در آستانه حلول ماه مبارك رمضان قرار داريم. ماهي که مؤمنان متدين به تبعيت از پيشينيان پاکمنش خود از صحابه رسول خدا صلي الله عليه و سلم گرفته تا تابعين و سلف صالح، عنايت خاصي به فرا رسيدن اين ماه از خود نشان داده اند، طوري که از مدتها قبل از فرارسيدن اين ماه پرفيض […]

در آستانه حلول ماه مبارك رمضان قرار داريم. ماهي که مؤمنان متدين به تبعيت از پيشينيان پاکمنش خود از صحابه رسول خدا صلي الله عليه و سلم گرفته تا تابعين و سلف صالح، عنايت خاصي به فرا رسيدن اين ماه از خود نشان داده اند، طوري که از مدتها قبل از فرارسيدن اين ماه پرفيض و بركت درحال آمادگي و انتظار بسر مي بردند؛ و همواره و با سوزوگداز با خداي خود اينگونه به نجوا و مناجات مي نشستند « اللهم بارک لنا في شعبان و بلغنا رمضان » بارخدايا! برکات خويش را در ماه مبارک شعبان بر ما نازل فرموده و مايان را به ماه مبارک رمضان برسان.

ماهي كه به شهادت رسول مكرم اسلام صلي الله عليه و سلم ” شهر أوله رحمة، و أوسطه مغفرة، وآخره عتق من النار” ابتداي آن رحمت و ميانه اش بخشش و پايان آن خلاصي از آتش سوزان جهنم است.
ماهي كه همه ساله با حلول ميمونش با زبان حال ندا مي زند: منم رمضان، مزرعه عبادت جهت پاك كردن قلبها از فساد و تباهي؛ پس اي مسلمان! حق من را با قول و عمل ادا كن و براي آخرتت توشه برگير چرا كه آنكه نكاشت، در روز برداشت پشيمان مي شود.
و اما چطور و چگونه به استقبال ماه رمضان و ضيافت الهي برويم؟ آيا با تماشاي سريالهاي تلويزيون؟ آيا با خواب و استراحت؟يا با سرگرم شدن به بازيهاي رايانه اي؟ و يا با شب زنده داري در مجالس صحبت و سرگرمي و…
آري! به همه روش هاي ذكر شده مي توان رمضان را به پايان رساند اما نمي توان از خير و بركات اين ماه پرفيض بهرمند شد.
به خاطر بايد سپرد كه ميهمان بسيار عزيزي در راه است؛ معمولاً ما در امور دنيوي اگر چشم به راه ميهمان بسيار گرامي باشيم چه مي كنيم؟ و اساساً چه حال و هواي داريم؟، آن حال را در ذهن تصور نموده؛ سپس به استقبال رمضان لحظه شماري نماييم.
پس براي استقبال از رمضان :
1 ـ در پيشگاه او تعالي به تضرع مي نشينيم كه شرف وصول به رمضان و بركات آن را با طولاني نمودن عمر نصيبمان گرداند.
2ـ در انتظار رمضان به سر مي بريم و به مجرد مشاهده حلول ماه مبارك به تبعيت از سرور كائنات اين دعا را ضمضمه مي كنيم: اللهم أهله علينا باليمن و الإيمان و السلامة و الإسلام ربي و ربك الله.
3ـ در درگاه خداوند سپاسگذارمي شويم که به ما توفیق داد ماه پرفضیلت رمضان را دریابیم و عاجزانه دست به حضور پروردگار مهربان مان بلند مي كنيم تا توفيق طاعت و عبادت را دراين ماه پر فيض براي مان عنايت فرمايد.
4ـ اظهارخوشحالی مي كنيم از اينكه ماه رمضان و برکات و فضیلت‌های عظیم آن را در يافته ايم.در حديث وارد شده است كه رسول مكرم اسلام صلي الله عليه و سلم به مجرد ورود رمضان علامت خوشحالي بر چهره مباركشان ظاهر مي شد و مي فرمود: {جاءكم شهر رمضان، شهر رمضان شهر مبارك كتب الله عليكم صيامه فيه تفتح أبواب الجنان وتغلق فيه أبواب الجحيم }ماه مبارك رمضان آمده است. ماهي كه روزه اش بر شما فرض گرديده. ماهي كه درهاي بهشت گشوده و درهاي جهنم بسته مي شود.
5. روح و روان خود را كاملاً آماده مي نماييم تا براي استحكام بخشيدن رابطه با خالق و آفريننده ی مان گام هاي اساسي، بلند و ارزنده ای برداريم.
6- جهت هرچه بهتراستفاده کردن از ماه مبارک رمضان و مناسبت‌های آن برنامه‌ریزی مي كنيم ،
7- نسبت به احکام و مسائل روزه آگاهی کسب مي كنيم تا مبادا به خاطر جهالت دچار اشتباهی شویم.
8 ـ عزم خود را جزم مي كنيم كه تا حد توان از گناهان پرهيز نماييم.
9. آمادگي كامل مي گيريم تا با قرآن كريم -اين كتاب جاودانی- انس و الفت بيشتري گرفته تا آيات روح بخشش در ذره ذره وجود مان راه يابد و ما را متحول و دگرگون سازد.
10. فضاي آخرت و آخرت محوري، ياد مرگ، حساب و ميزان را در نفس، روان و خانواده ی خود ايجاد مي نماييم.
11. خود را براي برگزاري مسابقه دركارهاي خير و نيك آماده مي نماييم و كوشش مي كنيم كه از همديگر در انجام نيكويي ها سبقت بگيريم و در اين راستا نهايت تلاش و سعي خود را به كار مي بنديم.
12. از اين كه نعمتي به اين عظمت به سراغ ما آمده بار بار شكر و سپاس پرودگار را از صميم قلب به جاي آورده و محبت و دوستي مان را با مولای حقيقي مان فزوني مي بخشيم.
13. تلاش مي نماييم تا با برنامه ريزي دقيق، لحظات گرانبهاي اين ماه را با اعمال صالحه مملو و پر نماييم.
14- سعی مي کنیم در ابتدای رمضان توبه صادقانه نماییم وعزم کنیم که مافات را جبران نماییم تا این رمضان بهتر از رمضان گذشته باشد و با پدر، مادر، خانواده و ذويالارحام با نیکی رفتار مي نماییم.
15ـ به فكر فقرا و مستمندان مي باشيم و در حد توان به آنان كمك مي كنيم و از گرسنگي و تشنگي اي كه در ماه مبارك رمضان از اثر روزه احساس مي كنيم به ياد آناني مي افتيم كه از نبود نان و غذا شب سر به بستر خواب مي گذارند.
16. دريچه ي قلب را براي اصلاح خود باز نموده و مسرانه به فكر راهنمايي ديگران به كار هاي خير و صلاح مي باشيم.
17. با جديت تمام در جهت محو گناهان مان برمي آييم و آب حيات رمضاني را غنيمت شمرده خود را بار بار در آن شستشو مي دهيم.
18. از لحظات با بركت اين ماه حد اكثر استفاده را براي آموزش و يادگيري مسايل ضروري دين خود نموده و فرهنگ مطالعه و ياد گيري را در وجود خود نهادينه مي سازيم.
19. برای ادای نمازهای پر فیض تراویح آماده گی کامل مي گيريم و با آرامش و حضور دل به سراغ آن مي رویم تا اثرات ارزشمند خود را بر زند گی فردی و اجتماعی ما بگذارد.
20. عزم را جزم مي نماییم تا از فرصت طلایی سحر برای اداي نماز تهجد بهره ببریم.