🔸 دولتمردان در مسائل سیاسی و مذهبی عدالت را رعایت کنند به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انواروب، مولانا عبدالباقی شیرمحمدی، استاد حوزۀ علمیۀ انوارالعلوم خیرآبادِ تایباد در سخنان مراسم نماز جمعه این هفته (۱۹ اسفند ۱۴۰۱) خیرآباد با ذکر نمونه‌هایی از عدالت خلفای راشدین از مسئولین کشوری خواستند در حق مردم ایران و خصوصاً جامعه […]

🔸 دولتمردان در مسائل سیاسی و مذهبی عدالت را رعایت کنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انواروب، مولانا عبدالباقی شیرمحمدی، استاد حوزۀ علمیۀ انوارالعلوم خیرآبادِ تایباد در سخنان مراسم نماز جمعه این هفته (۱۹ اسفند ۱۴۰۱) خیرآباد با ذکر نمونه‌هایی از عدالت خلفای راشدین از مسئولین کشوری خواستند در حق مردم ایران و خصوصاً جامعه اهل‌سنت عدالت را رعایت کنند.

ایشان بیان داشتند: نمونۀ عدالت اسلامی را در زمان حضرت علی رضی‌الله عنه ببینید که وقتی با یک یهودی نزد قاضی شریح‌ می‌روند، قاضی به نفع یهودی فیصله می‌کند و حضرت علی رضی‌الله‌عنه می‌پذیرد.

حضرت عمر رضی‌الله‌عنه نسبت به مال غنیمت چقدر عدالت داشت که می‌فرمود: این، مال عموم مردم است و من آن را به مستحقش می‌رسانم.

این درسی است برای ما که هر کس در کشوری زندگی می‌کند، ضعیف‌ترینش شهروند آن کشور است و در همۀ ذخایر و منابع آن شریک است.

مولانا شیرمحمدی افزودند: درخواست ما از دولت مردان این است که در مسائل سیاسی و مذهبی عدالت را رعایت بفرمایند. الحمد لله ما تا اندازه‌ای آزادی سیاسی و مذهبی داریم، حقیقتاً جای انکار نیست؛ بحمد الله جماعت‌ها(ی تبلیغ) آزادند، مساجد ما آزادند. مدارس ما مشغول فعالیت‌اند، داعیان دین مشغول دعوتند؛ ولی آزادی کامل نیست. آزدی کامل این است که هر شهروندی با هر عقیده‌ای و هر مسلمانی در هر نقطه از کشور و هر شهر و روستایی با راحتی و امنیت عبادت خدا را به هر شکلی که خواسته باشد، انجام دهد. این آزادی کامل است.

 

🔸 به صلاح مملکت و مسئولین نیست که نمازخانه‌های اهل سنت را ببندند

استاد حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد با انتقاد از بستن برخی نمازخانه‌های اهل‌سنت شهر مشهد گفتند: ما از بعضی مسئولین انتظار نداشتیم که بیایند در مرکز استان و در شهر مشهد نمازخانه‌هایی که چندین سال است در آنان نماز با جماعت برگزار می‌شود، آموزش‌های قرآنی و احکام دینی تعلیم داده می‌شود، این نمازخانه‌ها را ببندند. این به صلاح مملکت و مسئولین نیست. اگر می‌گویید غیرمجاز است، که همان اطراف هزاران خانه بدون مجوز ساخته شده است! چرا همان‌ها را تخریب نمی‌کنید؟

این‌ها با مشکلات خانه‌هایی را اجاره کرده‌اند و نماز جماعت را برپا می‌کنند، شما می‌گویید این‌ها مجوز ندارند! صلاح نیست! هیچ داریت و منطقی این را نمی‌پذیرد.

مولانا شیرمحمدی خطاب به مسئولین فرمودند: بحمدالله شما (شیعیان) در خیلی کشورها آزادی دارید. در ترکیه، در مرکز شهر استانبول که ۱۶ میلیون جمعیت دارد، سر یک چهارراه اصلی صدای اذان شیعه طنین انداز بود. ما خوشحال شدیم که واقعا آنجا آزادی مذهبی است، با وجود اینکه تعداد شیعیان نسبت به اهل سنت کم هستند. ولی ما در مراکز کشور چنین مساجد و اذان‌هایی را نداریم. در پاکستان تعداد اهل تشیع نسبت به اهل‌سنت بسیار کم است، آنان در مراسماتشان آزدی کامل دارند و محدودیتی نیست. ما انتظار نداریم چنین محدودیت‌هایی اعمال شود، با وجود اینکه امروز مردم با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

