تاکنون مسلمانان بسیاری به فضا رفته اند ولی به دلایل بسیار خود مسلمانان با آنها آشنا نیستند. برخی از هموطنان ما با نام «انوشه انصاری» آشنا هستند و وی را به عنوان یک فضانورد مسلمان و اولین فضانورد ایرانی و اولین زن گردشگر فضایی می شناسند. دیگر فضانورد مسلمان شناخته شده «شیخ مظفر شکور» مالزیایی […]

تاکنون مسلمانان بسیاری به فضا رفته اند ولی به دلایل بسیار خود مسلمانان با آنها آشنا نیستند. برخی از هموطنان ما با نام «انوشه انصاری» آشنا هستند و وی را به عنوان یک فضانورد مسلمان و اولین فضانورد ایرانی و اولین زن گردشگر فضایی می شناسند. دیگر فضانورد مسلمان شناخته شده «شیخ مظفر شکور» مالزیایی است. ولی باید دانست غیر از این دو، افراد دیگری هم به فضا رفته اند.

1 اولین مسلمانی که به فضا رفت یک شاهزاده سعودی به نام «سلطان سلمان السعود» بود. وی در 17ژوئن1985 سوار بر فضاپیمای دیسکاوری به فضا رفت و پس از هفت روز اقامت در فضا، 24ژوئن در پایگاه هوایی ادواردز فرود آمد. این شاهزاده سعودی و همکارانش در این مدت، سه ماهواره را برای مکزیک، سازمان مخابرات عرب و یک سازمان مخابراتی آمریکا در مدار قرار دادند. «سلطان سلمان» در 27 ژوئن 1956 در ریاض به دنیا آمد و در دانشگاه سیراکیوز آمریکا تحصیلات خود را به پایان رساند و به عنوان خلبان در نیروی هوایی عربستان فعالیت می کرد.
2 دومین فضانورد مسلمان، یک سوری به نام «محمد احمد فارس» بود. وی در می 1951 در شهر حلب متولد شد و پس از اتمام دوره دبیرستان وارد آموزشگاه خلبانی شد و سپس به عنوان خلبان در نیروی هوایی سوریه استخدام شد. وی در سال 1985 به مرکز آموزش فضانوردان شوروی رفت تا برای پرواز فضایی در چارچوب طرح اینترکاسموس آماده شود. او در 22 ژوییه 1987 همراه دو فضانورد دیگر سوار بر فضاپیمای سایوز تی ام 3 راهی زمین شد و پس از پیوستن به ایستگاه فضایی میر، مجموعه ای از آزمایش ها را در قالب طرح فرات انجام داد که شامل عکسبرداری از نقاط مختلف کشور سوریه با هدف اکتشاف زمین های آماده و مناسب برای کشاورزی و جست وجوی مواد معدنی در سوریه بود. این سفر 30ژوییه به پایان رسید.
3 سومین فضانورد مسلمان «موسی ماناراف» فرزند «خیرامان» بود. او 22 مارس 1951 در باکو به دنیا آمد و پس از اتمام تحصیلات دبیرستان، به دانشگاه هوایی مسکو رفت و با دریافت مهندسی رادیو تحصیلاتش را به پایان رساند و از سال 1978 به گروه کیهان نوردان شوروی پیوست. وی 21 دسامبر 1987 سوار بر فضاپیمای سایوز تی ا4 از پایگاه فضایی بایکونور، راهی مدار زمین شد. این پرواز بیش از 365 روز طول کشید. وی دوم دسامبر 1990 سوار بر سلیوز تی ام11 یک بار دیگر به ماموریت فضایی رفت که 175روز طول کشید و به این ترتیب مجموع مدت زمان پروازهای فضایی وی به 541 روز رسید.
4 چهارمین مسلمانی که به فضا رفت، یک افغان به نام «عبدالاحد مومند» بود. وی 29آگوست سال 1988 به همراه دو فضانورد روس، سوار بر فضاپیمای سایوز تی ام 6 راهی مدار زمین شد و به ایستگاه فضایی میر رفت. وی طی اقامت شش روزه خود در فضا مجموعه ای از آزمایش ها را با عنوان شمشاد انجام دادند که شامل پژوهش های زمین شناسی، کشف اراضی کشاورزی، آزمایش های پزشکی و… بود. وی به همراه یک فضانورد روس دیگر پنجم سپتامبر با سفینه سایوزتی ام5، میر را ترک کردند تا همان روز به زمین برسند اما به دلیل بروز اشکال فنی در فضاپیمای سایوز، ششم سپتامبر و در وضعیتی اضطراری و خطرناک به زمین بازگشتند.
