آنگاه نماز جنازه مولانا غلام‌احمد علی‌بایی رحمه‌الله به امامت مولانا عبدالله موحدی، استاد برجسته حوزه علمیه احناف خواف و از علمای معمّر خراسان اقامه شد. بعد از تشییع و نماز جنازه، پیکر مولانا علی‌بایی در آرامستان شاهزاده قاسم شهر مشهدریزه به خاک سپرده شد.   مراسم تشییع جنازه مولانا غلام احمد علی‌بایی، مدیر و مؤسس […]

آنگاه نماز جنازه مولانا غلام‌احمد علی‌بایی رحمه‌الله به امامت مولانا عبدالله موحدی، استاد برجسته حوزه علمیه احناف خواف و از علمای معمّر خراسان اقامه شد.

بعد از تشییع و نماز جنازه، پیکر مولانا علی‌بایی در آرامستان شاهزاده قاسم شهر مشهدریزه به خاک سپرده شد.

 

مراسم تشییع جنازه مولانا غلام احمد علی‌بایی، مدیر و مؤسس حوزه‌های علمیه انوارالعلوم خیرآباد و دارالعلوم اسلامی ریزه و امام جمعه شهر مشهدریزه ، روز شنبه (19 آذر 1396) در صحن حوزه علمیه ریزه برگزار شد.

به گزارش سایت رسمی حوزه علمیه انوارالعلوم (انواروب)، در مراسم وداع با عالم مجاهد و نستوه و مرد علم، تواضع و اخلاص، هزاران نفر از مردم مؤمن و متدیّن منطقه و دیگر نقاط کشور حضور داشتند.

علمای برجسته اهل‌سنت کشور، ائمه جمعه و جماعات، مسئولین شهرستانی و استانی نیز از دیگر شرکت‌کنندگان در این مراسم بودند.

 

مراسم ابتدا با انتقال پیکر مطهر مولانا علی‌بایی از بیمارستان خاتم الأنبیاء تایباد به حوزه علمیه دارالعلوم اسلامی ریزه آغاز شد و بعد از آن، جلسه با عرض تسلیت و خیرمقدم توسط مولوی عبدالغفار شیخ جامی ، امام جمعه خیرآباد و استاد حوزه علمیه انوارالعلوم آغاز شد.

 

گزیده سخنان سخنرانان مراسم تشییع مولانا علی‌بایی:

 

 

استاد مفتی محمد قاسم قاسمی، استاد دارالعلوم زاهدان و نماینده شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

استاد مفتی محمد قاسم قاسمی در ابتدای سخنان خود فرمودند: از طرف خودم و عزیزانی که همراه ما هستند از مدارس علوم دینی سیستان و بلوچستان و حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید و اساتید دارالعلوم زاهدان این مصیب را خدمت شما مردم و خانواده مرحوم تسلیت عرض می‌کنم.

ایشان به اشاره و به نقش مهم علماء در جامعه فرمودند: عالم به یک منطقه مربوط نیست، عالم به همه دنیا تعلق دارد، ما هم مانند شما از وفات مولانا علی‌بایی اندوهناک شدیم، همه ما باید طعم مرگ را بچشیم، هیچ کس را خداوند استثناء نکرده است، خداوند در مورد وفات پیامبر (صلی الله علیه و سلم) می‌فرماید: اگر پیامبر وفات کرد، نباید از دین و راه حق برگردید.

ایشان افزودند: هرکس طبق تقدیر خداوند از دنیا می‌رود، قرار همین بوده است که مولانا علی‌بایی بعد از مدتی استفاده از محضر بزرگان و روشن کردن چراغ علم در این منطقه از دنیا بروند. مولانا، به فضل الله و تعاون شما مردم توانست چراغ علم را روشن کند.

استاد قاسمی مردم و بازماندگان را وصیت به صبر نمودند و فرمودند: خداوند می‌فرماید: باید کسانی که تیر مصیبت به جانشان می‌خورد صبر کنند و «انا لله و انا الیه راجعون» بگویند. نتیجه این صبر، نزول رحمات خداوند بر ایشان است.

