مولانا حسین فقهی در فرازی از سخنان مراسم نماز جمعه این هفته خیرآباد با اشاره به حادثۀ تلخ عاشورا و شهادت حضرت حسین رضیاللهعنه و یارانش فرمودند: برخی به این دلیل که اهلسنت برای اهلبیت عزاداری نمیکنند، میگویند با آنان محبت ندارند! ما برای جد حضرت حسین عزاداری نمیکنیم و برای حضرت عمر رضیاللهعنه هم که در ماه محرم شهید شدهاند، عزاداری نداریم. زیرا پیامبر صلیاللهعلیهوسلم توصیه به صبر کردهاند. حتی خود پیامبر صلیاللهعلیهوسلم برای کسی عزاداری نکردند.
مولانا حسین فقهی در فرازی از سخنان مراسم نماز جمعه این هفته خیرآباد با اشاره به حادثۀ تلخ عاشورا و شهادت حضرت حسین رضیاللهعنه و یارانش فرمودند: برخی به این دلیل که اهلسنت برای اهلبیت عزاداری نمیکنند، میگویند با آنان محبت ندارند! ما برای جد حضرت حسین عزاداری نمیکنیم و برای حضرت عمر رضیاللهعنه هم که در ماه محرم شهید شدهاند، عزاداری نداریم. زیرا پیامبر صلیاللهعلیهوسلم توصیه به صبر کردهاند. حتی خود پیامبر صلیاللهعلیهوسلم برای کسی عزاداری نکردند.
مولانا فقهی که در موضوع «ماه محرم و عاشورا» سخن میگفتند در ابتدای سخنان خود بیان داشتند: ما مسلمانان در ماه محرم با دو حادثۀ تلخ و جانکاه مواجه شدیم؛ یکی شهادت حضرت عمر رضیاللهعنه در اول محرم و دوم شهادت حضرت حسین و اهل بیت پیامبر رضیاللهعنهم در روز عاشوراست.
همان گونه که در جریان هستید، حضرت عمر رضیاللهعنه دومین خلیفه پیامبر است. ایشان بعد از حضرت ابوبکر رضیاللهعنه با اجماع صحابه رضیاللهعنهم به خلافت انتخاب شدند و مدت ده سال و چند ماه خلافت کردند و چنان عدالت نمودند که بعد از ایشان دیگر کسی نتوانست چون او عدالت کند.
«موافقات عمر رضیاللهعنه» نام کتابی است که در آن آیاتی بیان شده است که مطابق نظر حضرت عمر رضیاللهعنه نازل شدهاند. پیامبر صلیاللهعلیهوسلم فرمودند: خداوند حق را بر زبان عمر جاری کرد. پیامبر صلیاللهعلیهوسلم فرمودند: هر پیامبر دو وزیر در آسمان و دو وزیر در زمین دارد؛ وزیران آسمانی من جبرئیل و میکائیل و وزیران زمینی من ابوبکر و عمر اند.
حضرت عمر رضیاللهعنه بعد از ده سال خلافت و عدالت و شهامت، به دست یک غلام ایرانی به نام فیروز ابولؤلؤ به شهادت رسیدند.
نکته جالب این است که حضرت عمر رضیاللهعنه قبل از اینکه از ابولؤلؤ ضربه بخورند، توسط این غلام تهدید شده بودند. او به حضرت عمر رضیاللهعنه گفته بود که برای تو آسیابی درست میکنم که مردم همه جا در بارۀ آن حرف بزنند و حضرت عمر رضیاللهعنه گفته بود که این غلام من را تهدید به مرگ میکند!
حضرت عمر رضیاللهعنه در محراب رسول الله و بعد از تکبیر برای اقامه نماز صبح سه یا شش ضربه از دست این غلام خوردند و قبل از شهادت شورایی شش نفره برای جانشینی خود انتخاب کردند متشکل از حضرات: علی بن ابیطالب، عثمان بن عفان، عبدالرحمن بن عوف، زبیر بن عوّام، طلحة بن عبید اللّه و سعد بن ابیوقاص رضیاللهعنهم و فرمود: اگر من کسی را انتخاب نکنم، بر روش پیامبر صلیاللهعلیهوسلم حرکت کردهام و اگر انتخاب بکنم، کاری کردهام که ابوبکر صدیق رضیاللهعنه انجام داد.
