انواروب به نقل از روزنامه خراسان: گاز یکی از نعمت های خدادادی است که با شروع  فصل سرما اهمیت وجود آن بیش از گذشته احساس می شود. در استان خراسان رضوی نیز بر اساس جدول آماری که روابط عمومی شرکت گاز استان در اختیار روزنامه خراسان قرار داده است، تعداد روستاهای واجد شرایط گاز دار […]

انواروب به نقل از روزنامه خراسان: گاز یکی از نعمت های خدادادی است که با شروع  فصل سرما اهمیت وجود آن بیش از گذشته احساس می شود.

در استان خراسان رضوی نیز بر اساس جدول آماری که روابط عمومی شرکت گاز استان در اختیار روزنامه خراسان قرار داده است، تعداد روستاهای واجد شرایط گاز دار شدن دو هزار و 558 روستاست. از این تعداد هزار و 247 روستا تاکنون از نعمت گاز برخوردار شده اند و عملیات گاز رسانی به تعداد 697 روستا نیز در دست اقدام است.همچنین دراین جدول اعلام شده که تعداد 75 شهر تحت پوشش شرکت گاز استان قرار دارد که تاکنون 71 شهر گاز دار شده اند و سه شهر نیز در دست اقدام است. بر اساس این آمار، تاکنون هزار و 311 روستا و سه شهر واجد شرایط در استان خراسان رضوی محروم از نعمت خدادادی گاز هستند. تاکنون گزارش های زیادی از شهرهای مختلف درباره وضعیت روستاهای محروم از گاز تهیه شده است. هر چند اقدامات خوبی در گازرسانی به روستاهای دور و نزدیک انجام شده است اما کافی نیست. به خصوص با توجه به این که توسعه روستاها می تواند عامل مهمی در کاهش مهاجرت روستاییان باشد. با همه این اوصاف شایسته است، مسئولان مربوط در این زمینه اقدامات موثرتری انجام دهند تا مردم روستاهای خراسان رضوی با توجه به شروع فصل سرما در کنار خانواده های خود از نعمت گرما برخوردار باشند. 

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی درباره شاخص روستاهای واجد شرایط گاز رسانی به خراسان گفت:با توجه به مصوبه اعلام شده، روستاهایی که جمعیتی بالای 20 خانوار داشته باشند و هزینه گاز رسانی به هر خانوار روستایی کمتراز 60 میلیون ریال باشد در اولویت گازرسانی هستند.حبیب ا… صادقی درباره روستاهایی که زیر 20 خانوار هستند، افزود:درا ین زمینه تاکنون از سوی وزارت نفت  دستورالعملی صادر نشده است.وی درباره آمار وضعیت شهرها و روستاهای واجد شرایط اظهار کرد: تعداد دو هزار و 558 روستا واجد شرایط تحت پوشش شرکت گاز استان قرار دارد که تاکنون از این تعداد به هزار و 247 روستا گاز رسانی شده است و عملیات گاز رسانی به 697 روستا نیز در حال انجام است.وی تصریح کرد:ضریب برخورداری روستاهای گاز دار با احتساب روستاهای در دست اقدام 86 درصد است.صادقی درباره تعداد شهرهای بدون گاز گفت:75 شهر تحت پوشش شرکت گاز قرار دارند که تا الان به  71 شهر گاز رسانی شده و عملیات گاز رسانی به سه شهر نیز در دست اقدام است.همچنین یک شهر با 123 خانوار جزو شهرهای فاقد توجیه اقتصادی برای گاز رسانی است.

لازم به یادآوریست، در حالی سخن از گازرسانی به روستاهای 20 خانورای به میان می آید که روستای خیرآباد ، واقع در 12 کیلومتری شهر تایباد، با جمعیتی بالغ بر 1100 (هزار و صد) خانوار همچنان از نعمت گاز محروم است.