهل سنت تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم، از درگاه خداوند متعال علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواستار است.