انوار وب: آلمازبیک، رئیس جمهور قرقیزستان، [سند برنامه ریزی] سیاست 2020-2014 دولت جمهوری قرقیزستان در مورد مذهب را برای تصویب شدن به عنوان قانون در 17 نوامبر امضاء کرد. ذاکر چوتایف، معاون کمیسیون امور مذهبی دولت (جی کی دی آر)، به آسیای مرکزی آنلاین گفت که دولت از نزدیک توطئه ها و سایر سوء استفاده […]

انوار وب: آلمازبیک، رئیس جمهور قرقیزستان، [سند برنامه ریزی] سیاست 2020-2014 دولت جمهوری قرقیزستان در مورد مذهب را برای تصویب شدن به عنوان قانون در 17 نوامبر امضاء کرد.

ذاکر چوتایف، معاون کمیسیون امور مذهبی دولت (جی کی دی آر)، به آسیای مرکزی آنلاین گفت که دولت از نزدیک توطئه ها و سایر سوء استفاده های افراگرایان از مذهب در سال 2013 را تحت نظارت قرار داد.
چوتایف گفت: «در تاریخ 3 فوریه، شورای دفاع … تصمیم گرفت … یک کار گروه برای برنامه ریزی مفهوم سیاست دولت در مورد مذهب را تشکیل داده است. این سند در حال حاضر به اجرا گذاشته شده است.»

چوتایف گفت که این سند اهداف مختلفی مانند اصلاح اداره معنوی مسلمانان قرقیزستان (دی یو ام کی) را پوشش می دهد. اداره معنوی مسلمانان قرقیزستان منشور جدیدی را بکار گرفته و در حال بازسازی خود می باشد تا بتواند از نزدیک با دولت همکاری کرده و به صورت شفاف عمل نماید.

دولت که نگران فریب خوردن دانش آموزان نفوذ پذیر قرقیزستان توسط افراط گرایان خارجی و تبدیل آنان به تروریست است توجه بیشتری به تحصیلات آنان در خارج از کشور نشان می دهد.

چوتایف گفت: «به عنوان بخشی از این دیدگاه، دانشگاه ها [خارجی] و کشورهایی که آنها می توانند در آنجا در رشته الهیات تحصیل کنند را پیشنهاد می کنیم. ما فهرست دانشگاه هایی که از ارزش های سنتی اسلام حمایت میکنند را تهیه کرده ایم.»

سند جدید به کمیسیون امور مذهبی دولت دستور می دهد برنامه های آگاهی رسانی در سرتاسر کشور را در مورد اسلام سنتی برگزار نماید و بسته های اطلاع رسانی را در اختیار عموم قرار دهد.
تلاش در سطح کشور

چوتایف گفت: «ما از ژوئن 2014 تاکنون به همه استان ها سفر کرده ایم و با بسیاری از اجتماعات و گروه های داخلی دیدار کرده ایم. ما مشترکاً با کمیته امنیت ملی [جی کی ان بی]، وزارت کشور و روحانیون کار می کنیم. ما مشتاقانه تلاش می کنیم چون تندروها یک جنگ اطلاعاتی به راه انداخته اند و از پایگاه های اینترنتی اجتماعی برای ترویج عقاید خود استفاده می کنند … ما جلسات آگاهی رسانی را هر هفته در بیشکک برگزار می کنیم.»

مقامات در موقعیت های دیگر برای افزایش سطح آگاهی مذهبی در کشور که اتحاد جماهیر شوروی سابق آزادی مذهبی را از سال 1917 تا 1991 ممنوع کرده بود تلاش می کنند.

دانش آموزان ارشد دبیرستان ها از ماه ژانویه دوره های اجباری در مورد دانش مذهبی را خواهند گذراند. تلویزیون مرکزی قرقیزستان با کمک سازمان ملی مفتیات از ماه فوریه برنامه هایی را دوبار در ماه به مدت 30 دقیقه در مورد امور مذهبی پخش خواهد کرد.

دانیار مرادیوف، رئیس اداره معنوی مسلمانان قرقیزستانف، در مصاحبه ای با آسیای میانه آنلاین گفت که این سند به تمامی چالش ها پیش روی دولت در این زمان خواهد پرداخت.

وی گفت: «این سند همه ملاحظات از جمله آزادی عبادت و تحصیل و همچنین تنوع مذاهب در قرقیزستان را در نظر خواهد گرفت. این سند متنوع تر از همه موارد گذشته می باشد … این سند ارائه آموزش مذهبی در همه مدارس و دانشگاه ها را تامین کرده و همچنین کیفیت آموزش در مدارس علوم دینی را افزایش خواهد داد.»

مرات قزاقپایف، یکی از محققان علوم سیاسی در بیشکک، در مصاحبه ای با آسیای میانه آنلاین اعلام کرد که اجرای این سند یک موضوع اضطراری است.

«بر اساس رویدادهای بین المللی و بویژه در نظر گرفتن مهاجرت مردم به خارج برای تحصیل در [مدارس علوم دینی] و نبرد در جهاد، دولت فقط لازم است ارتباط روشن با اداره مفتیات برقرار کرده و کمیته امور مذهبی کشور [جی کی دی آر] را گسترش دهد.»
منبع: آسیا میانه آنلاین