لذا انتظار ما این است که نسبت به مسائل مذهبی به خصوص نمازخانه‌های مشهد تجدید نظر شود. از مسئولین استان، امام جمعه، و استاندارد تقاضا داریم سعۀ صدر از خود نشان بدهند. اهل سنت گرچه در کشور در اقلیت هستند ولی اقلیت قابل ملاحظه‌ای هستند و نمی‌شود این‌ها را نادیده گرفت و نسبت به حقوق‌شان کوتاهی کرد. اینها می‌خواهند نماز بخوانند، تراویح برگزار کنند، به حرمت ماه رمضان هزاران تن را از این عبادت محروم نکنید، شاید عواقب خسارت باری را در دنیا و آخرت درپی ‌‌داشته باشد؛ دعای مظلوم خصوصاً در ماه مبارک رمضان اجابت می‌شود.

 

🔸 مردم از از مسائل اقتصادی کشور گله دارند

 

مولانا شیرمحمدی در ادامه افزودند: گلۀ مردم از مسائل اقتصادی کشور است. کشوری که سرشار از مخازن نفت و گاز و معادن مختلف است و خیلی از کشورها از معادن و مخازن کشور ما دارند تغدیه می‌شودند. ما انتظار نداریم در کشوری که از متمدن‌ترین و ثروتمندترین کشورهای منطقه است، ملتش در این بدبختی و فلاکت و فقر و بیچارگی گرفتار بشوند. این شایسته این ملت نیست. قحطی و گرسنگی در هر زمان بوده است. در سال ۱۸ هجری قمری و در زمان حضرت عمر رضی الله عنه  قحطی به سرزمین حجاز آمد، به صورتی که خیلی به هلاکت افتاده بودند. حضرت عمر رضی الله عنه خیلی پریشان شدند. ولی نخستین کاری که کردند این بود که اثر قحطی را به خانه خود بردند تا خانواده و خودشان احساس گرسنگی کنند و برای درمان درد چاره‌جویی شود. تا چند روز حضرت عمر رضی الله عنه غذا نخوردند که رنگشان تیره و چهر‌ه‌شان چروک شد. اطرافیان می‌گفتند که اندکی غذا بخورید. ایشان قسم خوردند تا فقیرترین شخص غذا نخورد، عمر لب به غذا نمی‌برد. این بود حکومت و دولت مردمی و خلافت راشده. ولی متاسفانه وضعیتی که امروز در کشور ما حاکم است را ببینید که وقتی آقایان هزاران تن در مرکز کشور از زندگی لاکچری برخوردارند، چه موقع به فکر محرومان و زباله‌گردان جامعه می‌افتند؟ شکم سیر از حال گرسنه چه خبر دارد!

خطیب نماز جمعه خیرآباد افزودند: خود آقای رئیسی در زمان روحانی انتقاد می‌کرد که چرا باید مرغ ۲۵ هزار تومان سر سفره مردم باشد؟ الان ولی بیش از ۱ و نیم سال از ریاست خود ایشان می‌گذرد و امروز ماشاء الله گوشت‌ِمرغ را به چه قیمتی رساندند؟ ۶۳ تا ۶۵ هزار تومان! دلار به کجا رسیده است؟ این خودش پیشرفت است!!

کشوری که خودش دارای معادن فلز و آهن است، قیمت آهن چندین برابر شده است! چرا ما باید خام فروشی کنیم؟ این‌ها گلایه است، مخالفت نیست. اگر این حرف‌ها را نگوییم مردم ما را متهم می‌کنند.

 

🔸 راه حل این مسائل تعامل با جهان خارج است

مولانا شیرمحمدی ادامه دادند: راه حل این مسائل همان طور که خود آقایان می‌دانند تعامل با جهان خارج است. کشور را جزیره قرار ندهید که در یک موقعیت بن بست اقتصادی قرار بگیرد. روزنه‌های اقتصادی را باز بگذارید، با کشورهای خارج به خصوص با کشورهای منطقه تعامل داشته باشید.

بگذارید سرمایه داران بیایند در کشور سرمایه گذاری کنند که مردم از منافع‌شان بهرمند بشوند. چندین کارخانۀ فولاد در کشور بسازند تا آهنی که از این سرزمین به کشورهای دیگر می‌رود، به خود مردم برگردد. چرا مستقیم به خود مردم برنمی‌گردد. امروز یک جوان نمی‌تواند یک خانۀ پنجاه متری درست کند و از زیر بار مخارج ازدواج در بیاید. متوصل به وام و حرام می‌شود. این خیلی بد است.

