انواروب: در هفته گذشته اخبار مهاجرت آوارگان سوري به قاره سبز، سرتيتر اخبار رسانه هاي جهان شد و انتشار تصوير کودک غرق شده سوري در ساحل دريا، جهان را بهت زده کرد. هنوز دنيا از شوک آيلان، کودک مهاجر سوري بيرون نيامده بود که با خبري ديگر غافل گير شد، خبر لگد پراني عمدي خبرنگار […]

انواروب: در هفته گذشته اخبار مهاجرت آوارگان سوري به قاره سبز، سرتيتر اخبار رسانه هاي جهان شد و انتشار تصوير کودک غرق شده سوري در ساحل دريا، جهان را بهت زده کرد. هنوز دنيا از شوک آيلان، کودک مهاجر سوري بيرون نيامده بود که با خبري ديگر غافل گير شد، خبر لگد پراني عمدي خبرنگار يکي از شبکه هاي مجارستاني به مهاجرين بي پناه و سرگردان سوري! گويا شگفتي هاي اين مهاجرت نافرجام پاياني ندارد. کليپي که شبکه هاي مجازي را درنوريده است، خانم گزارشگري را نشان مي دهد که هنگام فرار پناه‎جويان کودک و بزرگ‌سال از دست پليس اين کشور، با لگد زدن تعادل آن‌ها را به هم مي‌زند.

 

در اين ويدئو که روز سه‌شنبه به طور گسترده در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شد، «پترا لاسزلو» فيلم‌بردار شبکه ان وان مجارستان ديده مي‌شود که ابتدا با لگد زدن سعي مي‌کند تعادل کودکي را که در حال فرار است به هم بزند اما موفق نمي‌شود. در صحنه ديگر، هنگامي که پدري با فرزند خود در حال فرار کردن است فيلم‌بردار زن دوباره اين حرکت خود را تکرار مي‌کند اما اين بار موفق مي‌شود تعادل مرد را به هم بزند و او با فرزند خود به زمين مي‌افتد. اين زن خبرنگار حتي به کودکان نيز رحم نکرده و آنان را از ضربات خود بي‌نصيب نگذاشته است. البته رفتار زشت و زننده اين زن براي خودش نيز گران تمام شد و از کار در شبکه مجارستاني اخراج گرديد. حالا و بعد از گذشت چند روز، فيلمبردار مجاري براي نخستين بار پس از جنجال لگد زدن ، به سخن درآمد و از کار زشتش عذرخواهي کرده است، اما عذري بدتر از گناه براي توجيه کارش آورده است. او گفته که از خودش دفاع کرده است!

در نامه عذرخواهي او آمده :« من فيلمبردار بدون قلبي نيستم تا کودکان را لگد بزنم، مشغول فيلمبرداري بودم که صدها مهاجر حصار پليس را درهم شکستند و شروع به دويدن کردند. يکي از آنان مستقيم به سوي من آمد و من ترسيدم و فکر کردم که مورد حمله قرار گرفتهام. در آن لحظه کنترل خود را از دست دادم و فکر کردم بايد از خودم دفاع کنم».

او در عين حال نوشته است :« احساس تاسف عميق دارم و عذرخواهي ميکنم». فيلمبردار برکنار شده مجارستاني افزوده است:« من يک زن هستم و مادر يک کودک، کارم را به دليل يک تصميم اشتباه از دست دادم.»

«آنک وباکوني» عضو کميسيون حقوق بشر «مجارستان هلسنکي» در واکنش به نامه فيلمبردار لگدزن بر روي صفحه فيس بوک نوشته است: «تو با دست فيلمبرداري ميکردي و با پايت انسان ديگري را آزار ميدادي.  واقعا صحنه هاي تاثير برانگيزي است»

اين واقعه هر چه بود گذشت، خدا مي داند اروپاييان مدعي تمدن چه رفتارهاي زشت و زننده‌ي ديگري با پناهجويان مسلمان دارند که از لنز دوربينها، فعلا پنهان مانده است، اين نيزـ هر چند تلخ ـ بگذرد، اما آنچه مايه تأسف است، وجدان هاي خوابيده کساني ست که مي توانند قدمي براي حل اين بحران و بحران هاي مشابه بردارند، ولي نه تنها چنين نمي کنند، بلکه هر روز بر وخامت  بحران مي افزايند.