ایشان حضور آحاد مردم در مراسم تشییع مولانا علی‌بایی را ستودند و فرمودند: همین تجمع شما نشانه وجود محبت علم و دین در دل شما است و این خودش یک پیام است.

ایشان با تبیین وظیفه همگان بعد از وفات علماء فرمودند: وظیفه ما بعد از وفات ایشان این است که راه این بزرگان را با چنگ و دندان ادامه بدهیم.

مفتی قاسمی با ابلاغ پیام شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید به جمع حاضر فرمودند: شیخ الاسلام می‌خواستند تشریف بیاورند، ولی به دلایل و مشکلاتی نتوانستند، اما تاکید کردند که دین را محکم بگیرید و این پیام مرحوم مولانا علی‌بایی نیز به شماست. باید با جان و مال از دین حفاظت کنید. این همان جمله ایست که از سیره ابوبکر صدیق گرفته‌ایم. «اینقص الدین و انا حی» چگونه امکان دارد که من زنده باشم و دین از بین برود، همه ما باید مسئولیت زنده نگه داشتن دین را قبول کنیم.

استاد حدیث دارالعلوم زاهدان با اشاره به حضور همه اقشار در این مراسم فرمودند: مردم عزیز خراسان! پیام اینکه شیعه و سنی اینجا کنار هم‌اند این است که باید یکدیگر را تحمل کنیم و سعه صدر داشته باشیم و در کنار هم در شادی و غم هم شریک باشیم.

 

مولانا حبیب‌الرحمن مطهری، مدیریت محترم حوزه علمیه احناف خواف

مولانا حبیب‌الرحمن مطهری ضمن عرض تسلیت خدمت علماء، مردم شریف و فرزندان ایشان خاطرنشان کردند: خداوند متعال می‌فرماید: “یرفع الله الذین آمنوا منکم والذین اوتوا العلم درجات” خداوند متعال به اهل علم درجات عالی عنایت کرده است؛ اگرچه الله تعالی این فضل را به همه مؤمنین داده است، اما فضل الله نسبت به علما بیش از دیگران است.

ایشان افزودند: علت اینکه فضل الله نسبت به علما بیش از دیگران است بدین جهت است که عده‌ای دنبال سرمایه و عده‌ای دنبال پست و مقام هستند، اما علما دنبال هدایت مردم و سوق‌دادن آنها به طرف الله هستند.

سیدنا علی(رضی الله عنه) می‌فرمایند: علما باقی هستند تا وقتی‌که زمانه باقیست، درست است اجساد آنها از میان رفته اما آثار آنها موجود است.

مولانا مطهری تصریح کردند: از آثار مرحوم مولانا علی‌بایی، حوزه‌های علمیه، طلاب و فرزندانی‌ست که از خود باقی گذاشتند، از یک طرف این ضایعه سنگینی برای امت اسلامی است، اما از طرفی خوشحالیم که باقیات‌الصالحات از خود باقی گذاشتند.

ایشان بر اهمیت وحدت تاکید فرمودند و افزودند: آنچه وظیفه ماست این است که همانطور که مولانا علی‌بایی(رحمه الله) منادی وحدت بودند، علما و مردم عزیز نیز باید این راه را ادامه دهند و از اختلاف و تفرقه پرهیز کنند.

ایشان ادامه دادند: اگر قدس شریف را می‌بینیم که به این وضعیت افتاده است، بدین جهت است که امت اسلامی در اختلاف و تشتت بسر می‌برند و این باعث شده ترامپ خبیث حکمی را صادر کند و پایتخت اسرائیل را به قدس شریف انتقال دهد.

مدیریت محترم حوزه علمیه احناف خواف تاکید کردند: عزت، امنیت و آرامش در گرو وحدت و اخوت اسلامی است. باید شکر این امنیت و وحدت را به جا آوریم و بیش از پیش به دنبال وحدت عملی باشیم و همدیگر را درک کنیم.