 

🔸 مراجع تقلید سکوت خود را بشکنند

مولانا عبدالباقی شیرمحمدی با انتقاد از سکوت مراجع در مورد اتفاقات کشور فرمودند: من تعجب می‌کنم مراجع عظام تقلید هم سکوت کردند و چیزی نمی‌گویند. یک سری تحول و اصلاحات در کشور به وجود بیاورید. جا به‌جایی‌هایی در نظام اقتصادی کشور بشود. بگذارید تحول به وجود بیاید، فقر چیز بدی است. زمانی که فقر در جامعه مسلط بشود، بدترین کارها را فقرا انجام می‌دهند و فقر موجب بدترین جنایت‌ها، فساد، فحشا، آدم‌کشی، آدم ربایی، سرقت، چپاول و بی‌دینی می‌شود.

لذا ما امیداوریم که خداوند متعال به مسئولین ما نسبت به رعایت عدالت فراگیر و آزدی مذهبی بیشتر، اندیشه و تدبیر بیشتری عنایت کند.

 

🔸 ما با خانم‌هایی که کشف حجاب می‌کنند مخالفیم

 

مولانا شیرمحمدی در فرازی دیگر از سخنان خود فرمودند: ما آزادی ضد اخلاقی نمی‌خواهیم، ما با خانم‌هایی که کشف حجاب می‌کنند مخالفیم. این‌ها ضد دین و ضد اسلام هستند. ما امنیت مذهبی را می‌خواهیم. ما دوست داریم این مشکلات اقتصادی رفع شود. به جایی رسیده‌ایم که مردم نه تنها از علماء که از دین زده شده‌اند و ایمان ضعیفی را که داشته‌اند از دست داده‌اند و منکر خیلی چیزها شده‌اند. منِ طلبه الان با این لباس نمی‌توانم در شهرهای بزرگ قدم بزنم، امنیت جانی ندارم.

استاد حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد خطاب به مراجع تقلید و مسئولین بیان داشتند: مراجع عظام! مسئولین عزیز! چرا این مسائل و این مشکلات و معضلات اجتماعی را بررسی نمی‌کنید؟ چرا دقت و چاره جویی نمی‌کنید. ما امیداریم الله تعالی همۀ معضلات را برطرف بگرداند و صلح و امنیت و آرامش کامل را در کشور ما و همه کشورهای اسلامی حاکم بگرداند و برای مسئولین ما توفیق و تدبیر و اندیشۀ مزید عنایت کند و تعصب را از دل‌های همۀ ما بردارد و برای همۀ علما و دانشمندان دین، خصوصاً برای شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید حفظه الله طول عمر باعزت عنایت بفرماید.

 

🔸 نباید مولانا عبدالحمید را که یک سری گلایه‌ها و انتقاداتی دارند متهم بکنید

مولانا شیرمحمدی با اشاره به سخنان انتقادی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسمات نماز جمعه زاهدان بیان داشتند: نباید مسئولین فرمایشات و انتقادات سازنده ایشان را خوراک رسانه‌های خارجی بدانند. طبعاً انسان ناراحت می‌شود، مولانا عبدالحمید ۴۴ سال دوشادوش مسئولین و انقلابیون هم‌رکاب انقلاب، منادی وحدت بودند و در همۀ مسائل حضور فعال داشتند.

ایشان افزودند: بر اثر یک سری شعار و سنگ پرانی در مسجد مکی، آمدند ظرف یک ساعت قریب به صد نفر را شهید کردند و به خاک و خون کشیدند و صدها نفر را زخمی و مجروح کردند، دل هر کس به در می آید. نه تنها دل هر شهروند ایرانی بلکه دل هر انسانی به در می‌آید. حالا اگر مولانا عبدالحمید یک سری گلایه‌ها و انتقاداتی کردند نباید ایشان را متهم بکنید و سعی کنید از صحنه طرد کنید. انتقاد سازنده قابل پذیرش است. پیامبر صلی الله علیه و سلم مال غنیمت را تقسیم می‌کنند، اعرابی‌ای انتقاد می‌کند که عدالت نکردید. پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند وای بر تو! اگر من عدالت نکنم کی عدالت می‌کند؟ پیامبر او را تهدید و زندان و اعدام نمی‌کنند. این چیزها نباید به عنوان مخالفت با نظام تلقی شود. مردم هم انتظار دارند که ما از زبان آنان مشکلات را بگوییم. ما از طرف مردم وظیفه داریم یک سری گلایه‌ها را از مسئولین در برخی مسائل اقتصادی و مذهبی بکنیم. باید با مردم احساس همدردی بکنیم و از تریبون‌ها مشکلات را بیان کنیم.