ایشان فرزندش را جزء شورا نکرد و گفت: اگر خلافت کار خوب یا بدی بوده است، برای نسل عمر همین مقدار که خلیفه بودهام کافی است.
مولانا فقهی در فرازی دیگر از سخنان خود با اشاره به حادثۀ تلخ عاشورا و شهادت حضرت حسین رضیاللهعنه و یارانش فرمودند: برخی به این دلیل که اهلسنت برای اهلبیت عزاداری نمیکنند، میگویند با آنان محبت ندارند! ما برای جد حضرت حسین عزاداری نمیکنیم و برای حضرت عمر رضیاللهعنه هم که در ماه محرم شهید شدهاند، عزاداری نداریم. زیرا پیامبر صلیاللهعلیهوسلم توصیه به صبر کردهاند. حتی خود پیامبر صلیاللهعلیهوسلم برای کسی عزاداری نکردند.
ما همیشه در درود نماز، اهل بیت را یاد میکنیم. اینکه کسی ادعا کند اهلسنت با اهلبیت محبت ندارند، دروغ و کذب و افترای محض است.
مولانا فقهی به بیان خاطرهای پرداختند و گفتند: زمانی که برای خدمت سربازی رفته بودیم من همراه دو نفر از دوستان به منطقهای اعزام شدیم. وقتی آنجا رسیدیم کسی از ما پرسید که شما مسلمانید یا اهلسنت! گفتیم: مگر اهلسنت مسلمان نیستند؟ گفت: خیر! چون دشمن اهلبیت هستند! گفتم: چطور میتوانیم دشمن اهلبیت باشیم که نام من «حسین» نام این دوست من «جعفر» و نام آن یکی «علی» است! آن شخص تعجب کرد و گفت: عجب! یک عمر به ما دروغ گفتهاند که اهلسنت با اهلبیت دشمناند!
مولانا فقهی افرودند: ما موهن به اهلبیت را سنی نمیدانیم. ما اگر سنگ محبت کسی را به سینه زدیم و بر روش او عمل نکردیم، راست نگفتهایم. هر کس در هر بلندگو اهلسنت را دشمن اهلبیت معرفی کند، دروغگوی محض است.
ما باور داریم که هیچ کینه و عداوتی بین حضرت حسین و خلفای قبل نبوده است. حسین در لشکر و سرباز حضرت عمر بود. عمر شوهرخواهر حسین بود.
حضرت ابوبکر رضیاللهعنه به حضرت حسن رضیاللهعنه میفرمود: پدرم فدایت که مثل پیامبر و هم شکل ایشانی. ایشان حسین رضیاللهعنه را اکرام و بزرگداشت میکرد و قربان صدقهاش میرفت.
امروز روز عاشورا و نزد اهلسنت روزهاش سنت است و این توصیۀ پیامبر صلیاللهعلیهوسلم به ما بوده است. پیامبر قبل از شهادت حسین ما را به آن وصیت کردند.
حضرت حسین وقتی میبیند یزید از مسیر حق منحرف است، از بیعت سر باز میزند و مردم کوفه هم از ایشان درخواست حضور میکنند و بعد، عهد شکنی میکنند. آن وقت است که آن اتفاق تلخ میافتد. حضرت حسین در عاشورا برای اقامه حق و داد و عدل قیام کرد و سر حضرت حسین رضیالله عنه بریده شد.
پیام قیام حضرت حسین رضیالله عنه این است که در مقابل ظلم سکوت نکنیم. این که حضرت حسین در مقابل یزید قیام کرد و در مقابل قبلیها قیام نکرد، دلیل این است که آنان بر مسیر حق بودند.
امروزه متاسفانه دشمنان ما مسلمانان را چند دسته کردند همان طور که قبل از ما مسیحیان را چند دسته کردند. ما را از هم جدا کردند. گروهی شیعه و گروهی سنی و غیره… عدهای از متشددین هم یکدیگر را تکفیر میکنند.
تا زمانی مسلمانان متحد بودند چقدر فتوحات داشتیم. همین حضرت عمر چند امپراتوری را به زانو درآورد، چون متحد بودند.