5 پنجمین فضانورد مسلمان یک نفر اهل قزاقستان به نام «تاکتار آئوباکیروف» بود که روز دوم اکتبر 1991 و سوار بر سایوز تی ام13 همراه با دو فضانورد دیگر راهی مدار زمین شد و به ایستگاه فضایی میر رفت. این سفر هفت روز و 22ساعت طول کشید.
6 ششمین مسلمانی که به فضا رفت، «طلحت موسی بایف» نام داشت که اول ژوییه 1994 با سایوز تی ام 19 از پایگاه فضایی بایکونور راهی ایستگاه فضایی میر شد. این ناو در سوم ژوییه به ایستگاه فضایی متصل شد. وی تا روز چهارم نوامبر در فضا ماند و به این ترتیب پروازش 125روز و 22ساعت طول کشید. البته وی یک بار دیگر و در 29 ژانویه 1998 با فضاپیمای سایوز تی ام27 به همراه دو نفر دیگر راهی ایستگاه فضایی میر شد. آنها تا 25 آگوست 1998 در فضا ماندند و به این ترتیب اقامتش در فضا 207 روز طول کشید. سومین ماموریت فضایی «موسی بایف»، 28 آوریل 2001 آغاز شد. وی سوار بر سایوز تی ام32 در حالی به فضا رفت که «دنیس تیتو»، اولین گردشگر فضایی جهان نیز همراه وی بود. او در این پرواز که هفت روزو22ساعت طول کشید، فرماندهی ماموریت را بر عهده داشت. به این ترتیب مجموع مدت اقامت وی در فضا به 341روز رسید.
7 «سالیجان شاریپف» هفتمین فضانورد مسلمان بود که 23 ژانویه 1998 سوار بر فضاپیمای اندیور به فضا رفت و در ایستگاه فضایی میر اقامت کرد. وی 24آگوست 1964 در جمهوری قرقیزستان به دنیا آمد و در سال 1981 تحصیلات دبیرستانی را به اتمام رساند و در سال 1987 از آموزشگاه عالی هوانوردی نظامی خارکف آکادمی در رشته مهندسی و فرماندهی جنگنده های تاکتیکی فارغ التحصیل شد. وی بعدها نیز به دانشکده مهندسی مسکو رفت و درجه مهندسی و کارشناسی ارشد مدیریت محیط زیست را دریافت کرد. «شاریپف» از هشتم آگوست1990 به جمع فضانوردان شوروی پیوست. وی 23ژانویه 1998 سوار بر فضاپیمای اندیور به فضا رفت که این سفر تا 31ژانویه طول کشید. وی یک بار دیگر و در تاریخ 14اکتبر 2004 راهی ایستگاه فضایی بین المللی شد و حدود 192روز در آنجا اقامت کرد. «شاریپف» یک دختر به نام نگار و یک پسر به نام جهانگیر دارد. «شاریپف» و همسرش در بهار سال 1391 به ایران سفر کردند و یک هفته میهمان مردم دامغان بودند. در این سفر عنوان شهروند افتخاری دامغان را به وی اهدا کردند.
8 «انوشه انصاری» هشتمین فضانورد مسلمان، اولین زن گردشگر فضایی و اولین فضانورد ایرانی است. وی سال1966 در مشهد به دنیا آمد و در 16سالگی به همراه خانواده اش به آمریکا رفت و مدرک مهندسی الکترونیک و رایانه را از دانشگاه جورج میسون و مدرک فوق لیسانس را از دانشگاه جورج واشنگتن گرفت. وی با تاسیس چند شرکت به کارآفرینی موفق تبدیل شد و سرمایه بسیاری به دست آورد. «انصاری» در 18سپتامبر 2006 سوار بر فضاپیمای سایوز تی ام آ9 از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان، به فضا رفت و در 29سپتامبر به زمین بازگشت. سفر وی به فضا بازتاب های بسیاری در جهان داشت.
9 «شیخ مظفر شکور» نهمین و آخرین مسلمانی است که تاکنون به فضا سفر کرده است. این فضانورد مالزیایی دهم اکتبر 2007 سوار بر فضاپیمای سایوز تی ام آ11 به همراه یک فضانورد روس و یک فضانورد آمریکایی به مدار زمین رفت و در ایستگاه فضایی میر مستقر شد. وی پس از 11روز اقامت در فضا، 21 اکتبر به سلامت در قزاقستان فرود آمد اما این بازگشت با مشکلاتی همراه بود و «مظفر» و همسفرانش در 200کیلومتری منطقه پیش بینی شده فرود آمدند.
منبع: اخبار جهان اسلام.