« شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّـهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّـهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» (بقره: ۱۸۵)   ماه رمضان [همان ماه‌] […]

« شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّـهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّـهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» (بقره: ۱۸۵)

 

ماه رمضان [همان ماه‌] است كه در آن، قرآن فرو فرستاده شده است، [كتابى ] كه مردم را راهبر، و [متضمّن‌] دلايل آشكار هدايت، و [ميزان‌] تشخيص حق از باطل است. پس هر كس از شما اين ماه را درك كند بايد آن را روزه بدارد، و كسى كه بيمار يا در سفر است [بايد به شماره آن،] تعدادى از روزهاى ديگر [را روزه بدارد]. خدا براى شما آسانى مى‌خواهد و براى شما دشوارى نمى‌خواهد؛ تا شماره [مقرر ]را تكميل كنيد و خدا را به پاس آنكه رهنمونيتان كرده است به بزرگى بستاييد، و باشد كه شكرگزارى كنيد.

با آغاز ماه مبارک رمضان، ماه سراسر رحمت و مغفرت یک بار دیگر دلهای مؤمنان عاشق به سوی کوی دوست پر می‌کشند و زمزمه زلال ذکر شب زنده‌داران تاریکی شب‌های رمضان را مصفی می‌کند و دوستداران و شیفتگان حضرت حق، روح و جانشان را از زنجیرهای سترگ دنیا می‌رهانند و به سوی خالق آسمان‌ها به پرواز در می‌آورند. 

رمضان، ماهی است که در دلش هزار ماه نهفته است و در شب‌هایش هزار راز. شیاطین در بندند و درهای دوزخ بسته، نسیم خوش و رایحه‌ی دل انگیز بهشت مشام جان مؤمنان را نوازش می‌دهد و بارش اشک‌های سحرگاهی سحرخیزان پرهای زرین ملائک را طراوت می‌بخشد. 

بیاییم در این ماه مبارک، با قلب‌هایی خاشع، چشمانی اشک بار و جان‌هایی مخلص مملو از ایمان گام در بوستان رمضان بگذاریم و جان را از چشمه گوارای معنویت سیراب کنیم و از گل‌های معطر تسبیح و دعا شهد اجابت برگیریم. 

 

فضایل روزه

از حضرت ابوهریره روایت است که پیامبر(ص) فرمود: «من صام رمضان ایمانا و احتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه» (متفق علیه) هر کس ماه رمضان را از روی ایمان و امید کسب اجر و پاداش روزه بگیرد گناهان گذشته‌ی او بخشوده می‌شود. 

همچنین رسول خدا می‌فرمایند: «ثلاثة لا ترد دعوتهم: الصائم حتی یفطر و الامام العادل و المظلوم» دعای سه کس رد نمی‌شود: روزه دار تا وقتی که افطار کند، پیشوا و امام عادل و انسان مظلوم. 

در حدیث دیگری از رسول خدا آمده است: «لما یصوم عبد یوماً فی سبیل الله الا باعد الله بذلک الیوم النار عن وجهه سبعین خزیناً» 

 «هر کس یک روز در راه خدا و برای رضای خدا روزه باشد خداوند چهره‌ی او را به اندازه‌ی فاصله هفتاد پاییز (سال) از آتش دوزخ دور می‌سازد.» 

قرائت قرآن و ختم آن در نماز‌ها، ذکر و یاد فراوان خداوند، اقامه‌ی نماز تراویح، دعا و طلب بخشش و مغفرت از جمله اعمال و مناسکی هستند که به انجام آن‌ها در ماه رمضان سفارش فراوان شده است. از جمله سنت‌های این ماه می‌توان به شتاب کردن در خوردن افطاری و تأخیر در خوردن سحری و اطعام روزه داران و مساکین اشاره کرد. 

 

فواید روزه برای سلامتی انسان

اـ استراحت معده و از بین رفتن سوء هاضمه و انواع بیماری‌های گوارشی 

۲ـ برطرف شدن گرفتگی‌های عروق و فشارهای قلبی و تنظیم فشار خون

۳ـ از بین رفتن چربی‌ها و اسیدهای اضافی بدن

۴ـ آرامش روح و کم شدن فشارهای روانی و ناراحتی‌های عصبی

۵ـ تنظیم کار کلیه‌ها، غدد و اسیدهای موجود در بدن

 

پـادشا‌ها! جـرم مــا را در گـذار

مـــا گنــه کـاریم و تــو آمرزگار

دائماً در فسق و عصیان مانده‌ایم

هـم قـرین نفس و شیطان مانده‌ایم

چشم دارم از گنــه پاکـــم کنـی

پیش از آن کــاندر لحد خاکم کنی

انـدر آن دم، کز بدن جـانم بـری

از جهــان بـــا نـور «ایمانم» بری

 

گردآورنده:  مریم پورعینی ناوی

منبع: اصلاح