ایشان افزودند: مولانا علی‌بایی(رحمه الله) از شاگردان صدیق و اولیه حضرت مولانا خواجه شمس‌الدین مطهری(رحمه‌الله) بودند. ایشان سمت‌های مختلفی داشتند؛ مسئولیت حوزه‌های انوارالعلوم خیرآباد و دارالعلوم اسلامی ریزه و امام جمعه مشهدریزه بر عهده‌ی ایشان بود. در اواخر عمر ایشان که خدمت ایشان رسیدیم و در مورد مسئولیت‌های ایشان پرسیدیم فرمودند: الحمدلله در حیات خود مسئولیت‌ها را تقسیم کردم؛ مسئول حوزه انوارالعلوم مولوی حافظ عبدالمجید رجبعلی‌زاده هستند؛ مسئولیت حوزه دارالعلوم اسلامی ریزه را به مولوی حامد شیخ‌جامی سپردم و امامت جمعه را به فرزندم مولوی عبدالکریم سپردم و این روال به همین صورت ادامه داشته باشد.

الله متعال روح این عالم ربانی را در جوار بهترین رحمت‌های خویش جای دهد.

 

مولانا سید ابراهیم فاضلی، مدیریت مدارس دینی شورک ملکی و احناف تایباد

ایشان در ابتدای سخنان خود با استناد به آیه قرآن فرمودند: خداوند در قرآن اهل علم را ستوده است و جهل و نادانی را مذموم نموده است. همچنین پیامبر (صلی الله علیه و سلم) موت علم را به موت علما دانسته است، خداوند علم را با رفتن علما از بین می‌برد.

ایشان افزودند: روزی که حضرت عمر رضی الله عنه از دنیا رفت ابن مسعود رضی الله عنه فرمود: ۹ دهم علم از بین رفت.

ایشان با یادی از مولانا علی‌بایی فرمودند: ایشان مساوی با یک امت بودند، موت عالم مصیبتی است که هیچ چیز جای آن را پر نمی‌کند. سالها باید بگذرد تا افرادی مانند مولانا عبدالعزیز ، مولانا شهداد سراوانی، مولانا مطهری، مولانا سید سعید فاضلی و مولاناعلی بایی بیاید.

 

مولانا فرقانی مدیر دارالعلوم اسلامی خلیل آباد بالاخواف

مولانا فرقانی، دوست و هم دوره‌ی دوران تحصیل مولانا علی بایی در این مراسم گفت: من به مدت هشت سال در خدمت مولانا علی‌بایی بودم در حوزه خواف، گرچه ایشان طلبه بودند، اما علوم زیادی به بنده آموختند. هرچه در مورد علمایی چون ایشان که همه عمر را صرف علم و تبلیغ نموده‌اند بگوییم کم است.

ایشان با تجلیل از حضر پرشور مردم در مراسم تشییع مولانا علی‌بایی افزودند: درود بر شما مردم علم دوست و مسلمان که برای تجلیل از عالمی اینقدر ارج نهاده‌اید.

 

مولوی عبدالواحد علی بایی مدرس حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد

 مولوی عبدالواحد علی بایی ابتدا گفت: ارتحال مولانا علی‌بایی فقدان بزرگی است که جبران آن راحت نیست. ایشان مرد علم و عمل و حلم و بردباری بودند.

مولوی عبدالواحد افزود: ایشان رازدار مردم و مرد استقامت بودند. بیش از 50 سال به دین خدمت کردند و نسل عالم و فرزانه‌ای را پرورش دادند. مولانا با اخلاصی که داشتند توانستند این همه خدمات بزرگ را انجام دهند.

مولوی علی بایی با ذکر خاطره‌ای در حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد بیان داشت: روزی مولانا علی‌بایی رحمه الله تمام مدرسین حوزه را جمع کردند و فرمودند: من دیگر به خاطر کهولت سن نمی‌توانم امور مدرسه را اداره کنیم و مدریت را رسما به جناب مولوی عبدالمجید رجبعلی زاده سپردند و همه اساتید انوارالعلوم و همکاران جناب مولوی عبدالمجید رجبعلی‌زاده ریاست ایشان را با جان و دل پذیرفته‌اند و چندین سال است یار و همراه ایشان هستند.

 

مولانا عبدالرحیم خواجه اسماعیلی، امام جمعه شهر کاریز

مولانا عبدالرحیم خواجه اسماعیلی طی سخنانی کوتاه در این مراسم گفت: آنچه مهم است این است که ما باید قدر علمای خود را در زمان حیاتشان بدانیم و از آنان پیروی کنیم.

وی  با اشاره به تلاش و کوشش مولانا علی‌بایی در جامعه افزود: مولانا علی بایی زمانی به منطقه آمدند که مردم از واژه مولوی و علم و علما شناختی نداشتند. اما نتیجه تلاش و زحمات این علما را امروزه به چشم می‌بینیم.

مولوی خواجه اسماعیلی با اشاره به تقوا و اخلاص مولانا علی‌بایی گفت: دو روز پیش در ملاقات با مولانا علی‌بایی در بیمارستان دیدم که زبانشان مشغول به ذکر و تلاوت بود.

 

حافظ محمد کریم صالح مدیر مدرسه رحمة للعالمین سراوان

حافظ محمد کریم صالح، مدیر مدرسه رحمة للعالمین سراوان در ابتدای سخنان خود گفت: پیام انبیاء توحید بود، کلمه توحید انسان را از آتش جهنم نجات می‌هد.

وی با اشاره به وفات مولانا علی‌بایی در ماه ربیع‌الاول افزود: ماه ربیع به ما می‌گوید که بهار زندگی، لااله الا الله است.

حافظ محمد کریم خطاب به جوانان تایباد گفت: جوان تایبادی باید به دنیا اعلان کند که ما آدرس آرامش را که از علمای خود یاد گرفته‌ایم به شما می‌دهیم: چنگ زدن به دین.

این دعوتگر پرتلاش افزود: مولانا علی‌بایی به ما درس رحمت و رافت دادند، علما از دنیا می روند، اما شاهراه هدایت را به ما نشان دادند. همه‌ی ما عزم کنیم که مدارس و مکاتب دینی را مستحکم کنیم و با حرکت جماعت تبلیغ پیام دین را به جهان برسانیم.

 

مولانا غلام رسول جوهرچی، امام جمعه استای باخرز و از شاگردان ارشد مولانا علی بایی

مولانا جوهرچی با اشاره به اخلاق حمیده موالانا فرمود:  من که جزء شاگردان اولیه ایشان بودم اخلاق عجیبی از ایشان دیدم.

ایشان روحیه وحدت طلب مولانا را ستود و گفت: مولانا از همان زمان وصیت به وحدت می‌کردند و می‌فرمودند: مردم را با اتحاد کنار هم نگهدارید.

 

حسین شرافتی راد، فراماندار محترم تایباد

حسین شرافتی راد، فراماندار شهرستان تایباد ابتدا با عرض ادب و احترام خدمت حضار، وفات جانگداز مولانا علی‌بایی را خدمت بیت مکرم و محبان ایشان تسلیت گفت.

وی آنگاه پیام تسلیت دکتر رشیدیان استاندار محترم خراسان رضوی را خدمت مهمانان قرائت نمود.

شرافتی راد در فرازی از سخنانش مولانا علی بایی را از چهره‌های ماندگار منطقه دانست و گفت: شاگردان مولانا همواره راهرو راه ایشان خواهند بود.

وی افزود: وجود عالمان با تقوای تشیّع و تسنن در این خطه‌ی مرزی باعث اتحاد مردم و خنثی کننده توطئه دشمنان خواهد بود.

 

دکتر جلیل رحیمی نماينده مردم تربت جام ، تايباد ، باخرز و صالح آباد در مجلس شوراي اسلامي و رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس

دکتر جلیل رحیمی، حضور علما از مناطق مختلف را بیانگر این دانست که مولانا علی‌بایی با همه کشور ارتباط علمی و عاطفی داشته‌اند.

وی فقدان بزرگانی چون ایشان را ضایعه‌ای دانست که نمی‌توان به راحتی جبران کرد.

ایشان ار روحانیون به عنوان قشری یاد کرد که کمتر به آثار برکات وجودی شان فکر می‌شود.

وی افزود: علما پرچم دار شریعت‌اند، فوت مولانا تنها برای مدارس دینی خسران نیست برای همه ما خسران وضرر است.

رحیمی افزود: امثال مولانا علی بایی زیاد بوده‌اند و خواهند بود، اما ما به عنوان مردم باید قدردان آنان باشیم.

نماينده مردم تربت جام ، تايباد ، باخرز و صالح آباد در مجلس شوراي اسلامي بیان داشت: ایشان دلسوز منطقه بود و روش تقریبی ایشان الگو بود، مولانا علی‌بایی بیش از هر چیز مثل همه‌ی علما دغدغه مردم را داشت.

 نکته بعدی اینکه ایشان به وحدت و همدلی بین شیعه و سنی به عنوان باور و نه به عنوان شعار اعتقاد داشت.

رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس گفت: مراتب تسلیت فراکسیون اهل سنت را خدمت شما تقدیم می‌دارم.

رحیمی با توصیه مردم به حفظ وحدت گفت: هیچ کس از اتحاد و همدلی ضرر نکرده و هر قومی به طرف تفرقه رفته متضرر شده است.

 

حجت الاسلام يوسف رضايي، مسئول بخش آموزش دفتر نمايندگي ولي‌فقيه در امور اهل‌سنت خراسان

حجت الاسلام يوسف رضايي ابتدا گفت: به نمایندگی از حجت الاسلام و المسلمین فرجام و استان قدس رضوی وفات مولانا علی‌بایی را تسلیت عرض می‌کنم.

وی افزود: بین زندگی دنیا و آخرت تفاوت است و یکی از تفاوت ها این است که دنیا فناپذیر و آخرت ابدی است، قرآن می‌فرماید: همه چیز دنیا از بین می‌رود و فقط خدا باقی است.

 مسئول بخش آموزش دفتر نمايندگي ولي‌فقيه در امور اهل‌سنت خراسان افزود: مولوی علی بایی در عمر بابرکت خود با تکیه بر دانش و زهد و تقوی منشأ خدمات زیادی که مصداق خیر ماندگار است شدند. ایشان بیش از نیم قرن از عمر خود را صرف تعلیم قرآن و نشر وحدت نمود.

رضایی با اشاره به منش معتدل مولانا افزود: ایشان تبعیت عملی به فرمایشات رهبری داشتند.

 

مولوی عبدالکریم علی بایی امام جمعه مشهدریزه

مولوی عبدالکریم علی بایی در ابتدای سخنان خود ضمن تشکر و قدردانی از همه کسانی که حضور یافتند و باعث تسلی خاطر بازماندگان شدند گفت: مولانا دارای صفات حسنه بسیار زیادی بودند که از آن جمله می توان به تواضع ، ادب، علم همراه حلم ایشان اشاره کرد.

مولوی عبدالکریم احترام مولانا به اساتید خود را مثال زدنی دانست و گفت: ایشان همواره برای همه اساتید خود دعا می‌کردند، ولی ذکر خیر مولانا مفتی محمود همواره بر زبانشان جاری بود.

علی‌بایی افزود: ایشان پدر من تنها نبودند، پدر معنوی همه مردم بودند. شبها برای تمام انسانیت با چشم گریان دعا می‌کردند، برای اتحاد جهان اسلام فکر و دعا می‌‌کردند.

مولوی عبدالکریم رمز پیروزی مسلمانان در هر جای دنیا را اتحاد و همدلی دانست و گفت: زیر پرچم اسلام و سنت پیامبر با اتحاد جمع شویم تا به عزت برسیم.

وی افزود : اگر مولانا وفات نمودند، شاگردانی تربیت کردند که پیرو راهشان هستند.

امام جمعه مشهدریزه در پایان گفت: مولانا همواره با قرآن بودند، ما هم به قرآن اهمیت دهیم.

 

آنگاه نماز جنازه مولانا غلام‌احمد علی‌بایی رحمه‌الله به امامت مولانا عبدالله موحدی، استاد برجسته حوزه علمیه احناف خواف و از علمای معمّر خراسان اقامه شد.

بعد از تشییع و نماز جنازه، پیکر مولانا علی‌بایی در آرامستان شاهزاده قاسم شهر مشهدریزه به خاک سپرده شد./

 

پایان